2011-02-21, 21:48
Medlem
Jonblunds avatar
De som säger så har nog inte riktigt satt sig in i en icke-troendes situation. Att förkasta Gud är att förkasta meningen med livet. Den icke-troende saknar relevanta svar på frågan varför han finns till. Att leva i detta vakuum kräver oerhört mycket, det är därför antalet deprimerade är så mycket större i sekulära samhällen.
Citera
2011-02-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
De som säger så har nog inte riktigt satt sig in i en icke-troendes situation. Att förkasta Gud är att förkasta meningen med livet. Den icke-troende saknar relevanta svar på frågan varför han finns till. Att leva i detta vakuum kräver oerhört mycket, det är därför antalet deprimerade är så mycket större i sekulära samhällen.

Gud finns till för oss, om vi vill ha det han erbjuder, svårare är det inte.
Citera
2011-02-21, 22:24
Medlem
Citat:

1. Källa? (på fler deprimerade i sekulära samhällen)

2. Samma argumentation kan användas om vilka som helst av de vidskepligt framfantiserade gudar som någonsin hittats på: Är det i din mening en fördel att folk trodde på Zeus, Oden eller Juju-monstret för att de inte istället skulle riskera att bli deprimerade i äldre tider?
Citera
2011-02-21, 22:38
Bannlyst
Citat:
De som säger så har nog inte riktigt satt sig in i en icke-troendes situation.

Varför skulle en icke-troendes situation vara annorlunda?

Citat:
Att förkasta Gud är att förkasta meningen med livet.

Knappast, det är att inte hitta på falska meningar med livet!

Citat:
Den icke-troende saknar relevanta svar på frågan varför han finns till.

Och troende hittar på svar på varför han finns till!

Citat:
Att leva i detta vakuum kräver oerhört mycket, det är därför antalet deprimerade är så mycket större i sekulära samhällen.

Får ni troende extra betalt av kyrkan för att sprida information utan att bevis? Jag skulle som föregående talare vilja ha något bevis för att du inte pratar i nattmössan!
Citera
2011-02-21, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Får ni troende extra betalt av kyrkan för att sprida information utan att bevis? Jag skulle som föregående talare vilja ha något bevis för att du inte pratar i nattmössan!

Ingen troende på den sanne Guden tar betalt.
Citera
2011-02-21, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Jag får inte heller betalt för att försöka prata vett i de vidskepliga och lättövertygade

Fram med en källa på att sekulära länder lider av större problem med depressioner nu ...
Citera
2011-02-21, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Fram med en källa på att sekulära länder lider av större problem med depressioner nu ...

Vad pratar du om ?????
Citera
2011-02-21, 23:08
Medlem
1 Jonblund:
Citat:
[...]det är därför antalet deprimerade är så mycket större i sekulära samhällen.

2 Godlessfreedomnow:
Citat:

3. Du:
Citat:

4. Jag:
Citat:
Jag får inte heller betalt för att försöka prata vett i de vidskepliga och lättövertygade

5. Du:
Citat:
Vad pratar du om ?????

Har du verkligen svårt att hålla ihop begreppen i en sådan här kort diskussion?
Citera
2011-02-21, 23:14
Medlem
Citat:
1 Jonblund:

2 Godlessfreedomnow:

3. Du:

4. Jag:

5. Du:

Har du verkligen svårt att hålla ihop begreppen i en sådan här kort diskussion?

Fattar inte vad du resonerar om.

Ingen vill att du tar emot det Gud vill ge om du inte vill.
Bevis, ja vill du ha så forskar du i annat fall får du inget veta, inte min sak att avgöra för dig.
Citera
2011-02-21, 23:14
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Det är ett sånt märkligt påstående detta mjukpudding. Märkligt och tyvärr lite sorgligt.

Du tror inte att många av oss ateister har yrken/roller/förtroendeställningar som vi med lätthet skulle kunna utnyttja?

Själv kan jag på rak arm tänka ut 10-tals olika sorters fusk jag skulle kunna syssla med bara på min egen arbetsplats t.ex.

Vad får mig att låta bli tror du? Som ateist alltså?

det är så jag fungerar. jag har både varit icke-kristen, "oseriös" kristen och nu seriös kristen. tidigare har jag snott småsaker på jobbet ibland men det gör jag inte längre. på flera områden i livet har jag skärpt mig i mitt beteende.

sedan känner jag till hur det är i japan, väldigt okristet men folk är hur hederliga som helst. naturligtvis många faktorer som spelar in vad det gäller vår personliga etik.
Citera
2011-02-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
det är så jag fungerar. jag har både varit icke-kristen, "oseriös" kristen och nu seriös kristen. tidigare har jag snott småsaker på jobbet ibland men det gör jag inte längre. på flera områden i livet har jag skärpt mig i mitt beteende.

sedan känner jag till hur det är i japan, väldigt okristet men folk är hur hederliga som helst. naturligtvis många faktorer som spelar in vad det gäller vår personliga etik.

Vad heter din Gud?
Citera
2011-02-21, 23:22
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ok, så Bibelns ord gäller inte en kristen?

jo.

men paulus skrev ju breven till de kristna i rom, korint, efesus osv för 2000 år sedan. så vissa specifika uppmaningar gällde just den kulturen. det gäller att tänka lite själv och be Gud om hjälp att förstå ordet

här är en bra text om det: http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/paulkvin.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in