Citat:
Ursprungligen postat av Butterfinger666
finns en del skolor som inte kräver GMAT, dock har jag tänkt göra GMAT för att kunna söka till de bästa skolorna. Men finns det ingen klar riktlinje för just det betygskravet översatt till svenska betyg, det lär ju vara en del svenskar som pluggar i england och jag har försökt "googla" det. Det närmsta jag hittat var att Upper secondary är 60-69% i det brittiska systemet, vilket skulle innebära ett C på ECTS skalan. Vidare läste jag att 60-69% i det brittiska systemet motsvara B i ECTS. Allt är lite förvirrande, får man ett snittbetyg på sin examen eller hur fungerar det?
Uk system kör med first, upper second (2:1), lower second (2:2), third och fail. Man väger samman alla kursmoduler man läst och får ett sammanlagt betyg som nämns ovan.
Det anses att en degree som är värd något ska vara på en first eller 2:1, de flesta företag och masterprogram har detta krav. First mostvarar grovt ECTS A, och 2:1 ECTS B. Det går inte att jämföra enskilda kursbetyg från sverige och UK, då de vägs olika beroende på hur långt man kommit i utbildningen. Många skolor i england räknar inte in betyget första året om man får godkänt på allt, medans betygen i de högre åren får ett högre värde. Till exempel på mitt program så har första året 1/9 av vikten på slutbetyget, andra året 2/9, tredje och fjärde 3/9 var. Detta gäller ett fyraårigt Civilingenjörsprogram på Imperial, men det ser ungefär lika ut på alla brittiska universitet.
fråga gärna i UCAS tråden, vi UK experter hänger där
PS. Har du funderat på HHS masterprogram i marknadsföring?