Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-04, 10:48
  #1
Medlem
Jag går för tillfället på gymnasiet (Samhällsprogrammet), men har alltid varit mer intresserad utav IT. Sitter och funderar lite över yrket IT-tekniker, men känner mig fortfarande inte riktigt säker, mestadels då man aldrig varit ute på en arbetsplats och sett hur de arbetar etc.

Trådarna jag hittat om ämnet har ofta varit gamla och rätt så innehållslösa, så jag tänkte ge mig på ett eget försök.

Lönen för It-tekniker har jag märkt att de varierar stort beroende på hur seriös man är själv och inom vilket område man har kunskaper.

Men..
  • Hur ser en typisk dag ut?
  • Trivs du med ditt jobb?
  • Vilken utbildning har du?
  • Lön?
Citera
2011-02-04, 10:58
  #2
Medlem
blåljuss avatar
IT-tekniker är ett jävligt löst uttryck.

Jag har det som min titel, men egentligen är det helpdesk.

Typisk dag: Kommer till jobb, sätter på telefonen och dör lite inombords.

Trivs med jobb: Jupp, men mest för kollegorna och lönen.

Utbilding: Samhälle med företagsekonomi.

Lön: 380' NOK om året.
Citera
2011-02-04, 11:00
  #3
Avstängd
t0rskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbarn
Jag går för tillfället på gymnasiet (Samhällsprogrammet), men har alltid varit mer intresserad utav IT. Sitter och funderar lite över yrket IT-tekniker, men känner mig fortfarande inte riktigt säker, mestadels då man aldrig varit ute på en arbetsplats och sett hur de arbetar etc.

Trådarna jag hittat om ämnet har ofta varit gamla och rätt så innehållslösa, så jag tänkte ge mig på ett eget försök.

Lönen för It-tekniker har jag märkt att de varierar stort beroende på hur seriös man är själv och inom vilket område man har kunskaper.

Men..
  • Hur ser en typisk dag ut?
  • Trivs du med ditt jobb?
  • Vilken utbildning har du?
  • Lön?

Vill du se hur det är ute i arbetet som en IT-tekniker så ta vara på din praktik! Fråga om du får ta "ledigt" en vecka från studierna och försök komma in hos någon lokalt IT-företag eller liknande! När du får se hur det är så kommer du snabbt veta om det är något för dig.

Sedan om du har erfarenhet och intresse redan nu är det ju bara ett plus i kanten! Viktigt är också att du vill lära dig mer om själva ämnet IT.

Mvh.
Citera
2011-02-04, 11:11
  #4
Medlem
Aendys avatar
Min roll har namnet systemadministratör, är IT-tekniker/helpdesk/systemansvarig hos ett större mjukvaruföretag.

Hur ser en typisk dag ut?
Hämtar en kopp kaffe, kollar ärendesystemet, läser och svarar på lite mail och pratar skit med kollegorna. Börjar sedan arbeta med mina projekt, löser ärenden och hjälper folk som kommer förbi. Hanterar även två hyfsat stora system vilket kräver en del jobb med uppdateringar och konfiguration.

Trivs du med ditt jobb?
Trivs väldigt bra! Roligt jobb, då de flesta på företaget är IT-kunniga så vet de hur en vanlig felsökning går till och gör mycket av för-jobbet åt en. De förstår problematiken i vissa saker och man behöver inte förklara grundligt, vilket är skönt!

Vilken utbildning har du?
Gick teknisk linje och efter det en 1½ år KY-utbildning med IT-inriktning

Lön?
29k/mån
Citera
2011-02-04, 11:45
  #5
Moderator
Protons avatar
ÖDIT -> Arbetsliv&arbetsmarknad /Mod
Citera
2011-02-06, 20:30
  #6
Medlem
Anonymisss avatar
* Hur ser en typisk dag ut?
Kommer in, tar en kopp chai latte (Kaffe är överreklamerat), läser igenom mail, svarar på mail. Tar in massa problem från användarna och jobbar fortsättningsvis på att lösa dessa med mål att vara klar klockan 5 varje dag.
* Trivs du med ditt jobb?
Jag storm trivs faktiskt. Dels för att jag får leka med datorer hela dagarna som jag älskar att göra. Och dels arbetskollegorna som är helt underbara.
* Vilken utbildning har du?
Gymnasieutbildning inom IT
* Lön?
14k/mån. Timbaserad månadslön så + - övertid.

Kan tilläggas att jag är kvinna och väldigt ny inom yrket som IT-support. Får också resa runt ibland då företaget har drygt 6 produktioner utspridda i landet. Men jag trivs!
Citera
2011-02-07, 14:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymiss
* Hur ser en typisk dag ut?
Kommer in, tar en kopp chai latte (Kaffe är överreklamerat), läser igenom mail, svarar på mail. Tar in massa problem från användarna och jobbar fortsättningsvis på att lösa dessa med mål att vara klar klockan 5 varje dag.
* Trivs du med ditt jobb?
Jag storm trivs faktiskt. Dels för att jag får leka med datorer hela dagarna som jag älskar att göra. Och dels arbetskollegorna som är helt underbara.
* Vilken utbildning har du?
Gymnasieutbildning inom IT
* Lön?
14k/mån. Timbaserad månadslön så + - övertid.

Kan tilläggas att jag är kvinna och väldigt ny inom yrket som IT-support. Får också resa runt ibland då företaget har drygt 6 produktioner utspridda i landet. Men jag trivs!

Jag hoppas att du inte jobbar heltid för 14k i månaden det är ju donken lön.
Citera
2011-02-07, 17:14
  #8
Medlem
skitjobbs avatar
Som någon sa så är ju IT tekniker en oerhört bred kategori, det kan röra sig om allt ifrån webbtrafik analytiker till att vara nätverkstekniker.

Jag har ju haft några olika IT jobb så jag kan ju lista upp vad jag har jobbat med som jag skulle kunna titulera mig som IT tekniker med.

Visual Basic programmerare:
•Typisk dag: Gå till kontoret, sitta framför en dator och knacka kod fram tills lunch. Springa ut på Lunch, tillbaka för att knacka kod.
•Trivdes bra
•ingen formell utbildning, blev anställd pga av arbetsprov.
•23.000

Webmaster
•Gå till kontoret, ha möte om vad som ska göras idag i en timme, utför arbetet med blandade uppgifter, som till exmpel göra grafik, implementera javascript och html, alltihop i asp.
•Trivdes bra
•ingen formell utbildning, blev anställd pga av arbetsprov.
•25.000

IT tekniker
•Gå till kontoret, sitta tillsammans i en grupp med 4 andra, göra analyser och skapa metadata som jag sedan lägger in själv/ber deras webmaster att lägga in. Ringer kunder och rapporterar hur arbetet har gått hittills och vad man vill satsa på i framtiden. Går hem efter runt 2h övertid
•trivdes VÄLDIGT bra
•Finns ingen formell utbildning, blev anställd pga av arbetsprov.
•18.000, 21.000, 24.000

IT manager
•Släpa sig motvilligt till kontoret, får skäll för att man inte har sagt något om att man inte kommer hålla sin deadline trots att du visar upp mail som du har skickat där du säger just det. Får skäll för att man inte arbetat över (gratis) tillräckligt länge dagen/kvällen/natten innan. Börjar göra klart det man skulle ha gjort dagen innan när marknadschefen får en lysande idé om förändringar som måste göras idag, naturligtvis utan att det påverkar några befintliga deadlines. VD'n kommer och gör samma sak. Mailar till både marknadschefen och VD'n om att man nu kommer att avsätta tid för att göra de här ändringarna och att det kommer att påverka deadlinen.

Går på lunch

Kommer tillbaka, får ytterligare uppgifter av båda två, mailar igen och påminner dem om att det här kommer påverka din nuvarande deadline. Gör klart 2 av de 5 sakerna man jobbar med, för att sedan maila igen om att man inte hann klart allting på utsatt tid pga av alla extrauppgifter.

Går hem, äter middag, sitter och gör klart så mycket man hinner för att sedan gå och lägga sig runt 23:00-01:00.

(gäller såväl helger som vardagar)
•Sitter på toaletten och skakar av stress, kan inte sova om nätterna och har mardrömmar om jobbet när jag väl sover, Svårt att fokucera sig pga av sömnbrist etc. Vantrivs grovt
•Internutbildning från föregående jobb
•22.000

IT konsult
•Går till jobbet, gör förändringar på websidor och mäter trafik till sidor och analyserar den, går hem runt klockan 18:00
•Oerhört mycket
•Internutbildning från föregående jobb
•38.000
Citera
2011-02-07, 22:01
  #9
Avstängd
Hur ser en typisk dag ut?
Sätter mig vid datorn, går igenom mailen för att sedan sätta sig i några telefonmöten. Därefter löser man lite problem och säkrar alla eventuella leveranser som kunden värdesätter. Samtidigt som man hanterar alla incidenter som kan uppstå. Blir det så pass stora problem att kundens produktionsmiljö stannar så berörs cirka 200 000 kunder direkt. Så det mesta handlar nog om att förebygga problem.
Trivs du med ditt jobb?
Stormtrivs, förutom lönen.
Vilken utbildning har du?
Gymnasie, resten self educated.
Lön?
20
Citera
2011-02-08, 12:52
  #10
Medlem
Anonymisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Jag hoppas att du inte jobbar heltid för 14k i månaden det är ju donken lön.

Heltid och heltid. Jag är skriven som 75 % men jobbar 100 %. Lite krångligt men baslönen är 14k för 75 % exkl skatt.
Citera
2011-02-08, 16:28
  #11
Medlem
vargvids avatar
En fråga till er It-tekniker, hur fick ni jobbet? Själv har jag en it-utbildning via gymnasiumet med ett stort intresse för datorer (vilket jag alltid har haft) och håller på mycket hemma med datorer och jag vet faktiskt inte hur många it tekniker jobb som jag har sökt men det är många och folk gnäller så innåthelvete på att jag måste ha en "högskole utbildning" på det jag redan kan.

Hur sökte ni och vart sökte ni? Vad för tjänst var det?
Citera
2011-02-08, 23:15
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
En fråga till er It-tekniker, hur fick ni jobbet? Själv har jag en it-utbildning via gymnasiumet med ett stort intresse för datorer (vilket jag alltid har haft) och håller på mycket hemma med datorer och jag vet faktiskt inte hur många it tekniker jobb som jag har sökt men det är många och folk gnäller så innåthelvete på att jag måste ha en "högskole utbildning" på det jag redan kan.

Hur sökte ni och vart sökte ni? Vad för tjänst var det?
Bemanningsföretag är den bästa vägen in när man inte har någon erfarenhet eller utbildning att skryta med. Sen söker du ett jobb de rekommenderar, oftast helpdesk eller liknande. Du kan sedan jobba upp dig därifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback