• 1
  • 2
2011-02-05, 00:06
Medlem
Gokväll Flashback.
Ber om ursäkt om detta ämne skulle passat bättre under tränings-forat, det får mods avgöra.

Nu är det dags att ta tag i vikten, här är mina tankar runt om, före och eventuellt efter.

Före - tidig ungdom (upp till ~15 år) var jag någorlunda vältränad, var alltid aktiv och så vidare, låg på medelvikt fram tills dess. Sedan gick jag in i en depprision som varat ända tills för 8 månader sedan, dvs lite över 5 år. Under denna period så levde jag i princip endast på chips, cola och diverse snabbmat, vilket självklart ledde till en enorm viktökning. Låg som mest på +- 140kg.
Dessa matvanor följde även med mig när jag började "må bättre" - om det nu finns en sådan term..

Men Nu har jag bestämt mig för att fanimej ta tag i vikten och kunna aktivera mig som jag vill osv.
Har läst runt lite här på flashback, bl.a https://www.flashback.org/t864972 tråd. Där det står att jag som Man, med längden 185cm och vikten (nuvarande) 128kg skall ha (förutsatt att jag är en soffpotatis, vilket jag i princip är. Studerar ca 100m från bostaden, inte mycket fritidsaktiviteter har idkas i övrigt) ett kcal intag på ~3200/dag.

Jag har räknat lite på mitt nuvarande kcal intag (förutsatt att jag slutar dricka den där jävla colan..) och undrar om detta verkligen kan stämma, ni får gärna ge synpunkter på detta -
Det som står inom spoilern skulle ge mig ett totalt kcal intag på 1220, vilket skulle vara ett "underskott" på nästan 2000kcal (eller är underskottet det man ligger minus det man tar in?), lägg till någon extra banan på det kanske.
Kör jag med havregrynsgröt till frukost blir "underskottet" större.
Är detta farligt?

Utöver koständringen har jag även börjat med ~1½ timme rask gång dagligen, samt spela lite (1h-1½h) fotboll/badminton/favour of the week på 3-4 kvällar i veckan, även lite skrotlyft kan gå in under den senare nämnda kategorin.

Och om jag förstått den ovan nämnda tråden så skulle mitt energibehov ökas ju mer/intensivare/oftare jag tränar, är det fel uppfattat?

Ber så hemskt mycket om ursäkt för dålig stavning, formulering och totalt hjärndöd-het gällande räkning av kcal.
Tackar så hemskt mycket för klargörningar och synpunkter. Ni får gärna smutskasta mig för att jag är en efterbliven tjockis som inte fattar något också, om så önskas.

Mvh Willbew.

*edit* mitt BMR är alltså (om det ej framgår tydligt) ~2650.
Senast redigerad av willbew 2011-02-05 kl. 00:15.
Citera
2011-02-05, 00:20
Medlem
Du behöver nog inte hänga upp dig så mycket på kalorier...
Gå in på tv 3/4/5 play och kolla på viktminskningsprogram, dom räknar inte kalorier utan ändrar livsstil.
Du behöver inte dra ner på ätandet så mycket, bara du ser till att inte äta mycket ris/pasta/potatis/ljust bröd osv som innehåller mycket och ganska snabba kolhydrater.
Antar att du inte äter mycket grönsaker nu så prova byt mängden kolhydrater med grönsaker och tvärt om.

Sedan ska du promenera innan dagens första mål för bästa effekt, då är nämligen magen tom och kroppen tvingas ta utav fettlager.
Kom också ihåg att byta promenaden mot jogging ger inte bättre effekt då kroppen tar utav fettet i lägre tempo och lagrade kolhydrater(de som du redan ätit) vid högt tempo.

va rädd om knän och leder!

Lycka till!
Citera
2011-02-05, 00:26
Medlem
MiJes avatar
Hej, här har du en halvtjockis till!

Jag räknar inte kalorier eller nåt sånt.

Det jag tänkt börja med nu innan sommaren och värmen kommer är att äta Havregröt med solrosfrön/Linfrön och banan + standardmjölk och ett glas vatten. Under resten av dagen ska jag äta fullkornspasta, bär, avokado, frukt och nötter. På helgerna kommer jag lägga på lite, äta fisk med ris och stekta grönsaker (steker utan fett på en grillpanna) Soppa med grovt/halvgrovt bröd, frukt varje dag med enbart vatten. (Är själv svag för läsk, en 30 cl kan man få en till 2ggr i månaden)
Träning; Hoppa hopprep hemma plus kör en massa övningar med en Kettlebell.

När sommarvärmen är här ska jag cykla ner till havet ca 2 km, brant backe ner. Ställa cykeln, springa uppför en lång backe med bra lutning, fram till första lyktstolpen - ner och sen upp till andra osv. Sen hoppa ner i havet och simma i a 10 min och sen cykla hem.

Hoppas på en viktnedgång på 10 kg innan sommaren är slut.

Är tjej, 166 cm lång och väger 68 kg har fött två barn så fettet sitter på "fel" ställen...

Jag har inget tips till dig för jag är inget proffs...

Ris grönsaker och tonfisk har jag levt på innan.
Citera
2011-02-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorolf
Du behöver nog inte hänga upp dig så mycket på kalorier...
Gå in på tv 3/4/5 play och kolla på viktminskningsprogram, dom räknar inte kalorier utan ändrar livsstil.
Du behöver inte dra ner på ätandet så mycket, bara du ser till att inte äta mycket ris/pasta/potatis/ljust bröd osv som innehåller mycket och ganska snabba kolhydrater.
Antar att du inte äter mycket grönsaker nu så prova byt mängden kolhydrater med grönsaker och tvärt om.

Sedan ska du promenera innan dagens första mål för bästa effekt, då är nämligen magen tom och kroppen tvingas ta utav fettlager.
Kom också ihåg att byta promenaden mot jogging ger inte bättre effekt då kroppen tar utav fettet i lägre tempo och lagrade kolhydrater(de som du redan ätit) vid högt tempo.

va rädd om knän och leder!

Lycka till!

Tackar för tipsen, men bör tillägga att det är ett sjukt "hopp" från en-två påsar chips om dagen, samt en pizza/kebab/random skit och ett par 2-3liter cola till detta jag börjat med nu.
kaloriräkningen & läsningen om detta var mestadels ett tidsfördriv medan jag satt och kollade på Tv tidigare ikväll.

Som det ser ut nu blir det 3km promenad före frukost, 3 på EM och efter det valfri lek eller dyligt.

Måste också passa på att utöka frågorna i tråden.. Jag är, och har alltid varit den personen som svettas något enormt. Är detta bra eller dåligt när det gäller viktminskning? Jag tycker det låter som en bra grej, men allt inom träning/viktminskning har sina motpoler, alla säger olika.
Citera
2011-02-05, 00:27
Medlem
Tjena, det är från person till person skullw jag säga.. Jag har precis gått ned 37 kilo under en 5 månaders period, jag lade min kost runt 1500kcal per dag, tränade stryketräning 5dagar i veckan samt gick i rask takt varje dag i en timme, detta upplägg fungerade för mig,jag tycker att du ska ge det ett försök

Lycka till!
Senast redigerad av wallemf 2011-02-05 kl. 00:30.
Citera
2011-02-05, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Tackar för tipsen, men bör tillägga att det är ett sjukt "hopp" från en-två påsar chips om dagen, samt en pizza/kebab/random skit och ett par 2-3liter cola till detta jag börjat med nu.
kaloriräkningen & läsningen om detta var mestadels ett tidsfördriv medan jag satt och kollade på Tv tidigare ikväll.

Som det ser ut nu blir det 3km promenad före frukost, 3 på EM och efter det valfri lek eller dyligt.

Måste också passa på att utöka frågorna i tråden.. Jag är, och har alltid varit den personen som svettas något enormt. Är detta bra eller dåligt när det gäller viktminskning? Jag tycker det låter som en bra grej, men allt inom träning/viktminskning har sina motpoler, alla säger olika.

Det är bara bra om du svettas
Citera
2011-02-05, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallemf
Tjena, det är från person till person skullw jag säga.. Jag har precis gått ned 37 kilo under en 5 månaders period, jag lade min kost runt 1500kcal per dag, tränade stryketräning 5dagar i veckan samt gick i rask takt varje dag i en timme, jag tycker att du ska ge det ett försök

Lycka till!

Starkt jobbat, jag har gått ner 6kg på 4 veckor - dock med 3-4 måltider i veckan skräpmat.
Men det är ett slut på det nu, fick en tankeställare när jag gick och flåsade från bussen när jag vart och handlat. Hivade en 2l cola ner i diket och tänkte "näe nu jävlar!" (jag vet, jag gick hem, kollade på TV och satte mig framför flashback... men ändå, ett steg i taget!)
Citera
2011-02-05, 00:32
Medlem
showtimes avatar
Svårt att uttala sig om ditt energiintag och dess beräkningar för du har inte beskrivit hur mycket och vad du ska äta. Det jag kan säga är att det ser väldigt lite ut och saknar klara proteinkällor, förutom mjölken och beroende på vad av "hälsans kök" du äter. Jag skulle råda dig till att ta vitamintillskott iaf, finns att köpa på apoteket.

Om det nu visar sig att du ligger på -2000kcal per dag kommer du gå ner ca 2kg i veckan.

Sen som en andra tankeställare; drar du i dig en 1,5 liters cola så har du tryckt i dig +600kcal.
Senast redigerad av showtime 2011-02-05 kl. 00:37.
Citera
2011-02-05, 00:36
Medlem
Willbew, jag tycker att du verkar ha rätt bra koll! Försök äta runt 2000 kcal/dag, rör på dig så mycket du orkar, precis som du säger så gör du av med mer kalorier ju mer du rör på dig (det spelar ingen roll om det är innan/efter frukost!) och se till att få i dig lagom mycket protein (1-2 gr/kg) så ska du se till att du går ned i vikt.

Om läsk är något som ligger dig varmt om hjärtat kan du byta ut colan mot cola zero/light!
Citera
2011-02-05, 00:38
Medlem
MiJes avatar
Glömde; Lycka till!
Citera
2011-02-05, 00:41
Medlem
Citat:
Starkt jobbat, jag har gått ner 6kg på 4 veckor - dock med 3-4 måltider i veckan skräpmat.
Men det är ett slut på det nu, fick en tankeställare när jag gick och flåsade från bussen när jag vart och handlat. Hivade en 2l cola ner i diket och tänkte "näe nu jävlar!" (jag vet, jag gick hem, kollade på TV och satte mig framför flashback... men ändå, ett steg i taget!)

Ja precis, ett steg i taget!

jag använde mig av mycket lightläsk under viktnedgången, och som sagt, få i dig mycket proteiner och sen kan jag rekommendera mittval sport vitamin tabletter för att vara på den säkra sidan
Citera
2011-02-05, 00:42
Medlem
Citat:

SHIT va du trycker i dig mycket skit... om du drar ner på chipsen, pizzan och läsken till 2 chips i månaden och 2 pizzor i månaden och 2-3 liter läsk i månaden så kommer du gå ner i vikt som fan till sommaren, lägger du då till promenad och träning så kommer det nog gå snabbt. Tänk på att inte äta för lite utan rätt ist, annars kommer du inte orka i längden! Ganska vanligt att man svettas okontrollerat i samband med övervikt och viktminskning tror jag!

Edit: Ta alla pengarna du sparar på att ändra kost och lägg undan, sedan belönar du dig med sparandet när du känner dig nöjd med vikten... som det låter nu kommer du kunna spara 100 kr om dagen...
Senast redigerad av skorolf 2011-02-05 kl. 00:44.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in