• 1
  • 2
2011-02-05, 22:43
Medlem
Rutskjortas avatar
Jag tycker inte att någon har rätt att döma någon. Det handlar ju bara om trångsynta människor. De som inte kan acceptera saker och ting som är annorlunda från deras egna.
Citera
2011-02-05, 23:23
Medlem
oLifes avatar
dubbelpost
Citera
2011-02-05, 23:24
Medlem
oLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Och den där meningen har ju absolut inget att göra med att du på något sätt alls dömer dina medmänniskor, eller hur

Det blir liksom lite problematiskt att dels ha åsikten att "man borde göra såhär" och därmed automatiskt ha bildat sig en negativ ståndpunkt gentemot alla de som inte "gör såhär", och sedan samtidigt försöka låta bli att vara en person som dömer andra. Enda sättet att verkligen lyckas med det är ju att aldrig ha några negativa åsikter om någon person eller folkgrupp överhuvudtaget, någonsin, och det skulle jag vilja hävda är mer eller mindre omöjligt.

fullständigt korrekt

TS har en motsägelse i sitt resonemang som gör det ofullständigt därför kan inte dennes princip diskuteras eftersom det bygger på någonting som till att börja med grundades på felaktigheter. gör om gör rätt.
Citera
2011-02-06, 13:21
Medlem
Man kan tänka såhär, med allt som händer en person, med alla yttre faktorer som har format denne till just den han är idag, hur hade han då kunnat vara annorlunda? Ungefär som att säga att riktig fri vilja inte existerar i praktiken och då blir ju dömande helt meningslöst.
Citera
2011-02-06, 15:27
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutskjorta
Jag tycker inte att någon har rätt att döma någon. Det handlar ju bara om trångsynta människor. De som inte kan acceptera saker och ting som är annorlunda från deras egna.

Och, återigen - du dömer inte ut nån alls med ditt påstående där va?

Som sagt, omöjligt val, eller rättare sagt inget val. Alla dömer varandra hela tiden av olika skäl och de som påstår att de inte gör det är bara ute efter att få klappa sig själv på ryggen litegrann, utan att ha tänkt igenom saken särskilt grundligt.
Citera
2011-02-06, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1zzak
Rubriken säger allt. Har vi människor rätt att döma andra? Själv tycker jag att det är fel att döma andra människor, hur känner ni?
Faktumet att du tycker att det är fel att döma andra människor gör att du dömer andra människor, nämligen människor som dömer andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in