• 1
  • 2
2011-02-04, 21:19
Medlem
Rubriken säger allt. Har vi människor rätt att döma andra? Själv tycker jag att det är fel att döma andra människor, hur känner ni?
Citera
2011-02-04, 21:29
Medlem
youpendiis avatar
Håller helt klart med dig. Om alla kunde bara ge en chans istället för att döma på förhand, så hade allting fungerat mycket bättre.
Citera
2011-02-04, 21:37
Medlem
Precis så tänker jag också, skönt att jag inte är ensam. De flesta jag känner (typ alla) klarar inte av att inte döma andra.
Citera
2011-02-04, 21:47
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzak
Precis så tänker jag också, skönt att jag inte är ensam. De flesta jag känner (typ alla) klarar inte av att inte döma andra.

Och den där meningen har ju absolut inget att göra med att du på något sätt alls dömer dina medmänniskor, eller hur

Det blir liksom lite problematiskt att dels ha åsikten att "man borde göra såhär" och därmed automatiskt ha bildat sig en negativ ståndpunkt gentemot alla de som inte "gör såhär", och sedan samtidigt försöka låta bli att vara en person som dömer andra. Enda sättet att verkligen lyckas med det är ju att aldrig ha några negativa åsikter om någon person eller folkgrupp överhuvudtaget, någonsin, och det skulle jag vilja hävda är mer eller mindre omöjligt.

Jag tycker också att världen vore trevlig om folk kunde låta bli att döma varandra, men likväl gör jag det själv till och från. Däremot är det väl en fin grej att åtminstone försöka anstränga sig för att vara mer vidsynt och öppen för olikheter än man redan är, då strävar man åtminstone i rätt riktning så att säga.
Citera
2011-02-04, 21:55
Medlem
Haha du har just upplyst mig i min egen dumhet Det är ju sant att alla dömer andra även om man försöker att inte göra det. Många gånger händer ganska passivt andra gånger för att man helt enkelt glömmer bort att man försöker låta bli
Citera
2011-02-04, 22:00
Medlem
Rätt? Beror på vad du menar med "rätt". Visst, har vi rättigheten, det är ju knappast som att vi hamnar i fängelse för det.
Citera
2011-02-04, 22:17
Medlem
Det har du "rätt" i, det är ju inte olagligt.
Citera
2011-02-04, 22:53
Moderator
Ifall vi inte har rätt att döma skulle väll allting vara lagligt? Att stjäla eller döda eftersom inget ska döma en annan. Tror allting hade fallit samman ifall vi inte har någon form av struktur/dömande rätt. Det hade varit skönt att slippa det men jag tror inte det sunda förnuftet hos alla hade klarat det. (Sen blir det väll en spin off på vad ett sunt förnuft är också i så fall )
Citera
2011-02-05, 01:25
Medlem
Yes. Who gives you the right to judge another? Humans are not perfect.
Citera
2011-02-05, 01:35
Medlem
Klart jag som individ har rätt att döma någon annan.
Sen att hålla det för sig själv, det är ju en helt annan sak.
Citera
2011-02-05, 22:14
Medlem
Efterblivet att döma, vissa tror det är respekt men det är bara osäkerhet när man vill kontrollera andras åsikter.
Citera
2011-02-05, 22:33
Medlem
Jag kan komma på att jag dömer andra men när jag kommer på mig själv med de så blir domen mot mig själv så mycket mer outhärdlig. Därför har jag med tiden upplevt mig att fortare komma på mig själv. Sedan har jag lärt mig att att inte döma folk för fel mera att lära dem själva att inse att de har handlat fel men inte tänkt fel. Eftersom insikt är något som föds när man inser och de kan aldrig vara fel att inse något som är rätt. Allt blir en del till vägen man gått så att man tillslut har förstått allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in