2013-03-31, 17:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonfjanton1
Om jag förstår det rätt så ökar Bitcoin-valutan i värde ju fler som använder sig av den? Jag är inte intresserad i dagsläget att använda mig av den men kan tänka mig att köpa för att sedan sälja när den blir dyrare. De senaste 3 månaderna har den ju gått som en raket, någon expert här inne som vet hur den kommer utveckla sig framöver?
Eftersom tillgången ökar så långsamt (hälften så många nya bitcoins var fjärde år fram till 2140 verkar det som) så är det ju tänkbart att efterfrågan kommer stiga snabbare än tillgången och att priset således går upp.

Självfallet blir det ju knepigt att spekulera i ett kortare perspektiv, eller i ett som sträcker sig fram till 2140 ..

För min egen del kan jag ju tycka att värdet borde vara i nivå med hur mycket energi och möjligen pengar det går åt till utrustningen för att minea nya bitcoins eftersom fler kommer göra det om det är lönsamt (å andra sidan kommer det bli svårare ju fler som gör det tills det blir en balans igen, den balansen kanske snarare hamnar där d1500 * 93,20 U.S. dollars = 912 086,12 Swedish kronoret är så pass svårt att minea bitcoins att kostnaden för att framställa dem är i nivå med värdet på valutan när folk handlar med den snarare än att värdet på valutan sjunker till det folk är villiga att handla den för... Så där kanske jag klantade till det från första början.)
ELLER att det känns rimligt att värdet står i relation till hur stor ekonomi som nyttjar bitcoins och hur många "fria" / rörliga bitcoins det finns i omlopp på något vänster. Och där kan man ju tycka att spekulationsköp kommer trissa upp kursen och spekulationssälj kommer sänka den.

Huruvida omfattningen av droghandel har ökat i en sådan takt att det högre priset är motiverat eller om det beror på spekulationshandel vet inte jag. Det finns väl en hedgefond som är inne och handlat bitcoins med? Har man tillgång till en väldigt stor del av pengarna borde man ju kunna påverka priset en del genom vad man själv tar sig för. Skaparna påstår ju att ändamålet inte var att tjäna pengar själva men om de skapade några lätt i början / har varit med då så är det ju rimligt att de har tjänat sig en slant på det hela.

Jag tycker ju att valutan borde stiga i värde sålänge intresset stiger snabbare än nyskapandet, så tror man på en omfattande handel med bitcoins i framtiden så kan jag ju tycka att det borde stiga. Men jag vet inte hur hur mycket det är värt, knappast särskilt insatt. Så ta inget av ovanstående som sanning eller rådgivning och ta inga beslut utifrån det.
Citat:
Ursprungligen postat av Lper
Det är just därför jag sätter ett frågetecken efter mina frågor.

Kan man fortfarande mina Bitcoins?

Hur mycket tjänar man på att mina Bitcoins i 10h om man har ett bra grafikkort?
Ja.

Det vet jag inte, men ett block verkar vara 25 bitcoins för tillfället och om man skulle gå efter 93.20 USD / coin så blir ju ett block då värt 2330 USD eller 15200 kr.

Rimligtvis löser du inte ett block på 10 timmar =P

Det gick att gå med i mining pools och göra det tillsammans, för gissningsvis skulle det ta dig ett bra tag att göra det själv om du bara sitter med din egen dator.

Jag tror ett block skulle lösas var 10e minut? Som i att det alltså skapas 25 bitcoins var 10e minut för tillfället.

Ju fler som försöker lösa dem desto svårare kommer de bli att lösa så att det fortfarande löses ett var 10e minut om jag förstår saken rätt. Jag har ingen aning om hur mycket beräkningskraft som läggs på att lösa dem för tillfället.

Man borde väl kunna tänka sig att det då löses 60 block á 25 bitcoins för totalt 1500 bitcoins på de där 10 timmarna. Hur mycket du skulle lyckas få? Det beror väl på hur stor del din andel av beräkningskraften är relativt alla andras då antar jag. 1500 * 93,20 U.S. dollars = 912 086,12 Swedish kronor / 10 timmar?

Men om din beräkningskraft bara motsvarade säg 1/100.000 av allt som används för att minea bitcoins så borde det ju då bli 9 kr / 10 timmar? Exempelvis. Eller något

Ett annat sätt att se det på vore väl om ett block är 25 bitcoins och ett block löses på 10 minuter när alla deltar så om du antar att du har säg 1/200.000 av den totala beräkningskapaciteten så borde det ju ta 200.000*10 = 2 miljoner minuter = 1388.88... dagar för dig att lösa ett block själv värt 25*93,2$.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-03-31 kl. 17:38.
Citera
2013-03-31, 17:44
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerGregerxD
Är inte lönt att mina bitcoins längre från vad jag har läst mig till..

Om man inte investerar i en ordentlig dedikerad rigg som står dygnet runt och tuggar. Till och med då är det svårt att få det att bli lönsamt tydligen jämfört med elräkningen.

Det är ingen process som man låter stå på i bakgrunden av utorrent tydligen..
Är det inte lönt skulle ju ingen göra det mer än för att vara bussig / de använde någon annans elektricitet.. Och det lär ju iofs ske på exempelvis universitetet och kanske arbetsplatser med.

Det är ju självfallet de som sitter med den mest effektiva hårdvaran som kommer få ut bäst resultat ifrån det vare sig det nu är tillräckligt för att finansiera elkostnaden eller inte. Sitter man något ineffektivt långsammare så kompenseras man ju inte för det utan lyckas ju bara ännu sämre.

Buffett har väl sagt något liknande om guld? Grejen med att lägga en massa pengar på att gräva upp det från marken och sedan en massa pengar på att gräva ner det igen =P (utvinna/förvara.)

Nu lägger man ju en massa "verkliga" tillgångar på att skapa en virtuell tillgång bara för att. Men den har ju ändå ett värde sålänge alla är överens med / tycker att den har det. Och det är ju lite samma sak med guld, det krävs ju arbete om man skall hitta nytt iaf.
Citera
2013-03-31, 17:52
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Nee du har rätt annanmedlem. Du har mer koll på det här än jag, jag går bara efter den generella inställningen på forumen om att det inte är lika lönsamt att mina längre.

Finns fortfarande mining pools att joina så det är bara att köra egentligen. Sant med som du säger att man kompenseras för sitt eget bidrag, stort som litet. Så ja, varför inte.

En klar fördel är ju hur som helst att man slipper hålla på med olika exchanges hit och dit..
Citera
2013-03-31, 17:57
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Nee du har rätt annanmedlem. Du har mer koll på det här än jag, jag går bara efter den generella inställningen på forumen om att det inte är lika lönsamt att mina längre.

Finns fortfarande mining pools att joina så det är bara att köra egentligen. Sant med som du säger att man kompenseras för sitt eget bidrag, stort som litet. Så ja, varför inte.

En klar fördel är ju hur som helst att man slipper hålla på med olika exchanges hit och dit..
Självklara anledningen till varför inte är ju om det kostar mer i elektricitet än vad man får ut i bitcoins och om datorn väsnas mer och det sliter på komponenterna och kanske även förhindrar att man kan göra annat / påverkar förmågan att spela spel / .. whatever
Citera
2013-03-31, 18:11
Medlem
Lpers avatar
Är det dumt att mina genom Bitcoinplus? De tar väl 3 % av intäkterna?

Hur joinar man en pool då? Vad är fördelarna med dem och vilken är bäst?
Citera
2013-03-31, 18:23
Medlem
NegerGregerxDs avatar
Citat:

Finns ju en del att läsa där. Är inte jätteinsatt själv men du kan ju börja att kika här.
Citera
2013-03-31, 18:24
Medlem
Lpers avatar
Citat:
Finns ju en del att läsa där. Är inte jätteinsatt själv men du kan ju börja att kika här.

Orkar inte sätta mig in i det, jag fattar ingenting ändå.
Citera
2013-03-31, 19:19
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Har du bara en dator/ett grafikkort att tillgå så kommer det med största sannolikhet inte vara värt det. Jag testade att köra ungefär ett dygn med mitt "mid-level" grafikkort på full snurr i en mining pool, jag samlade nog in ungefär 0.00001 BTC eller nåt sånt, det var för lite för att minnas... Jag tvivlar på att en svensson med en dator som står 24/7 drar in mer än kanske ett tiotal kronor per månad.
Citera
2013-03-31, 21:32
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Har du bara en dator/ett grafikkort att tillgå så kommer det med största sannolikhet inte vara värt det. Jag testade att köra ungefär ett dygn med mitt "mid-level" grafikkort på full snurr i en mining pool, jag samlade nog in ungefär 0.00001 BTC eller nåt sånt, det var för lite för att minnas... Jag tvivlar på att en svensson med en dator som står 24/7 drar in mer än kanske ett tiotal kronor per månad.
Med tanke på att det fanns (?) botnät som kör det med andras datorer och således slipper bry sig om kostnaden och effektivitet och bara sitter och drar in pengar från andras maskiners jobb så ..
Citera
2013-04-01, 00:03
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Med tanke på att det fanns (?) botnät som kör det med andras datorer och således slipper bry sig om kostnaden och effektivitet och bara sitter och drar in pengar från andras maskiners jobb så ..
Ja, Bitcoins-botnets finns har har existerat. Det gäller bara att sprida det, så man får runt 5-10k infekterade. Sedan kan man väl runt 4-6 lax i månaden. Rekordet för en botnet som låter offren mina Bitcoins, som jag har hört, hade runt 30-40k infekterade. Tror det genererade en summa motsvarande uppåt 20-23 tusen kronor.
Så, jo, visst kan man tjäna pengar på mining. Kostnaden för att mina fram dessa Bitcoins var förstås högre, men det gick ju på de infekterades elräkning.
Finns för övrigt en stor fet tråd om "silent Bitcoin mining" under IT-säkerhetsforumet.

Angående Bitcoinplus, att mina med CPU är ju totalt fucking värdelöst. Mina med GPU:n och det går mycket, mycket fortare.
Citera
2013-04-01, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Ja, Bitcoins-botnets finns har har existerat. Det gäller bara att sprida det, så man får runt 5-10k infekterade. Sedan kan man väl runt 4-6 lax i månaden. Rekordet för en botnet som låter offren mina Bitcoins, som jag har hört, hade runt 30-40k infekterade. Tror det genererade en summa motsvarande uppåt 20-23 tusen kronor.
Så, jo, visst kan man tjäna pengar på mining. Kostnaden för att mina fram dessa Bitcoins var förstås högre, men det gick ju på de infekterades elräkning.
Finns för övrigt en stor fet tråd om "silent Bitcoin mining" under IT-säkerhetsforumet.

Angående Bitcoinplus, att mina med CPU är ju totalt fucking värdelöst. Mina med GPU:n och det går mycket, mycket fortare.

Lär dig prata/skriva på svenska innan du postar dina nöt-inlägg så man fattar vad du skriver.
Citera
2013-04-01, 04:52
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redundant2
Lär dig prata/skriva på svenska innan du postar dina nöt-inlägg så man fattar vad du skriver.
Jag förstår allt han säger. Ersätt botnet med "fjärrstyrda nätverk bestående av med trojaner infekterade datorer tillhörande ovetande användare" och "minea" med "lösa ett block" och "silent" med (gissningsvis) "för användaren osynligt/dold." CPU, GPU och k antar jag att du vet vad det menas med iaf.

Hänger man i IT-säkerhetsforumet är det nog inga som helst problem att förstå vad han sade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in