Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Varför finns det så många cigg-tiggare?
Det där är nog en fråga för 118 100... Troligen för att det finns folk där ute som är utan cigaretter och är röksugna.. Ser de en avspänd filur så är de lugnt och fråga... Sen finns ju turk-mentaliteten med "-Ey broshan, haru en cigg" och det är ju via invandringen.
Citat:
Någon här som själv är en cigg-tiggare som kan berätta eran story?
Jag röker ganska lite och ibland, även om de är sällan, så är jag utan cigg.. Så blir man sjukt röksugen.. Typ vid de få tillfällen då jag brukar röka, typ efter jag käkat, eller när jag väntar på någonting (typ tåg, buss etc).. Har jag inga cigg då så kan jag fråga någon som ser soft ut. Det är ju bara en cigg liksom, det är ingen big deal, och man är ju knappast påstridig. Dessutom så tigger man inte, utan man lånar ciggen..
"-Tjena.. Kan jag låna en cigg tror du?"
Och vem vet? En vacker dag så kanske vi möts igen och då är han utan cigaretter, och då kan jag lova att han får tillbaka dem.
Citat:
Vad är anledningen? (ekonomi/beroende/social kontakt etc?)
Att man glömt ciggen hemma, blir akut röksugen och de är långt till närmaste affär. Det är ingen ekonomisk fråga. Även jag, som röker max 5 cigg om dagen (när jag inte festar) skulle inte kunna finansiera mitt rökande på att tigga.. Har svårt att tro att speciellt många göra det även om det finns en och annan lodis på Sergels Torg som är uteliggare och tigger ihop sina cigg från kids som är påväg ner i T-Centralen.
Citat:
Skulle ni kunna tänka er att tigga någonting annat? Pengar, öl?
Vore det kris och det fattas en femma till bussen så hade jag kunnat fråga folk om det. Det har hänt.. Och de är folk som fan lever på det. Speciellt i Malmö.. Går man in på Malmö Central så är fan alltid någon som saknar en tia/tjuga till tåget över till Köpenhamn. Det där är lönsam buisness som man borde slå sig in på om man skulle bli arbetslös.. Man tjänar betydligt mer på det än att tigga cigaretter.
Öl har jag också tiggt, men bara på Hultsfredsfestivalen och Roskilde, och de är ju lite utanför den vanliga världen. Jag skulle nog inte gå fram till valfri nisse på stan och be om en öl.
...eller... när jag tänker efter så har jag nog frågar främmande personer om en öl några gånger i typ en park en solig dag i juli. Håller man en schysst jargong och kan ta ett nej så är det ingen som tar illa upp.
Gör du det eller? Tar illa upp alltså? Varför isf? Är folk påstridiga och jobbiga när de ber om cigg så fattar jag varför, men om de bara frågar och lugnt kan ta ett nej utan problem så finns ju inget problem som jag ser det.
Och jag ger alltid främmande personer en cigg om de vill ha.. En cigg liksom, varför skulle jag inte kunna bjussa på det? Vore ju sjukt. Och har jag ett sexpack bärs och någon frågar hyggligt så ger jag dem nog en öl också för den delen..
Smågrejer som man inte kan gå runt och fundera på utan att bli bitter och någon sorts Ove Sundberg-liknande människa.