2011-02-08, 08:23
Medlem
RosaMaggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey.115.
Tyvärr vet jag inte vad jag ska laga då mina erfarenheter i köket är så otroligt dåliga.

Du kan inte ta ut henne på en trevlig restaurang? Så kan du öva ordentligt till nästa högtidstillfälle och bjuda på hemlagat då istället, utan att känna paniken.
Citera
2011-02-08, 08:41
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R-q
Tror att hon uppskattar det även om det inte blir toppen bra, tanken som räknas!

Men har i alla fall ett tips på vad du kan göra.
Gjorde det själv för första gången för någon vecka sedan,
busenkelt, dock hade jag nötfile istället för oxfilé.

Du fyller oxfilén med svamp, lök (eller vad ni nu tycker om)
rör ihop med en passande marinad sedan lägger du mozzarella överst.

Sedan in i ugnen, tills köttet fått önskad färg.

Till det kan du göra pommes duchesse (som potatismos men som ska in i ugnen för att få färg, typ)
Till det har du bearnaisesås!

Blir super gott, killen älskade det!

Fråga om du undrar något

Jag har en fråga! Ska man alltså skära upp filén och så att säga breda ut den till en platt bit. Ungefär som när man bakar kanelbullar? Och sen lägga på fyllning och in med den i ugnen?
Citera
2011-02-08, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Jag har en fråga! Ska man alltså skära upp filén och så att säga breda ut den till en platt bit. Ungefär som när man bakar kanelbullar? Och sen lägga på fyllning och in med den i ugnen?

Är man duktig så kanske det går, de var faktiskt de jag hade tänkt från början haha, men insåg att de var överkurs.

Gör ett snitt istället i oxfilén och lägger i det, är det enklaste.
Senast redigerad av R-q 2011-02-08 kl. 09:37.
Citera
2011-02-08, 10:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Gjorde det själv för första gången för någon vecka sedan,
busenkelt, dock hade jag nötfile istället för oxfilé................

Fråga om du undrar något
Du skriver att man får ställa frågor. Därför undrar jag: Vad är det för skillnad mellan oxfilé och nötfilé?

~Paul~
Citera
2011-02-08, 10:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey.115.
Jag har spikat att vi ska äta oxfilé men med vad?
Tänker du köpa en hel filé eller portionsbitar?

~Paul~
Citera
2011-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du skriver att man får ställa frågor. Därför undrar jag: Vad är det för skillnad mellan oxfilé och nötfilé?

~Paul~
Nä jag undrade det själv faktiskt, frågade i affären men de var ingen större skillnad sa de
men att nötfile var något mörare. Kanske är samma sak jag vet faktiskt inte, är ingen mästerkock precis.
Citera
2011-02-08, 11:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Kanske är samma sak
Det är precis vad det är .

~Paul~
Citera
2011-02-08, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är precis vad det är .

~Paul~

Okej, tack då vet jag det!
Citera
2011-02-08, 14:00
Bannlyst
Glöm inte efterrätten. Damerna gillar sötsaker
Citera
2011-02-08, 14:04
Medlem
Kattolfs avatar
Här är en bra nybörjarrätt som innefattar både oxfilé och potatis, givet att ni gillar vitlök:
http://www.tasteline.com/Recept/coeu...let_provencale

Går nästan inte att misslyckas med denna.
Citera
2011-02-09, 00:56
Medlem
Chartreuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Glöm inte efterrätten. Damerna gillar sötsaker

Word! Hade jag blivit bjuden på födelsedagsmiddag så hade jag uppskattat desserten mest! Hemmagjorda tryfflar är ju busenkelt! Ta ett standardrecept och gör tryffelsmeten, dela upp smeten i tre. Smaksätt ena med Cointreau och apelsinskal, en med kaffe och en med hallonpuré för exempel. Då får hon en hemmagjord liten chokladask! Jag är iaf en sucker för choklad men det behöver ju inte din tjej vara!

Om du mot förmodan har plankor hemma så är ju plankstek svårt att motstå. Känns rätt lyxigt även fast det är busenkelt att slänga ihop. Fixa bara lite stekyta på köttet, gör pommes duchesse (potatismos m ägg) och skjutsa in det på en planka i ugnen tillsammans med en tomathalva. Serveras klassiskt med bearnaisesås men andra såser fungerar utmärkt till! Lycka till!
Citera
2011-02-09, 01:42
Medlem
katois avatar
En kul och god variant av potatis är egenfriterade pommes frittes. Skär i önskad form (skala är inget måste, men om du vill imponera så är det ju en guldstjärna), fritera på 140 grader i 5-6 min sedan låter du pommesen vila medan du skruvar upp fritösen till 180-190grader (ju varmare desto krispigare) och friterar tills det har den konsistens du vill ha det. Minst en minut, max 5.

(är väl iofs inte den bästa kombon till oxfilé men jag kom och tänka på det iom att jag själv tillagar det just nu ingen kombo är förbjuden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in