• 1
  • 2
2011-02-03, 23:58
Medlem
Hej!

Min flickvän har tänkt att börja ta någon typ av preventivmedel, och självklart tänkte jag direkt på antingen p-piller eller minipiller, då det är det vanligaste. Hon snackar däremot om att skaffa en kopparspiral.

Personligen tycker jag det vekar sjukt konstigt med ett stort T sittandes vid hennes livmoder, och vänder mig därför till er här på Flashback. Vad tycker ni? Både killar och tjejer kan gärna komma med åsikter. Kan vara bra att höra två olika sidor av det hela.

/ Dequix
Citera
2011-02-04, 00:24
Medlem
lottasfanclubs avatar
Kopparspiral innehåller inte hormoner vilket p-piller gör. Det är vanligt att tjejer inte tål hormoner (man kan bli tjock, finnig och jävligt otrevlig, i vissa fall tom självmordsbenägen)... Och om hon har vissa ärftliga sjukdommar tex. högt blodtryck, hjärnblödningar etc i släkten ska hon absolut inte äta piller för de ökar risken för blodproppar.

Piller kan man dessutom glömma bort och de fungerar inte om man är magsjuk, men spiralen påverkas inte av sånt.

Spiralen är pytteliten och oftast känner man inte av den direkt heller (varken som kille eller tjej)... Låt din tjej ta det beslutet själv... hon har säkert koll ska du se.
Citera
2011-02-04, 00:39
Medlem
nuudies avatar
för några år sedan tog jag p-piller. men risken att glömma bort ett och bli gravid skrämde mig, så skaffade spiral för 2 år sedan. Är så mycket skönare och enligt mig - bättre. Den känns absolut inte, för varken mig eller "sängsällskapet" och jag slipper ha på minnet att ta det där förbaskade pillret varje dag.
dock gjorde det fruktansvärt ont att sätta in den, fick bedövning osv med det hjälpte inte speciellt mycket eftersom gynekologen var tvungen att "töja ut" livmoderhalsen på mig. Detta eftersom den var så tight eftersom jag inte fött något barn. Hamnade på akuten samma natt eftersom jag fick såna smärtor i magen att jag tuppade av, fick smärtstillande och efter en dag var allt bra. Nu efteråt anser jag att det helt klart var värt det.

nu var det dock en hormonspiral jag satte in, men typ samma procedur. rekommenderar alltså den och inte kopparspiral eftersom jag inte haft den. men har vänner som har/har haft en sån och fått biverkningar som oregelbundna blödningar osv.
Senast redigerad av nuudie 2011-02-04 kl. 00:44.
Citera
2011-02-04, 00:53
Medlem
Kopparspiral har ju, eller kan ha, sånna biverkningar som ökad och oregelbunden menstruation och mensvärk.
Satte själv in en för ett år sedan då jag är en såndär slarvig människa som glömmer att ta p-piller och har extremt lätt att bli på tjocken, bad combo!
Funkar ju förviso skitbra, om man bortser från att jag halvt förblöder varje månad och får småblödningar ca 2 veckor innan den riktiga mensen kommer.
Så ska tjejjen ha spiral så säg åt henne att ta en hormonspiral!
Citera
2011-02-04, 00:54
Medlem
Douceurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dequix
Hej!

Min flickvän har tänkt att börja ta någon typ av preventivmedel, och självklart tänkte jag direkt på antingen p-piller eller minipiller, då det är det vanligaste. Hon snackar däremot om att skaffa en kopparspiral.

Personligen tycker jag det vekar sjukt konstigt med ett stort T sittandes vid hennes livmoder, och vänder mig därför till er här på Flashback. Vad tycker ni? Både killar och tjejer kan gärna komma med åsikter. Kan vara bra att höra två olika sidor av det hela.

/ Dequix

Hej, är själv tjej som efter många misslyckade preventivmedels-försök beslöt mig för att sätta in en spiral. Tillhörde den gruppen av tjejer som helt enkelt inte mådde bra av hormoner då jag fick ökad aptit och mycket oregelbundna blödningar vilket inte alls var kul. Valde dock att sätta in en hormonspiral istället för kopparspiral, vilket kan låta lustigt med tanke på namnet eftersom jag inte tål hormoner. Skillnaden är att hormonspiralen bara påverkar lokalt vilket gör att man slipper finnar, ökad aptit eller vad som nu varit problemet. Man slipper även mens vilket kan vara den största fördelen någonsin!

Detta gör man dock inte med kopparspiral utan får ÖKAD mens. Är din tjej dessutom en person som har stora blödningar löper hon även risk för att få järnbrist. En till nackdel är att koppartrådarna kan ge upphov till infektioner så om detta ingrep sker bör din flickvän vaccinera sig mot livmoderhalscancer innan (vilket visserligen inte någon har något att förlora på).
Annars tycker jag absolut ni ska satsa på en hormonspiral istället, kopparspiral känns nästan gammalmodigt!
Citera
2011-02-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douceur
Hej, är själv tjej som efter många misslyckade preventivmedels-försök beslöt mig för att sätta in en spiral. Tillhörde den gruppen av tjejer som helt enkelt inte mådde bra av hormoner då jag fick ökad aptit och mycket oregelbundna blödningar vilket inte alls var kul. Valde dock att sätta in en hormonspiral istället för kopparspiral, vilket kan låta lustigt med tanke på namnet eftersom jag inte tål hormoner. Skillnaden är att hormonspiralen bara påverkar lokalt vilket gör att man slipper finnar, ökad aptit eller vad som nu varit problemet. Man slipper även mens vilket kan vara den största fördelen någonsin!

Detta gör man dock inte med kopparspiral utan får ÖKAD mens. Är din tjej dessutom en person som har stora blödningar löper hon även risk för att få järnbrist. En till nackdel är att koppartrådarna kan ge upphov till infektioner så om detta ingrep sker bör din flickvän vaccinera sig mot livmoderhalscancer innan (vilket visserligen inte någon har något att förlora på).
Annars tycker jag absolut ni ska satsa på en hormonspiral istället, kopparspiral känns nästan gammalmodigt!

Hej!

Du har övertalat mig. När min flickvän lade fram förslaget att sätta in en spiral, tyckte jag först det lät konstigt, då P-piller / minipiller är det vanliga. Nu när du har förklarat vad det egentligen innebär, samt fördelar + nackdelar, så förstår jag!

Tack så mycket för din hjälp!

/ Dequix

PS. Mod kan låsa tråden nu om det behövs.
Citera
2011-02-04, 22:16
Medlem
lajders avatar
Jag har haft en kopparspiral i 3 år nu, och jag kommer aldrig han ågot annat! Jag har bara fått en enda liten biverkning, och det är att jag fick lite mer mens, men det är inget man lider av, man vänjer sig på en gång, så jag håller inte med om att hormonspiralen är bättre, för mig var det bättre med koppar
Citera
2011-02-04, 22:36
Medlem
Douceurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajder
Jag har haft en kopparspiral i 3 år nu, och jag kommer aldrig han ågot annat! Jag har bara fått en enda liten biverkning, och det är att jag fick lite mer mens, men det är inget man lider av, man vänjer sig på en gång, så jag håller inte med om att hormonspiralen är bättre, för mig var det bättre med koppar

Tvivlar inte på att den funkar bra utan ser bara inte vitsen med att välja mens framför ingen mens? :O
Citera
2011-02-05, 00:38
Medlem
lajders avatar
Citat:
Tvivlar inte på att den funkar bra utan ser bara inte vitsen med att välja mens framför ingen mens? :O

men alla blir inte av med mensen, finns dom som får mer mens av hormonspiral också..Det gäller att ha lite tur
Citera
2011-02-05, 14:04
Medlem
pelle_snusks avatar
Om ni funderar på något p-medel "överhuvudtaget" kan ett cervixpessar vara bra. Inga biverkniiingar. Kan sitta i länge innan och länge efter och är ingen erotikdödare. Känns inte för någon av er. Jag kännar trådarna vid spiral.

Kolla in på www.femcap.se så får du se. Vi är jättenöjda (och tjänar inget på att rekommendera det )
Citera
2011-02-05, 14:38
Medlem
hur är det med sexlusten med en hormonspiral vs p-piller? samma eller?
Citera
2011-02-05, 14:54
Medlem
Mikk0s avatar
Citat:

Känns väl på ett sätt skönt att få mens, då vet man att man inte är gravid och prevetivmedlet fungerat Jag går endast på P-piller, och att få mens en gång i månaden trivs jag med, så slipper jag oroa mig för att jag helt plötsligt kan bli gravid då ingenting är 100% Säkert.

Dessutom rensar man ju kroppen lite x)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in