2020-07-28, 19:37
Bannlyst
den har la funnits lnge den trenden
Citera
2020-07-28, 19:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Klla? Det r ett antagande utifrn att av befolkningen mellan 0-115 r 49% tatuerade. r det klla p 49% du vill ha?

Ja. Fr det tror jag nmligen inte p. Inte ens bland personer 20-40 r kan siffran vara 49 procent, om man gr ett tvrsnitt av befolkningen (och inte bara studerar MC-gng och deras kvinnor... eller kkfarare).
Citera
2020-07-28, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja. Fr det tror jag nmligen inte p. Inte ens bland personer 20-40 r kan siffran vara 49 procent, om man gr ett tvrsnitt av befolkningen (och inte bara studerar MC-gng och deras kvinnor... eller kkfarare).

Tydligen 47% saningen fel av mig.

https://medium.com/daliaresearch/who...t-1d5ffff660f8
Citera
2020-07-28, 21:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb87
den har la funnits lnge den trenden

Ja, sedan stenldern! Men innan det brjade sprida sig igen - bland andra n sjmn och kkfarare - p 1970-talet, s hade vi flera rtusenden av civilisation dr emellan...
Citera
2020-07-28, 22:22
Medlem
StigAllans avatar
Som fd sjman gjorde jag en vl genomtnkt tatuering fr en snart 50 r sedan.
Jag kan fortfarande tycka att den r godknd att titta p efter ett antal frndringar men detta klotter som folk hller p med numera r vettlst.
Citera
2020-07-28, 22:24
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ja, sedan stenldern! Men innan det brjade sprida sig igen - bland andra n sjmn och kkfarare - p 1970-talet, s hade vi flera rtusenden av civilisation dr emellan...

P 70-talet var det nog nnu inte s vanligt. Det var snarare i brjan p 90-talet det brjade bli mer mainstream med tatueringar.

Musikartister i brjan p 90-talet hade ofta tatueringar, hrdrocksband som Guns n Roses med flera liknande band. Fr tjejerna s hade Pamela Anderson i Baywatch lite tatueringar, i svanken och en "taggtrd" runt verarmen. Detta blev populrt bland tjejer.

Sen kom amerikanska TV-program som LA Ink och Miami Ink p 00-talet som gjorde det nnu mer mainstream. Det r vl drifrn modet kom att tatuera alla mjliga stllen p kroppen. I samma veva som dessa fenomen ppnade en massa tatuerings-studios i Sverige ocks. Drfr ser man en massa kladd p var och varannan svensk idag.
Citera
2020-07-29, 07:32
Medlem
Citat:
Exakt. De gr en tjock, ful firre med pussmun, och s tror de att alla ska frst att den symboliserar den styrka de hade i sig, som gjorde att de kunde ta sig ur ett dligt ktenskap...

Tjock, ful firre med pussmun ha ha ha

Ingen skulle frst vad mina tattueringar betyder, om jag nu skulle kl av mig och visa dom, vilket inte intrffar,,bara mitt pk vet om mina tattueringar och innebrden.
Tattueringarna r ju ett slags medaljer fr mig sjlv och inte ngot som medaljer i krig som ska hnga p rockslaget och skryta fr oknda mnniskor.
Citera
2020-07-29, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
P 70-talet var det nog nnu inte s vanligt. Det var snarare i brjan p 90-talet det brjade bli mer mainstream med tatueringar.

Musikartister i brjan p 90-talet hade ofta tatueringar, hrdrocksband som Guns n Roses med flera liknande band. Fr tjejerna s hade Pamela Anderson i Baywatch lite tatueringar, i svanken och en "taggtrd" runt verarmen. Detta blev populrt bland tjejer.

Sen kom amerikanska TV-program som LA Ink och Miami Ink p 00-talet som gjorde det nnu mer mainstream. Det r vl drifrn modet kom att tatuera alla mjliga stllen p kroppen. I samma veva som dessa fenomen ppnade en massa tatuerings-studios i Sverige ocks. Drfr ser man en massa kladd p var och varannan svensk idag.

90 talet? Mste vara sent 90 tal d.
Jag jobbade p kontor och ingen av de ca 100 p min avdelning hade ngon tattuering alls.
Det var blandad kompott mnniskor med data/musik som hobbies.
Jag blev pkommen d jag bytte klder p jobbet infr en fest, den som sg min tattuering sg ut som om den sett ett spke ha ha ha

Den enda personen jag varit nra inp som haft tattueringar i min nrhet var nn enstaka grab med hjrta/mamma och det var inte vanligt d.
Sen brakade det till i slutte p 90 talet och en del tanter p mitt jobb skulle ha liten st nyckelpiga/mask med sombrero p smalbenet.
Citera
2020-07-29, 07:37
Medlem
BorisBalkans avatar
Har tnkt p detta ocks. Folk sger "min kropp r en canvas" men det r mer som ett klotterplank, rrigt och fult
Citera
2020-07-29, 10:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tydligen 47% saningen fel av mig.

https://medium.com/daliaresearch/who...t-1d5ffff660f8

Du mste lra dig kllkritik. Den dr studien r ju gjord p deras egen hemsida, d.v.s. lsarna sjlva har ftt kryssa i. Det r inte en kontrollerad studie alls. Fr att en studie ska vara statistiskt skerstlld, mste den omfatta ett tvrsnitt av befolkningen, och det gr ju inte denna. Det r ett visst klientel som gr in p den sidan och lser. (Dessutom kan vissa ha rstat flera gnger frn olika enheter.) Med tanke p kvaliteten och mnesvalen, s r jag frvnad ver att det inte var nnu fler tatuerade...

Trots detta s hittar du lngt ner p sidan siffran, att 38 procent av alla tatuerade i Sverige ngrar sina tatueringar (eller minst en av dem)...

Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Som fd sjman gjorde jag en vl genomtnkt tatuering fr en snart 50 r sedan.
Jag kan fortfarande tycka att den r godknd att titta p efter ett antal frndringar men detta klotter som folk hller p med numera r vettlst.

Nu vet jag inte vilket motiv du hade, men sjmanstatueringarna ser jag som ett undantag. P.g.a. att de fljer en lng tradition, att de har en vettig innebrd, och att man mste ha frtjnat dem genom en prestation. (Fr dem som inte vet det, s finns det t.ex. symboler fr att man har rundat Kap Horn, eller att man har seglat p alla vrldshaven.) ven sjofficerare frn adliga familjer har dem (eller har i alla fall haft, vet inte hur det r nu), s "sunkstmpeln" finns inte.
Citera
2020-07-29, 12:41
Bannlyst
r det tatueringar eller Facebook som r ute? Ser inga nya tatueringar p Facebook. Eller lggs dessa upp p Instagram?
Citera
2020-07-29, 12:55
Medlem
Citat:
r det tatueringar eller Facebook som r ute? Ser inga nya tatueringar p Facebook. Eller lggs dessa upp p Instagram?

Tror att visa upp sina tattueringar sker i verkliga livet nu.
Ser folk som mste ha sina klder trasiga just dr dom har tattuerat sig.
Mste ha djup urringning i ryggen s det som r tattuerat syns dr.
Tattuerar sig folk efter var det kan synas som MEST?

Dra snder jeansen just dr tattueringen r eller tattuear sig dr jeansen kan vara trasig?
Mste stndigt ha hstsvans fr att tattueringen i nacken ska synas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in