Citat:
Ursprungligen postat av
MagnusBengtsen
Du mste lra dig kllkritik. Den dr studien r ju gjord p deras egen hemsida, d.v.s. lsarna sjlva har ftt kryssa i. Det r inte en kontrollerad studie alls. Fr att en studie ska vara statistiskt skerstlld, mste den omfatta ett tvrsnitt av befolkningen, och det gr ju inte denna. Det r ett visst klientel som gr in p den sidan och lser. (Dessutom kan vissa ha rstat flera gnger frn olika enheter.) Med tanke p kvaliteten och mnesvalen, s r jag frvnad ver att det inte var nnu fler tatuerade...
Trots detta s hittar du lngt ner p sidan siffran, att 38 procent av alla tatuerade i Sverige ngrar sina tatueringar (eller minst en av dem)...
Citat:
Ursprungligen postat av
StigAllan
Som fd sjman gjorde jag en vl genomtnkt tatuering fr en snart 50 r sedan.
Jag kan fortfarande tycka att den r godknd att titta p efter ett antal frndringar men detta klotter som folk hller p med numera r vettlst.
Nu vet jag inte vilket motiv du hade, men sjmanstatueringarna ser jag som ett undantag. P.g.a. att de fljer en lng tradition, att de har en vettig innebrd, och att man mste ha frtjnat dem genom en prestation. (Fr dem som inte vet det, s finns det t.ex. symboler fr att man har rundat Kap Horn, eller att man har seglat p alla vrldshaven.) ven sjofficerare frn adliga familjer har dem (eller har i alla fall haft, vet inte hur det r nu), s "sunkstmpeln" finns inte.