2011-02-08, 13:44
Medlem
mjukpuddings avatar
jag har nu mejlat federal bureau of prisons och frågat om undersökningen dock kan det ta en månad att få svar på frågor stod det på sidan.

jag skulle gärna vilja se en undersökning på detta i svenska fängelser. hur många av människorna man ser på efterlyst tror ni är bibelläsare och aktiva i kyrkor? jag har lärt känna många seriösa kristna de senaste 17 åren. att någon av dem skulle ägna sig åt drogförsäljning, misshandel, rån, inbrott, våldtäkter osv vore ganska otroligt.

sedan finns det ju kriminella som uppenbarligen har en kristen bekännelse. men själv snor jag inte ens en penna på jobbet längre.
Citera
2011-02-08, 13:48
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
jag har nu mejlat federal bureau of prisons och frågat om undersökningen dock kan det ta en månad att få svar på frågor stod det på sidan.

jag skulle gärna vilja se en undersökning på detta i svenska fängelser. hur många av människorna man ser på efterlyst tror ni är bibelläsare och aktiva i kyrkor? jag har lärt känna många seriösa kristna de senaste 17 åren. att någon av dem skulle ägna sig åt drogförsäljning, misshandel, rån, inbrott, våldtäkter osv vore ganska otroligt.

sedan finns det ju kriminella som uppenbarligen har en kristen bekännelse. men själv snor jag inte ens en penna på jobbet längre.
I Sverige är en majoritet ateister. Och en majoritet av de som är kristna är tämligen välutbildade. Alltså kommer du inte att få samma bild här. Det är i första hand i länder där majoriteten är religiösa som ateism/religion är en klassmarkör.
Citera
2011-02-08, 14:04
Bannlyst
Citat:

Religiösa sitter ofta för bedrägerier och skattebrott, de har ju en naturlig benägenhet att förvränga sanningen och lura andra.
Citera
2011-02-08, 16:58
Medlem
TwentyPastFours avatar
Citat:
jag har lärt känna många seriösa kristna de senaste 17 åren. att någon av dem skulle ägna sig åt drogförsäljning, misshandel, rån, inbrott, våldtäkter osv vore ganska otroligt.
Haha, jaha? Jag har lärt känna många seriösa ateister de senaste 28 åren. att någon av dem skulle ägna sig åt drogförsäljning, misshandel, rån, inbrott, våldtäkter osv vore ganska otroligt.

Vinner jag nu för att jag har längre erfarenhet?
Citera
2011-02-09, 12:02
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwentyPastFour
Haha, jaha? Jag har lärt känna många seriösa ateister de senaste 28 åren. att någon av dem skulle ägna sig åt drogförsäljning, misshandel, rån, inbrott, våldtäkter osv vore ganska otroligt.

Vinner jag nu för att jag har längre erfarenhet?

hehe ja du vinner
Citera
2011-02-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Denna tråd är avsedd att diskutera en speciell sorts påståenden som jag ofta hört och läst olika religiösa personer rikta till mig och många andra ateister:

Grund påståendet:
"Du väljer att inte tro, för då slipper du känna dig ansvarig inför gud och hans lagar."

Det kan komma i många varianter:

"Om du väljer att tro (sic) på evolution så kan du ju räkna bort gud ur bilden och då slipper du följa hans lagar/regler."

Jag har alltid haft svårt att förstå logiken bakom ovanstående. Det låter lite som om dessa religiösa tror att man kan stoppa huvudet i sanden och då försvinner problemen, på något magiskt vis.

Med andra ord: Om jag hypotetiskt, innerst inne, "trodde på en gud", men att jag valde att "tro" på evolution för att inte tro på gud så leder det ingen vart. Om den aktuelle guden mot all förmodan skulle finnas så påverkar det knappast mitt personliga ansvar inför honom om jag väljer att inte "tro" på honom.

Om man dessutom kan välja fritt vad man vill tro på, vilket dessa påståenden ger vid handen, så tycker jag att denna typ av tro verkar väldigt flyktig/obestämd för att kunna anses vara en "övertygelse".

(OBS: Tråden är alltså avsedd just för diskussion om påståenden som: "Du väljer att inte tro, för då slipper du känna dig ansvarig inför gud och hans lagar.".
Guds existens/icke existens osv. hör inte hemma i denna tråd.)

Tro gör en ansvarig.

Rom 14:12
”Så skall då var och en av oss avlägga räkenskap för sig själv inför Gud.”
Citera
2011-02-21, 08:05
Medlem
Croatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tro gör en ansvarig.

Ganska skrämmande ansats faktiskt. Din tro på din gud är alltså det enda som får dig att känna dig ansvarig för dina handlingar?

I så fall får vi nog hoppas, om inte annat så för dina nära och kära, att du aldrig förlorar din tro... för gudarna vet vad du gör då.
Citera
2011-02-21, 08:25
Medlem
Citat:
det låter lite konstigt ja. jag har aldrig sagt så till en icke troende.

men jag kom att tänka på Jesus ord:

"ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

jag tolkar det som att om man "gillar att synda" så är man ofta inte attraherad av Jesus.

(Det där låter som ett gnostiskt influerat uttalande trots att kristna sägs ha bekämpat gnostisk kristna)

Kan du översätta versen till modern svenska?
Citera
2011-02-21, 08:27
Medlem
Citat:
jaha så det finns bevis för att Gud inte existerar nu?

håller inte med om ett ord av vad du säger egentligen. men visst finns det kristna som inte är så intellektuella likaväl som det finns ateister som inte är det.

Det går inte bevisa en ickeexistens!
Citera
2011-02-21, 09:12
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Tro gör en ansvarig.

Ateism gör en ansvarig: "så skall då var och en vara ansvarig inför mänskligheten" - kmer 1:1
Citera
2011-02-21, 09:15
Medlem
Kristna har oftast vuxit upp i kristna hem där de har mjölkats med "den rätta läran" från modersmjölken. Det har påverkat dem känslomässigt så till den milda grad att det blir näst intill omöjligt att helt och hållet tvätta bort det, även om de rent förståndsmässigt börjar ana att det inte står rätt till. Att det finns kristna idag handlar mycket om självrekrytering från föräldrar till sina barn osv. Sedan kommer det trasiga människor som ser religionen som den ända utväg och som finner tröst däri. Ni vet, Jesus kom inte för att frälsa de friska, utan de sjuka. Jesus var syndarens vän. Visst fyller kristendomen en funktion för människor. Det trista är att de gamla primitiva föreställningarna lever kvar som gör att folk inom dessa rörelser lever med mycket bråte som inte borde finnas kvar 2011.

"Du väljer att inte tro, för då slipper du känna dig ansvarig inför gud och hans lagar.".

Alla sådana uttalande är explicit sagda för att väcka skuld och rädsla. Det är en gammal taktik kyrkan och dess anhängare vunnit många anhängare på. Det är bara det att vi passerat upplysningen och moderna sekulära människor uppfattar dessa klena försök att övertyga som löjeväckande.

Till en del kristnas försvar kan jag säga att vi nu talar om reaktionära, konservativa kristna. Tyvärr är det de som har mest framgång globalt sett.
Senast redigerad av jazzmange 2011-02-21 kl. 09:48.
Citera
2011-02-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Ateism gör en ansvarig: "så skall då var och en vara ansvarig inför mänskligheten" - kmer 1:1

Då råder total kaos, och det har vi själva fixat i opposition mot Skaparen och numera ser var prist vi fått betala i t ex naturen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in