2011-02-07, 11:04
Medlem
petters avatar
Jobbigt läge att vara så pank så man inte ens kan gå till turkkiosken och köpa en löscigg för 2-3 spänn. Som snusare så har jag upptäckt att det är mycket lättare att bli bjuden. Fast det är många från MENA-länder som först ska tigga snus, sedan när de ser att det är lössnus och inte portion så vill de inte ha längre.
Citera
2011-02-07, 12:22
Medlem
Psykotons avatar
Röker inte, men brukar bjuda polare på snus, godis, biobesök och allt möjligt, inte så att polarna tigger, men bjuder gärna om jag kan och har råd.

"Tigger" aldrig själv, men om man är generös (till en viss gräns, såklart..), så kommer det alltid tillbaka på något sätt, blir bjuden tillbaka ganska ofta utan att behöva fråga. Karma lixom

Sen har man ju nån polare i yttre delarna av umgängeskretsen som bara tigger, och är skitsnål själv... såna luffare kan det kvitta att vara schysst mot...
Citera
2011-02-07, 16:25
Medlem
Jag har tänkt mig börja på detta jag.
Citera
2011-02-08, 03:34
Medlem
twentyones avatar
jag är inte den snåla typen och bjuder gärna på en cigg men kan reagera väldigt starkt så det beror helt på hur personen uppför sig och hur den frågar!
Citera
2011-02-08, 03:52
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Varför finns det så många cigg-tiggare?

Det där är nog en fråga för 118 100... Troligen för att det finns folk där ute som är utan cigaretter och är röksugna.. Ser de en avspänd filur så är de lugnt och fråga... Sen finns ju turk-mentaliteten med "-Ey broshan, haru en cigg" och det är ju via invandringen.

Citat:
Någon här som själv är en cigg-tiggare som kan berätta eran story?

Jag röker ganska lite och ibland, även om de är sällan, så är jag utan cigg.. Så blir man sjukt röksugen.. Typ vid de få tillfällen då jag brukar röka, typ efter jag käkat, eller när jag väntar på någonting (typ tåg, buss etc).. Har jag inga cigg då så kan jag fråga någon som ser soft ut. Det är ju bara en cigg liksom, det är ingen big deal, och man är ju knappast påstridig. Dessutom så tigger man inte, utan man lånar ciggen..
"-Tjena.. Kan jag låna en cigg tror du?"
Och vem vet? En vacker dag så kanske vi möts igen och då är han utan cigaretter, och då kan jag lova att han får tillbaka dem.

Citat:
Vad är anledningen? (ekonomi/beroende/social kontakt etc?)

Att man glömt ciggen hemma, blir akut röksugen och de är långt till närmaste affär. Det är ingen ekonomisk fråga. Även jag, som röker max 5 cigg om dagen (när jag inte festar) skulle inte kunna finansiera mitt rökande på att tigga.. Har svårt att tro att speciellt många göra det även om det finns en och annan lodis på Sergels Torg som är uteliggare och tigger ihop sina cigg från kids som är påväg ner i T-Centralen.

Citat:
Skulle ni kunna tänka er att tigga någonting annat? Pengar, öl?
Vore det kris och det fattas en femma till bussen så hade jag kunnat fråga folk om det. Det har hänt.. Och de är folk som fan lever på det. Speciellt i Malmö.. Går man in på Malmö Central så är fan alltid någon som saknar en tia/tjuga till tåget över till Köpenhamn. Det där är lönsam buisness som man borde slå sig in på om man skulle bli arbetslös.. Man tjänar betydligt mer på det än att tigga cigaretter.
Öl har jag också tiggt, men bara på Hultsfredsfestivalen och Roskilde, och de är ju lite utanför den vanliga världen. Jag skulle nog inte gå fram till valfri nisse på stan och be om en öl.
...eller... när jag tänker efter så har jag nog frågar främmande personer om en öl några gånger i typ en park en solig dag i juli. Håller man en schysst jargong och kan ta ett nej så är det ingen som tar illa upp.

Gör du det eller? Tar illa upp alltså? Varför isf? Är folk påstridiga och jobbiga när de ber om cigg så fattar jag varför, men om de bara frågar och lugnt kan ta ett nej utan problem så finns ju inget problem som jag ser det.

Och jag ger alltid främmande personer en cigg om de vill ha.. En cigg liksom, varför skulle jag inte kunna bjussa på det? Vore ju sjukt. Och har jag ett sexpack bärs och någon frågar hyggligt så ger jag dem nog en öl också för den delen..
Smågrejer som man inte kan gå runt och fundera på utan att bli bitter och någon sorts Ove Sundberg-liknande människa.
Citera
2011-02-08, 03:59
Medlem
armaniturkens avatar
det är extremt pinsamt,snålt och pundigt att fråga äldre personer om en ciggarett. dock skulle ja lätt kunna göra de av en i min egen ålder på stan ~ 20
Citera
2011-02-08, 06:05
Medlem
Att fråga sin egen ålder om en cigarett är ju precis lika "snålt".
Citera
2011-02-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Grejen är att jag tror ni får hålla det där inom eran krets. När ni beter er så mot utomstående är det rätt stor risk att det uppfattas som väldigt konstigt och otrevligt.

Vad snackar du om för krets? Jag pratade om hur det går till allmänt, alltså även mot utomstående.
Citera
2011-02-08, 09:46
Medlem
Rosens Rauks avatar
Att ursäkta sig och fråga om personen kan bjuda på en cigarett är det enda sättet att göra enligt mig.
Nikotinberoende och glömsk som jag är så händer det rätt frekvent att jag glömmer min tobak hemma/glömmer köpa nytt innan det tar slut. Slutsatsen blir att jag står utan tobak på väg till jobbet innan affärerna ens öppnat, så vad gör man? Jo man tigger cigg. Jag lånar aldrig cigg. Tack alla ni som bjudit mig på cigg!

/RR
Citera
2011-02-08, 13:22
Medlem
erections avatar
Kom ihåg att jag har snyltat till mig en sovplats hos kvinnojouren som man på Arvikafestivalen, för orkade inte sätta upp tältet. Fick säng, kaffe på morgonen och kakor varje dag man var där.
Lyckades även att snylta alkohol efter jag förlorat alla mina pengar. Fast vart goda vänner med några så de bjöd frivilligt till slut. Minns även att jag pissade i någon jobbig jävels tält för lite vin.
Satt med en halv platta och några liter vin på hemfärden.
Citera
2011-02-08, 13:31
Medlem
Jävligt drygt med folk som tigger cigg alltså. Jag brukar ge till folk som verkar schyssta eller fattiga, alternativt säga att dom får den jag just har påbörjat. Annars blir det blankt nej. Tycker själv att det är riktigt pinsamt att tigga cigg, har jag slut och det är kris brukar jag erbjuda mellan 5-20 spänn för en beroende på vilka valörer som finns i plånboken..
Citera
2011-02-25, 14:53
Medlem
epost72s avatar
ÖD-►Tobak
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem