2022-09-01, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Om det finns en korrelation till trendlinjer, glidande medelvärden m.m så är det en annan diskussion VARFÖR korrelationen finns, en diskussion jag inte är så intresserad av. Räcker med att konstatera att det finns korrelationer för att man skall kunna utnyttja detta för att hitta bra ställen att köpa och sälja på, om man är en trader.

Varför tradar du då inte?
Citera
2022-09-01, 16:17
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Varför tradar du då inte?
Det finns andra faktorer utöver de rent matematiska, dvs mentala faktorer. Bland annat så behärskar jag inte disciplinen som krävs att dels göra upp strategin som behövs, men framförallt att hålla sig till strategin man satte ihop när det blåser snålt. Jag har blivit lat och slarvig på senare år, och då skall man inte trade:a aktivt.

Dessutom är jag en slav för FOMO...

DCA:a är metoden för mig. På så sätt kommer jag aldrig ha färre Bitcoins vid något givet tillfälle.

(det ska sägas att jag trejdar med småsummor som inte är värda att nämna i sammanhanget. Mest för att ha något att göra. Ligger väl +-0 på totalen för i år).
Senast redigerad av Leaston 2022-09-01 kl. 16:56.
Citera
2022-09-02, 07:07
Medlem
Citat:
Om det finns en korrelation till trendlinjer, glidande medelvärden m.m så är det en annan diskussion VARFÖR korrelationen finns, en diskussion jag inte är så intresserad av. Räcker med att konstatera att det finns korrelationer för att man skall kunna utnyttja detta för att hitta bra ställen att köpa och sälja på, om man är en trader.

Återigen visar du att inte förstår grundläggande koncept (vilket troligen är varför du missförstår inlägg efter inlägg av kebabmedpommes). Nej, du kan inte dra nytta av korrelationer genom att konstatera att det finns korrelationer.

En korrelation utan kausalitet säger, per definition, inget om framtiden. Här är ett antal komiska korrelationer som visar varför det inte ”räcker med att konstatera att korrelationer finns”: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Citera
2022-09-02, 08:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Återigen visar du att inte förstår grundläggande koncept (vilket troligen är varför du missförstår inlägg efter inlägg av kebabmedpommes). Nej, du kan inte dra nytta av korrelationer genom att konstatera att det finns korrelationer.

En korrelation utan kausalitet säger, per definition, inget om framtiden. Här är ett antal komiska korrelationer som visar varför det inte ”räcker med att konstatera att korrelationer finns”: https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Haha...

Om korrelation finns, så finns det per se kausalitet. Annars skulle det liksom inte finnas något att korrelera mot.

Det finns korrelation mot diverse olika motstånd och stöd av olika slag. Motstånden och stöden blir således kausala för korrrelationen.

Varför blir dom det? Ja, det är egentligen ointressant för att ändå kunna konstatera att korrelationen ändå finns, men i mån och mycket så handlar det om mänsklig psykologi. Tror man att många kommer agera på ett visst sätt vid ett visst motstånd eller stöd så vill man agera i förhållande till detta. Dvs en typ av kognitiva bias.

Gör oss en tjänst och sluta leka hobbyfilosof...

Till den idiot som nu funderar på att skriva typ "jaha så du säger alltså, att två flygplan som kraschar in i två skyskrapor påverkar alltså inte marknaden", bara lägg ner...
Citera
2022-09-02, 09:24
Medlem
Citat:
Haha...

Om korrelation finns, så finns det per se kausalitet. Annars skulle det liksom inte finnas något att korrelera mot.

Helt fel igen. Korrelation är ett mått på hur starkt något har samvarierat med något annat över tid. Det säger absolut ingenting om kausalitet.

För övrigt, att du tror att det ”per se” finns kausalitet om det finns korrelation gör att det är uppenbart att du saknar all form av formell kunskap i områden som statistik och ekonomi.

Vikten av att hålla isär de begreppen framgår redan av grundkurserna i ämnena ovan, och i princip all form utbildning där kvantitativa metoder ingår.

Jag leker inte hobbyfilosof. Däremot så ingår statistik i mina dagliga arbetsuppgifter.
Citera
2022-09-02, 09:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Korrelation är ett mått på hur starkt något har samvarierat med något annat över tid. Det säger absolut ingenting om kausalitet.

Graferna påverkas trots allt av köp och sälj, där har du din kausalitet. Huruvida folk vill köpa eller sälja vid olika tidpunkter påverkas i mångt och mycket av motstånd och stödlinjer som folk sitter och tittar på. Dvs grafen rör sig till stor del baserat på kognitv bias hos de som trade:ar produkten.

Varefter ju fler som lär sig ett visst mönster hos en viss graf kommer till slut få effekten att mönstret automatiskt ändrar på sig när tillräckligt många har anpassat sig till detta mönster.
Mästerverket är att vara bättre än alla andra på att förutse hur grafen kommer röra sig, och front run:a alla andra med sina trades.

Säg något dumt nu, så sätter vi punkt för diskussionen där vi är oeniga i att en graf på något sätt rör sig helt random, för det finns inget mer att säga.
Senast redigerad av Leaston 2022-09-02 kl. 09:41.
Citera
2022-09-02, 19:40
Medlem
Dollar still King.

Hur länge tror ni dollar index kommer vara dominant?

Jag ser att nasdaq har en del kvar att droppa asså...

Såg en vote idag ang botten, källor är reko:
Svar ja botten in - 27%

Svar nej botten inte in - 73%

Hade jag varit MM så hade jag inte låtit dessa köpa in säg till lägre pris. Just sayin.

Dollar index är ändå det stora problemet här.

Talk to me guys.
Citera
2022-09-02, 19:44
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crYptOiLLumUnATi
Dollar still King.

Hur länge tror ni dollar index kommer vara dominant?

Jag ser att nasdaq har en del kvar att droppa asså...

Såg en vote idag ang botten, källor är reko:
Svar ja botten in - 27%

Svar nej botten inte in - 73%

Hade jag varit MM så hade jag inte låtit dessa köpa in säg till lägre pris. Just sayin.

Dollar index är ändå det stora problemet här.

Talk to me guys.
Låter ju inte orimligt. Hade jag vetat hade jag varit världens rikaste men finns nog +50% sannolikhet att det su säger stämmer.
Citera
2022-09-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Låter ju inte orimligt. Hade jag vetat hade jag varit världens rikaste men finns nog +50% sannolikhet att det su säger stämmer.
Slumpen som vanligt, fan...
Citera
2022-09-03, 17:47
Medlem
Leastons avatar
Vi är fortfarande relativt i ett tidigt stadie av användare av Bitcoin.
https://pbs.twimg.com/media/FbveLmvXgAEZqg_?format=jpg&name=medium
Citera
2022-09-03, 21:02
Medlem
Citat:
Eller så kanske är Bitcoin Windows och Ethereum Apple? Har den tanken slagit dig?

Självklart hade det kunnat vara så. Ingenting säger dock att windows eller Apple kommer att vara för alltid. Större jättar än så har fallit. Eller blivit en spillra av sitt forna jag …
Citera
2022-09-05, 12:45
Medlem
JagMatarHuslimers avatar
Kursen har hållt sig ganska stadig senaste dagarna. När fan faller den egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in