Citat:
Ursprungligen postat av 1zzak
Precis så tänker jag också, skönt att jag inte är ensam. De flesta jag känner (typ alla) klarar inte av att inte döma andra.
Och den där meningen har ju absolut inget att göra med att du på något sätt alls dömer dina medmänniskor, eller hur
Det blir liksom lite problematiskt att dels ha åsikten att "man borde göra såhär" och därmed automatiskt ha bildat sig en negativ ståndpunkt gentemot alla de som inte "gör såhär", och sedan samtidigt försöka låta bli att vara en person som dömer andra. Enda sättet att verkligen lyckas med det är ju att aldrig ha några negativa åsikter om någon person eller folkgrupp överhuvudtaget, någonsin, och det skulle jag vilja hävda är mer eller mindre omöjligt.
Jag tycker också att världen vore trevlig om folk kunde låta bli att döma varandra, men likväl gör jag det själv till och från. Däremot är det väl en fin grej att åtminstone försöka anstränga sig för att vara mer vidsynt och öppen för olikheter än man redan är, då strävar man åtminstone i rätt riktning så att säga.