Citat:
Eftersom tillgången ökar så långsamt (hälften så många nya bitcoins var fjärde år fram till 2140 verkar det som) så är det ju tänkbart att efterfrågan kommer stiga snabbare än tillgången och att priset således går upp.
Ursprungligen postat av antonfjanton1
Om jag förstår det rätt så ökar Bitcoin-valutan i värde ju fler som använder sig av den? Jag är inte intresserad i dagsläget att använda mig av den men kan tänka mig att köpa för att sedan sälja när den blir dyrare. De senaste 3 månaderna har den ju gått som en raket, någon expert här inne som vet hur den kommer utveckla sig framöver?
Självfallet blir det ju knepigt att spekulera i ett kortare perspektiv, eller i ett som sträcker sig fram till 2140 ..

För min egen del kan jag ju tycka att värdet borde vara i nivå med hur mycket energi och möjligen pengar det går åt till utrustningen för att minea nya bitcoins eftersom fler kommer göra det om det är lönsamt (å andra sidan kommer det bli svårare ju fler som gör det tills det blir en balans igen, den balansen kanske snarare hamnar där d1500 * 93,20 U.S. dollars = 912 086,12 Swedish kronoret är så pass svårt att minea bitcoins att kostnaden för att framställa dem är i nivå med värdet på valutan när folk handlar med den snarare än att värdet på valutan sjunker till det folk är villiga att handla den för... Så där kanske jag klantade till det från första början.)
ELLER att det känns rimligt att värdet står i relation till hur stor ekonomi som nyttjar bitcoins och hur många "fria" / rörliga bitcoins det finns i omlopp på något vänster. Och där kan man ju tycka att spekulationsköp kommer trissa upp kursen och spekulationssälj kommer sänka den.
Huruvida omfattningen av droghandel har ökat i en sådan takt att det högre priset är motiverat eller om det beror på spekulationshandel vet inte jag. Det finns väl en hedgefond som är inne och handlat bitcoins med? Har man tillgång till en väldigt stor del av pengarna borde man ju kunna påverka priset en del genom vad man själv tar sig för. Skaparna påstår ju att ändamålet inte var att tjäna pengar själva men om de skapade några lätt i början / har varit med då så är det ju rimligt att de har tjänat sig en slant på det hela.
Jag tycker ju att valutan borde stiga i värde sålänge intresset stiger snabbare än nyskapandet, så tror man på en omfattande handel med bitcoins i framtiden så kan jag ju tycka att det borde stiga. Men jag vet inte hur hur mycket det är värt, knappast särskilt insatt. Så ta inget av ovanstående som sanning eller rådgivning och ta inga beslut utifrån det.
Citat:
Ja.
Ursprungligen postat av Lper
Det är just därför jag sätter ett frågetecken efter mina frågor.
Kan man fortfarande mina Bitcoins?
Hur mycket tjänar man på att mina Bitcoins i 10h om man har ett bra grafikkort?
Kan man fortfarande mina Bitcoins?
Hur mycket tjänar man på att mina Bitcoins i 10h om man har ett bra grafikkort?
Det vet jag inte, men ett block verkar vara 25 bitcoins för tillfället och om man skulle gå efter 93.20 USD / coin så blir ju ett block då värt 2330 USD eller 15200 kr.
Rimligtvis löser du inte ett block på 10 timmar =P
Det gick att gå med i mining pools och göra det tillsammans, för gissningsvis skulle det ta dig ett bra tag att göra det själv om du bara sitter med din egen dator.
Jag tror ett block skulle lösas var 10e minut? Som i att det alltså skapas 25 bitcoins var 10e minut för tillfället.
Ju fler som försöker lösa dem desto svårare kommer de bli att lösa så att det fortfarande löses ett var 10e minut om jag förstår saken rätt. Jag har ingen aning om hur mycket beräkningskraft som läggs på att lösa dem för tillfället.
Man borde väl kunna tänka sig att det då löses 60 block á 25 bitcoins för totalt 1500 bitcoins på de där 10 timmarna. Hur mycket du skulle lyckas få? Det beror väl på hur stor del din andel av beräkningskraften är relativt alla andras då antar jag. 1500 * 93,20 U.S. dollars = 912 086,12 Swedish kronor / 10 timmar?
Men om din beräkningskraft bara motsvarade säg 1/100.000 av allt som används för att minea bitcoins så borde det ju då bli 9 kr / 10 timmar? Exempelvis. Eller något

Ett annat sätt att se det på vore väl om ett block är 25 bitcoins och ett block löses på 10 minuter när alla deltar så om du antar att du har säg 1/200.000 av den totala beräkningskapaciteten så borde det ju ta 200.000*10 = 2 miljoner minuter = 1388.88... dagar för dig att lösa ett block själv värt 25*93,2$.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-03-31 kl. 17:38.
Senast redigerad av annanmedlem 2013-03-31 kl. 17:38.
Kostnaden för att mina fram dessa Bitcoins var förstås högre, men det gick ju på de infekterades elräkning.