• 1
  • 2
2011-02-08, 00:50
Medlem
Monkey.115.s avatar
Flickvännen fyller år på fredag så jag har fått lov att fira hennes födelsedag, hon och jag, på lördagen. Tyvärr vet jag inte vad jag ska laga då mina erfarenheter i köket är så otroligt dåliga.
Jag har spikat att vi ska äta oxfilé men med vad? Någon som kan tipsa om någonting enkelt som man kan göra? Potatisgratäng verkar vara väldigt svårt, skulle nog hellre satsa på någonting enkelt som man kan göra med potatis.

Vore evigt tacksam om ni kunde komma med förslag!
Citera
2011-02-08, 00:53
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Potatisgratäng är väldigt enkelt skulle jag säga. Du köper en "färdig" påse som du lägger i en form och värmer den i ugnen också. Potatisgratängen blir jävligt god också, det finns en speciell sort på Maxi som blir godare än hemmagjord.

Kör på de och oxfile och en vinflaska.
Citera
2011-02-08, 00:53
Bannlyst
Ta två Findus färdigmat och lägga på en tallrik bara. Gör en sallad till så ser det inte så billigt ut.

Eller så gör du klyftpotatis i ugnen.
Citera
2011-02-08, 00:54
Medlem
AlexOnTops avatar
Du tycker alltså att potatisgratäng är svårt? Oj, oj, oj.

Testa potatisklyftor i ugn, bara tvätta skalet (skala dem ej) och dela i klyftor som ett äpple, spruta på rapsolja, peppra och släng över lite flingsalt och ha inne i ugnen tills de blivit krispiga i skalet men mjuka på resten.

Sedan för att piffa upp kan du ha kokt sparris (köp färsk) till, med vitlökssmör på?

Edit: och så får man ju inte glömma den obligatoriska bearnaisesåsen.

OCH, köp för fan inte färdig potatisgratäng, som ovan skrev. De är vidriga. Alldeles för feta och mer sås än potatis... Skippa då hellre potatisgratängen och kör på något annat. Dessutom lär ju inte färdig potatisgratäng imponera ett dugg (ja, det märks att det är sådan du köpt och inte gjort själv)
Senast redigerad av AlexOnTop 2011-02-08 kl. 00:56.
Citera
2011-02-08, 00:54
Medlem
SuperBlaes avatar
Egengjorda klyftpotatisar med en riktigt god bearnaisesås är ju helt okej.
Citera
2011-02-08, 00:57
Medlem
krutkurts avatar
Potatisgratäng är inte alls svårt, det är i princip bara att skiva potatis och hälla på något grädd-aktigt och stoppa in det i ugnen tills det är klart.

Men om du inte vill göra det är Hasselbackspotatis enkelt eller varför inte klyftpotatis. Här berättar dePaul allt om är värt att veta angående klyftpotatisen. Det är lite tidskrävande men resultatet är absolut värt det.
Citera
2011-02-08, 00:58
Medlem
Amsterdaims avatar
Eller så tar du och klyftar lite potatis, in i ugnen - tada. Perfekt ju. Och någon god sås och sallad till, och vin eller vad det är ni ska dricka.
Citera
2011-02-08, 01:03
Medlem
skogsbärets avatar
Du borde göra såsen själv också, väldigt tråkigt att köpa någon dålig fejk-bearneise.
Citera
2011-02-08, 01:07
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Tror mest det hänger på fördrinken... Hon kommer dit hungrig eller hur?? Servera en tung GT när hon fnuppar in och resten av kvällen kommer bli precis som du tänkt dig... Best of luck!
Citera
2011-02-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey.115.
Flickvännen fyller år på fredag så jag har fått lov att fira hennes födelsedag, hon och jag, på lördagen. Tyvärr vet jag inte vad jag ska laga då mina erfarenheter i köket är så otroligt dåliga.
Jag har spikat att vi ska äta oxfilé men med vad? Någon som kan tipsa om någonting enkelt som man kan göra? Potatisgratäng verkar vara väldigt svårt, skulle nog hellre satsa på någonting enkelt som man kan göra med potatis.

Vore evigt tacksam om ni kunde komma med förslag!

Då dina erfarenheter är dåliga vill jag påpeka att se till att ha åtminstone termometer så att köttet får rätt innertemperatur i ugnen, som är platsen jag hoppas du avser placera oxfilén. Då jag tycker oxfilé är så pass gott så brukar jag servera det endast med en stor portion enklare bladgrönsaker el vad det heter. I grönsakerna slänger jag bara en skvätt vinäger och salt, och sen när oxfilén är klar tar jag saft från den över grönsakerna. Detta serveras med rödvin. En enklare Cabernet Sauvignon går bra. Till exempel Windsor Sonoma är ett billigt och bra rödvin nånstans 100-200 kr. Du ska alltid lufta rödvin. D.v.s. hälla upp det, helst i en riktig vinkaraff, och låta stå 45-60 minuter innan servering så det får "mogna". Jag tror många som ogillar rödvin inte har förstått att låta det lufta eller dricka till maten, utan öppnar och halsar för att bli berusad. En poäng med rödvin är denna: du äter en tugga kött som smakar gudomligt, dricker en skvätt vin för att nollställa smaklökarna, äter en köttbit som återigen smakar gudomligt, dricker en skvätt. Dricker du inte vinet så får du inte denna nollställning mellan matbitarna och smaken blir tråkigare mellan tuggor. Med dessa enkla ingredienser får du en god kulinarisk upplevelse och trevlig middag. Jag personligen skulle inte serverat potatis med oxfilé då jag tycker det distraherar mig från det goda köttet. Bjud på en bra dessert istället. Avsluta med lite portvin.
Citera
2011-02-08, 01:12
Medlem
Tror att hon uppskattar det även om det inte blir toppen bra, tanken som räknas!

Men har i alla fall ett tips på vad du kan göra.
Gjorde det själv för första gången för någon vecka sedan,
busenkelt, dock hade jag nötfile istället för oxfilé.

Du fyller oxfilén med svamp, lök (eller vad ni nu tycker om)
rör ihop med en passande marinad sedan lägger du mozzarella överst.
Sedan in i ugnen, tills köttet fått önskad färg.

Till det kan du göra pommes duchesse (som potatismos men som ska in i ugnen för att få färg, typ)
Till det har du bearnaisesås!

Blir super gott, killen älskade det!

Fråga om du undrar något
Citera
2011-02-08, 01:14
Bannlyst
Fy faan, inte bea!

Ta oxfilén och putsa den först. Bryn den i en stekpanna (hel d.v.s) tillsammans med ett knippe färsk timjan. När den är brynt runt alla kanter slänger du in den i ugnen med en stektermometer i. 150-170 grader ungefär, ta ut den när den är 62 grader inuti eller så för en skön medium/rare ungefär. Linda in den i folie direkt när du tagit ut den och låt den vila. Den kommer bli varmare en stund även efter att du tar ut den. Vill du ha den mer genomstekt så är det så klart bara att låta den vara i längre, men tänk på att den smalaste biten på oxfilén kommer vara mer genomstekt om det är så att du eller hon gillar det så.

I stekpannan slänger du in en skön klick smör och en rödlök som du gjort ringar av (eller annan godtycklig stor bit i en form som tilltalar dig, skiten ska bort i vilket fall som helst), samt rödvin. Ja du hajar, gör en rödvinsås av det. Eller så kan du skita i det och hälla i mjölk och grädde istället. Ingen jävla grädde i om du ska göra en rödvinssås. Du silar den efter en stund (5-10 min kanske?) för att bli av med allt skräp du stoppat i. Smaka av med salt, peppar och kalvfond. Var inte rädd för att slänga i en till klick smör i den. Tänk bara på att den måste få koka ner ordentligt innan den blir god, 10 min eller så iaf. Red med maizena om du vill ha den tjockare, men var försiktig isåfall! Häll i pyttelite i taget tills du är nöjd.

Till det här kalaset är det nog enklast om du gör klyftpotatis bara. AlexOnTop hade en fin beskrivning.

Men, för fan, fördärva inte en god oxfilé med någon jävla runk-bea du plockat från en butik. Isåfall ska du göra den själv, men det är nog lite överkurs. En rödvinssås är inte speciellt svår att lyckas med! Dessutom är ju bea så extremt standard att allt annat än en bearnaise är spännande och nyskapande.

(Och jag är verkligen ingen proffskock jag heller, tvärtom! Men det är verkligen inte svårt att lyckas med en riktigt god oxfilé och en rödvinssås)
Senast redigerad av Davey 2011-02-08 kl. 01:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in