Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-05, 16:18
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbequeMarinad
Har blivit riktigt sugen att bygga en mining dator. Sitter just nu och minar med ett 6870 kort på 280Mhash/s.

Finns det några komponenter rekomenderas för detta syfte?
Eller ska man köra på "ASIC"? Vad det nu innebär
Problemet är ju bara att ju bättre saker alla sitter med desto svårare blir det att göra några.

Så det är kanske redan inte värt med ditt grafikkort, det har du kanske koll på? Vad kostar det för dig att lyckas göra en bitcoin? Och ju fler som skaffar nya bättre lösningar för att räkna ut SHA256-hashar eller vad det var snabbare desto fler kommer man behöva försöka med och då behöver man ännu bättre hårdvara.
Citera
2013-04-05, 16:20
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimpalivet
Ni som kör bitstamp. Vilken bank använder ni? Någon som kan bekräfta om det fungerar att skicka stålar från Swedbank?
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Nyfiken här med, någon som kan bekräfta?

Kan bekräfta att det fungerar med Swedbank. Gjorde en överföring för några veckor sedan.

Först lägger man upp en "Deposit" under Deposit -> EU bank(SEPA) på Bitstamp.

Sedan gör man en betalning på Swedbank under Betala/Överföra -> Internationella betalningar. Fyll i de mottagaruppgifter du fått från Bitstamp. När du sedan trycker på "Fortsätt" så ska du fylla i "Meddelande till mottagaren *" där du anger din unika sifferkod från Bitstamp som du hittar på raden "Message:". Överföringen tar 1-2 dagar och Swedbank tar en avgift på 10kr.
Senast redigerad av usb3 2013-04-05 kl. 16:39.
Citera
2013-04-05, 16:23
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
1) Begränsad mängd / känd ökning av antal (BOJ dubblerar sina stimulanser just nu, de ökar upp dem till i ungefär samma nivå som FED. Du kan ju fråga någon som äger mycket yen hur kul det är.)
2) Lägre transaktionsavgifter (?)
3) Ingen central kontroll så ingen mupp kan komma och göra som med säg Wikileaks ("Hej ni är en terroristorganisation så vi spärrar er mot mottagande av donationer") (Eller för den delen få besparingarna bestulna som på Cypern.) (?)

I fallet droghandel vet jag inte om det som lockar är att man kanske kan vara rätt praktiskt taget anonym (?) eller om det är att det blir svårt för någon att lägga beslag på ens tillgångar om man åker dit (Om nu Falkvinge hade flyttat sina tillgångar till bitcoins hur skulle någon verkligen TVINGA dem ifrån honom?)

Känns jävligt mycket tryggare att handla genom min bank eftersom de har loggar på alla transaktioner. Det gör inget om någon snor mina pengar som ligger på banken för det är enkelt att få tillbaka dem Jämfört med Bitcoins.
Citera
2013-04-05, 16:37
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Problemet är ju bara att ju bättre saker alla sitter med desto svårare blir det att göra några.

Så det är kanske redan inte värt med ditt grafikkort, det har du kanske koll på? Vad kostar det för dig att lyckas göra en bitcoin? Och ju fler som skaffar nya bättre lösningar för att räkna ut SHA256-hashar eller vad det var snabbare desto fler kommer man behöva försöka med och då behöver man ännu bättre hårdvara.

Jo det är sant, jag har fått runt 1k shares accepted idag. Bara på miningen har jag tjänat ihop 0.002BTC. Dock är det kanske 5timmar jag har hållit på.

riktigt sugen att skaffa 5870/5850x2/3 samt slänga i ett par gamla ram/cpu som jag har liggandes, då behövs bara mobot, GPUs, nätagg

Herrejävlar vad blocks man hittat. Dock får jag inte alla 25BTC själv men har gått från 0.002 till 0.005 sedan jag gjorde inlägget
Senast redigerad av BarbequeMarinad 2013-04-05 kl. 16:50.
Citera
2013-04-05, 16:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Jo det är sant, jag har fått runt 1k shares accepted idag. Bara på miningen har jag tjänat ihop 0.002BTC. Dock är det kanske 5timmar jag har hållit på.

riktigt sugen att skaffa 5870/5850x2/3 samt slänga i ett par gamla ram/cpu som jag har liggandes, då behövs bara mobot, GPUs, nätagg
5/0,002 = 2500 timmar. Drar det drygt 100 watt? 250 kwh? Vad kostar elen nu? Rätt billig? 30 öre? Skulle ju bara vara 75 spänn isf för 1 BTC och det är ju billigt.

Drar rimligen mer och elen kanske kostar mer men.
Citera
2013-04-05, 16:53
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
5/0,002 = 2500 timmar. Drar det drygt 100 watt? 250 kwh? Vad kostar elen nu? Rätt billig? 30 öre? Skulle ju bara vara 75 spänn isf för 1 BTC och det är ju billigt.

Drar rimligen mer och elen kanske kostar mer men.

Jo, kostar nog lite mera. Har dock lyckats hitta 3 block väldigt tätt inpå i poolen

Fan vad kul detta är! Blir nog att bygga en rigg för mining.
Hur man skall sätta upp alla komponenter så det funkar har jag ingen aning.
Bara haft 1GPU och aldrig flera, har läst att man inte skall mininga i CF utan att korten skall jobba separat?
Citera
2013-04-05, 16:53
Medlem
Gicka666s avatar
Citat:
Har blivit riktigt sugen att bygga en mining dator. Sitter just nu och minar med ett 6870 kort på 280Mhash/s.

Finns det några komponenter rekomenderas för detta syfte?
Eller ska man köra på "ASIC"? Vad det nu innebär

Vilken pool kör du igenom?

Här har du lite info om hur alla olika kort presterar och vad ASIC-korten presterar:

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison
Citera
2013-04-05, 17:03
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gicka666
Vilken pool kör du igenom?

Här har du lite info om hur alla olika kort presterar och vad ASIC-korten presterar:

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Sitter just nu på slush's pool. Funkar bra tycker jag.

Tack för länken, ska ta en titt! Har blivit rekommenderad 5870/5850 vilket verkar vara riktigt grymma. Synd bara att de är lite svårare att få tag i.

Någon som vet ett bra mobo för 2 eller 3 GPU? Behöver ju inte vara något värsting utan bara att det funkar.

Edit:
Om man skall göra en dator enbart för att sitta med GUIminer eller annat program. Vad är att föredra? Windows eller Linux? Har 0 erfarenheter utav Linux så kanske lika bra att stanna med W
Senast redigerad av BarbequeMarinad 2013-04-05 kl. 17:28.
Citera
2013-04-05, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Känns jävligt mycket tryggare att handla genom min bank eftersom de har loggar på alla transaktioner.

Till skillnad ifrån Bitcoin som inte har några loggar på transaktionerna.

Citera
2013-04-05, 19:15
Medlem
Qxxys avatar
Vad föredrar Flashback då? Bitcoin-24 eller Bitstamp?
Citera
2013-04-05, 19:19
Medlem
Citat:
Har blivit rekommenderad 5870/5850 vilket verkar vara riktigt grymma.

Ett 5850 drar 150 watt och ett 7970 dra 200 watt. Ett 7970 gör dubbelt så mycket som ett 5850 för 50 watt mer.

Citat:

Om man skall göra en dator enbart för att sitta med GUIminer eller annat program. Vad är att föredra? Windows eller Linux?

I ditt fall hade jag använt Windows utan några beta driv-rutiner. Mindre strul. Tänk dock på att du skall få bort över 200 watt värme ur din datorlåda (eller hur du nu har tänkt att sätta upp det hela).
Citera
2013-04-05, 20:12
Medlem
BarbequeMarinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
Ett 5850 drar 150 watt och ett 7970 dra 200 watt. Ett 7970 gör dubbelt så mycket som ett 5850 för 50 watt mer.

I ditt fall hade jag använt Windows utan några beta driv-rutiner. Mindre strul. Tänk dock på att du skall få bort över 200 watt värme ur din datorlåda (eller hur du nu har tänkt att sätta upp det hela).

Sant, 5870/5850 känns väldigt svårt att få tag i. Så kommer nog bli ett nyare kort isåfall.

Jag hade beta drivrutiner (13.2) men då blev inga shares accepterade. Bytte då till 13.1 men då startade inte programen. Crasha direkt.

Avinstallerade då alla AMD drivers och laddade ner 13.1 på nytt i ett paket där OpenCL fanns och nu funkar det! 1300 Shared accepted
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in