2011-02-03, 17:59
Medlem
jockz123s avatar
Tjena, har nu börjat gå på Maria pol i stockholm och blivit erbjuden att börja med antingen Campral eller Revia..

Vilket föreslår ni? vill veta både för o nackdelar, sen har jag ett tidigare drog missbruk så jag antar att jag vill föreslå något "lycko" piller eller nåt som får mig att se lite ljusare på saker här i livet eftersom jag ska lägga av med droger..
, tjudelu
Citera
2011-02-03, 22:01
Medlem
vackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockz123
Tjena, har nu börjat gå på Maria pol i stockholm och blivit erbjuden att börja med antingen Campral eller Revia..

Vilket föreslår ni? vill veta både för o nackdelar, sen har jag ett tidigare drog missbruk så jag antar att jag vill föreslå något "lycko" piller eller nåt som får mig att se lite ljusare på saker här i livet eftersom jag ska lägga av med droger..
, tjudelu

Campral minskar suget/cravings efter alkohol, och Revia minskar "merbergär" och den euforikänslan man upplever vid alkoholintag, så det beror lite på vad du själv vill. Läs inlägget nedan där "teletubies" beskriver sina erfarenheter av campral + antabus.

https://www.flashback.org/t877118
Citera
2011-02-06, 17:57
Medlem
Bssons avatar
Campral är ganska harmlöst - inte alls något lyckopiller eller något man kan bli hög på att knapra, och man blir inte beroende av campral. Preparatet gör helt enkelt att man känner lite, lite, lite mindre sug efter alkohol jämfört med placebogruppen; jag har för mig att jag läste att 36 % av campralanvändarna kände ett minskat sug jämfört med 30 % av placebogruppen i en dubbelblindstudie. Campral har alltså en dokumenterad effekt, men den är ganska låg. (Tyvärr finns det ännu inte något som är mycket bättre.)

Själv gick jag några månader för ett antal år sedan på en campralkur med dubbel dos men det är svårt att säga om det minskade mitt sug eller inte - kanske tyckte jag nog ändå att jag förnam ett minskat sug, men det kan ha varit inbillning. Det kan också kvitta eftersom en utsaga från mig som enskild patient bara är vad man kallar en "hörsägen".

Den gången slutade jag hur som helst inte att supa, men det berodde nog mest på att jag gillade att supa och innerst inne ville fortsätta. Några år senare slutade jag dock plötsligt att supa - helt utan campral, behandling, AA eller något annat stöd och faktiskt helt problemfritt: jag bara slutade att dricka en dag. Jag blir lika förbluffad och glad varje gång jag tänker på det.

Jag tycker du ska testa Campral - det funkar ju faktiskt bra för vissa, och kanske hör du till dem. Om inte så kan det ju kvitta eftersom det som sagt är tämligen ofarligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in