• 1
  • 2
2011-02-06, 18:04
Medlem
ZyClaves avatar
Jag röker själv inte tobak men får trots detta massa cigarett-tiggare som ja, tigger cigg .

Oftast är det dessutom främlingar som bara går förbi en på gatan...

Frågorna till er:
Varför finns det så många cigg-tiggare?
Någon här som själv är en cigg-tiggare som kan berätta eran story?
Vad är anledningen? (ekonomi/beroende/social kontakt etc?)
Skulle ni kunna tänka er att tigga någonting annat? Pengar, öl?
Citera
2011-02-06, 18:14
Medlem
ideviants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Jag röker själv inte tobak men får trots detta massa cigarett-tiggare som ja, tigger cigg .

Frågorna till er:

Kan vara för att du har den typiske pundar-looken?

Varför finns det så många cigg-tiggare? För att folk kanske inte har pengar men är i behov av nikotin.
Någon här som själv är en cigg-tiggare som kan berätta eran story? Har en värdighet, dvs. jag tigger inte cigg.
Vad är anledningen? (ekonomi/beroende/social kontakt etc?) Du svarade just på frågan.
Skulle ni kunna tänka er att tigga någonting annat? Pengar, öl? Aldrig.
Citera
2011-02-06, 18:16
Bannlyst
Du tror inte denna tråd skulle passat bättre i Tobak-forumet?
OnT:
Jag tigger inte cigg, fast jag bjuder på cigg om personen som frågar är hygglig.
Inte heller bjuder jag cigg till småttlingar.
Anledningen... hmm, jadu.. Kanske för att man just fått slut på sina cigaretter?
Jag ser verkligen inte många som ber om cigg, kan väl hända någon gång i veckan..
Citera
Medlem
Barnfabrikens avatar
Men ber ju folk om cigg för att slippa köpa det själv. Köper man ett paket själv så blir det lätt att man röker upp hela direkt och sen köper ett nytt. Då är det bättre att tigga av någon när det är tillfälle för det. På så sätt blir du inte beroende så lätt eftersom du inte hela tiden har tillgång till det. Så fungerar mitt ciggtiggeri iallafall. Men skulle aldrig fråga någon okänd, utan det är mer när det är någon man känner.
Citera
Medlem
Jag brukar fråga om cigg när jag behöver till en fet. Eftersom jag inte röker så känns det onödigt att köpa ett paket.
Dessutom uppskattar jag att gå fram till en främling, fråga om en cigg, växla några ord och önska en trevlig kväll.
Citera
2011-02-06, 18:22
Medlem
erections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave

Frågorna till er:

En cigg känns mer oskyldigt än att låna ut än pengar (om det inte är små summor).
Har dock lånat ut 10 kr till en efter en konsert med LoopTroop (2001), fast tyckte argumentet "måste med bussen" var bra så. Ja 10 kr är mycket för mig, är fattig jag vet.
Står man i kön och det typ fattas 1 kr så kan man ju fråga personen bakom.
Bärs har man snyltat till sig av vänner.

Dessutom är det ju en drog och blir inte kedjerökaren stimulerad inom 10 minuter igen så hugger han dig med kniv. Fint att man kan gå fram sådär oskyldigt och be en helt okänd person bjuda på en drog. Har ingen någonsin kommit fram till dig och frågat efter en fix heroin?

Var bra roligt förut när jag skulle bjuda en zigenare jag känner på cigg, helt plötsligt var det tio händer där och halva paketet försvann. Vissa fördomar stämmer ibland.
Senast redigerad av erection 2011-02-06 kl. 18:27.
Citera
2011-02-06, 18:27
Medlem
Dr.Dres avatar
Antingen bor du på ett WT ställe, eller så ser du väldigt mycket ut som en rökare. Antagligen är det väl en blandning av båda

Brukar nästan aldrig vara random folk som frågar mig. Minns att det har hänt en gång det senaste året, blev jävligt förvånad.
Citera
2011-02-06, 18:31
Medlem
Varför det finns så många cigg-tiggare är ju lite svårt att svara på. Kanske för att det fortfarande finns kvar människor på jorden som ännu inte är skraja för var man de ser på gatan, och därför har mod att faktiskt gå fram och be en främling om ett litet bidrag till välmåendet.

Jag har tiggt cigg (eller snarare frågat om folk vill bjuda), och det är främst för att jag har haft en böjelse att röka enbart på fyllan, och av den anledningen inte alltid har haft ett paket på mig. Sedan är det faktiskt så att om jag har haft ett helt paket så har efter ett tag mycket av ciggen försvunnit till - folk som tigger cigg. Rundgång. Jag bjuder alltid mycket givmilt. Av det mesta, ska tilläggas, inte enkom cigaretter.

Och ja - jag kan tänka mig att tigga annat, och har så gjort. Av anledningen här ovan: Om andra vill ha cigg, öl, sprit, en femma eller tjuga, en holk, dela pizza etc., så delar jag med mig.
Alltså känns det berättigat att ödmjukt be andra om detsamma.

Tilläggas kan väl också att visste finns det en hel hoper rötägg som bara är för slappa, lata och snåla för att tillgodo se sig med förnödenheter på egen hand.
...Men de får nog bassningar av andra, så det bjuder jag på.
Citera
2011-02-06, 20:06
Medlem
Dr.Dres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kh-a
Varför det finns så många cigg-tiggare är ju lite svårt att svara på. Kanske för att det fortfarande finns kvar människor på jorden som ännu inte är skraja för var man de ser på gatan, och därför har mod att faktiskt gå fram och be en främling om ett litet bidrag till välmåendet.

Jag har tiggt cigg (eller snarare frågat om folk vill bjuda), och det är främst för att jag har haft en böjelse att röka enbart på fyllan, och av den anledningen inte alltid har haft ett paket på mig. Sedan är det faktiskt så att om jag har haft ett helt paket så har efter ett tag mycket av ciggen försvunnit till - folk som tigger cigg. Rundgång. Jag bjuder alltid mycket givmilt. Av det mesta, ska tilläggas, inte enkom cigaretter.

Och ja - jag kan tänka mig att tigga annat, och har så gjort. Av anledningen här ovan: Om andra vill ha cigg, öl, sprit, en femma eller tjuga, en holk, dela pizza etc., så delar jag med mig.
Alltså känns det berättigat att ödmjukt be andra om detsamma.

Tilläggas kan väl också att visste finns det en hel hoper rötägg som bara är för slappa, lata och snåla för att tillgodo se sig med förnödenheter på egen hand.
...Men de får nog bassningar av andra, så det bjuder jag på.
Grejen är att jag tror ni får hålla det där inom eran krets. När ni beter er så mot utomstående är det rätt stor risk att det uppfattas som väldigt konstigt och otrevligt.
Citera
2011-02-06, 20:18
Medlem
big_bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Jag ser verkligen inte många som ber om cigg, kan väl hända någon gång i veckan..

Någon gång i veckan? Bor du i Etiopien eller?

Ontopic: Jag kan ge cigg till tiggare som ser ut att behöva det om jag känner mig snäll och personen inte är svart. Är personen svart och typ 10 är en annan sak. Bara bra om dom dör i cancer.

Jag tigger inte cigg. Iaf inte av främlingar. Har gjort det kanske 2 gånger i mitt liv på fyllan.
Citera
2011-02-06, 20:19
Bannlyst
Aldrig hänt mig i min hemstad (norrland) att främmande folk tiggt cigg.

Däremot när jag är på besök i stockholm, ja då jävlar kommer det folk från alla håll och kanter som ber om cigg. Detta sker oftast kring plattan.

Har i och för sig alltid en ciggarett i mungipan, men det betyder väl inte att jag är någon jävla ciggjultomte.
Citera
2011-02-06, 22:44
Medlem
erections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzmannen
Aldrig hänt mig i min hemstad (norrland) att främmande folk tiggt cigg.

Däremot när jag är på besök i stockholm, ja då jävlar kommer det folk från alla håll och kanter som ber om cigg. Detta sker oftast kring plattan.

Har i och för sig alltid en ciggarett i mungipan, men det betyder väl inte att jag är någon jävla ciggjultomte.

Är du fet och var vitt skägg? Har upplevt de gånger att de är många narkomaner/alkisar vid centralen och plattan som tigger pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in