2011-02-21, 19:48
Medlem
Krests avatar
Det är väl mest ett argument från inskränkta bibelbältesamerikaner och andra som från barnsben fått sig itutat att det bara är jesus och guds tio bud som hindrar alla från att gå runt och mörda och våldta varandra, kombinerat med en bild att ateister väljer att inte tro för de hatar eller är besvikna på gud.
Citera
2011-02-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange

Till en del kristnas försvar kan jag säga att vi nu talar om reaktionära, konservativa kristna. Tyvärr är det de som har mest framgång globalt sett.

Därför är vi så rädda för att islamisterna ska få övertaget
Citera
2011-02-21, 20:15
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
(Det där låter som ett gnostiskt influerat uttalande trots att kristna sägs ha bekämpat gnostisk kristna)

Kan du översätta versen till modern svenska?

att ljuset är Jesus.

och jag tolkar det som att om man gillar att göra det onda så vill man inte komma till Jesus.

"ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."
Citera
2011-02-21, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
att ljuset är Jesus.

och jag tolkar det som att om man gillar att göra det onda så vill man inte komma till Jesus.

"ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Talar du om dig själv ?
Citera
2011-02-21, 20:20
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croaton
Ganska skrämmande ansats faktiskt. Din tro på din gud är alltså det enda som får dig att känna dig ansvarig för dina handlingar?

I så fall får vi nog hoppas, om inte annat så för dina nära och kära, att du aldrig förlorar din tro... för gudarna vet vad du gör då.

inte det enda förstås. men man kan ju inte komma undan med nåt längre eftersom Gud ser allt.

jag var kassör för en förening förra året och jag skulle lätt kunna ha fifflat och tagit en del av pengarna. hade jag inte varit kristen så hade jag säkert gjort det. man skärper sig.
Citera
2011-02-21, 20:22
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Talar du om dig själv ?

nä, vad menar du? jag vill lyda Gud och göra goda gärningar texten är från johannesevangeliet.
Citera
2011-02-21, 20:34
Bannlyst
Citat:
inte det enda förstås. men man kan ju inte komma undan med nåt längre eftersom Gud ser allt.

jag var kassör för en förening förra året och jag skulle lätt kunna ha fifflat och tagit en del av pengarna. hade jag inte varit kristen så hade jag säkert gjort det. man skärper sig.

De flesta har bättre moral en dig utan någon tro. Skrämmande att läsa att den enda anledningen att du håller dig i skinnet är att du är rädd för att åka fast. Kristen moral i ett nötskal.
Citera
2011-02-21, 20:35
Medlem
Visst finns det människor som stoppar huvudet i sanden och väljer att titta bort när det blir obehagligt, i stället för att aktivt handla, på samma sätt som det finns människor som undviker att tänka på existentiella frågor för att slippa våndas över att det kanske finns en Gud, jag kan väl emellanåt räknas till en av dem.

Dock så tror jag att dessa personer redan har en tro, en gnagande känsla av att det finns någonting mer eftersom de aktivt väljer bort Gud. Anledningen till detta är troligtvis för att det inser att de åläggs ett otroligt ansvar inför sina medmänniskor om det finns en Skapare. Ett ansvar som vi inte är beredda att axla, så därför flyr vi ansvaret i stället.

De ateister som är fullt övertygade om att det inte finns några gudomliga krafter, har å andra sidan ingen anledning att välja bort Gud, han finns ju inte! Därför tror jag att det här problemet endast existerar för teister, och i viss mån även för agnostiker.
Citera
2011-02-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
De flesta har bättre moral en dig utan någon tro. Skrämmande att läsa att den enda anledningen att du håller dig i skinnet är att du är rädd för att åka fast. Kristen moral i ett nötskal.

Kristenhetens och även din moral, så yvs inte över din moral!
Citera
2011-02-21, 21:19
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Lyder du gud enligt Apg 15:20, 29

ja det gör jag.

det där var jacobs uppmaningar till hedningar som nyligen tagit emot Jesus. alla uppmaningar i NT gäller inte kristna i alla kulturer och alla tider. man offrade djuroffer där på den tiden. de var tydligen noga med vad de åt också. paulus skriver också att man ska undvika att äta "fel" grejer när vissa är med för att de inte ska bli upprörda, även om det inte var fel att äta det i sin ensamhet.
Citera
2011-02-21, 21:30
Medlem
Citat:
[...] hade jag inte varit kristen så hade jag säkert gjort det. man skärper sig.

Det är ett sånt märkligt påstående detta mjukpudding. Märkligt och tyvärr lite sorgligt.

Du tror inte att många av oss ateister har yrken/roller/förtroendeställningar som vi med lätthet skulle kunna utnyttja?

Själv kan jag på rak arm tänka ut 10-tals olika sorters fusk jag skulle kunna syssla med bara på min egen arbetsplats t.ex.

Vad får mig att låta bli tror du? Som ateist alltså?
Citera
2011-02-21, 21:32
Medlem
Citat:
ja det gör jag.

det där var jacobs uppmaningar till hedningar som nyligen tagit emot Jesus. alla uppmaningar i NT gäller inte kristna i alla kulturer och alla tider. man offrade djuroffer där på den tiden. de var tydligen noga med vad de åt också. paulus skriver också att man ska undvika att äta "fel" grejer när vissa är med för att de inte ska bli upprörda, även om det inte var fel att äta det i sin ensamhet.

Ok, så Bibelns ord gäller inte en kristen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in