Varför det finns så många cigg-tiggare är ju lite svårt att svara på. Kanske för att det fortfarande finns kvar människor på jorden som ännu inte är skraja för var man de ser på gatan, och därför har mod att faktiskt gå fram och be en främling om ett litet bidrag till välmåendet.
Jag har tiggt cigg (eller snarare frågat om folk vill bjuda), och det är främst för att jag har haft en böjelse att röka enbart på fyllan, och av den anledningen inte alltid har haft ett paket på mig. Sedan är det faktiskt så att om jag har haft ett helt paket så har efter ett tag mycket av ciggen försvunnit till - folk som tigger cigg. Rundgång. Jag bjuder alltid mycket givmilt. Av det mesta, ska tilläggas, inte enkom cigaretter.
Och ja - jag kan tänka mig att tigga annat, och har så gjort. Av anledningen här ovan: Om andra vill ha cigg, öl, sprit, en femma eller tjuga, en holk, dela pizza etc., så delar jag med mig.
Alltså känns det berättigat att ödmjukt be andra om detsamma.
Tilläggas kan väl också att visste finns det en hel hoper rötägg som bara är för slappa, lata och snåla för att tillgodo se sig med förnödenheter på egen hand.
...Men de får nog bassningar av andra, så det bjuder jag på.