• 1
  • 2
2011-02-03, 14:11
Medlem
Jag har en villa och första jacket är självklart i köket, bor i 150m² hus och som det är nu så räcker det precis med en 25m nätverkssladd som ligger genom 3 rum.

Ja jag har testat och är inget fan av trådlöst nätverk då rummet är ganska isolerat.

vet någon om det går att koppla om första jacket då jag har 2st andra som är mkt bättre placerat eller går det att ringa någon installatör som kommer hit och drar ett nytt som kanske kan vara i rummet bredvid?

Vad tycker/tror ni?
Citera
2011-02-03, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av elric
Jag har en villa och första jacket är självklart i köket, bor i 150m² hus och som det är nu så räcker det precis med en 25m nätverkssladd som ligger genom 3 rum.

Ja jag har testat och är inget fan av trådlöst nätverk då rummet är ganska isolerat.

vet någon om det går att koppla om första jacket då jag har 2st andra som är mkt bättre placerat eller går det att ringa någon installatör som kommer hit och drar ett nytt som kanske kan vara i rummet bredvid?

Vad tycker/tror ni?

Sätt bara upp en switch?
Citera
2011-02-03, 14:16
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:

Vad tycker/tror ni?

Vad har du för kablar mellan jacken? 2 eller 4 trådig.
Det finns möjligheter att koppla om beroende på vilket jag du vill ha som första.

Kan du principer kring seriekoppling så kanske du kan klara det själv, annars är det nog smartare att kolla om du har någon kunnig elektriker i bekantskapskretsen som gör det billigt.
Citera
2011-02-03, 14:23
Medlem
itworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Sätt bara upp en switch?

Hm, hur ställer man den om förstajacket är avlägset och man vill ha sladd? (100% okunnig)
Citera
2011-02-03, 14:47
Citat:
Ursprungligen postat av itworks
Hm, hur ställer man den om förstajacket är avlägset och man vill ha sladd? (100% okunnig)

Uttag > kabel > switch > kabel > dator.

Om du vill ha så mycket trådlöst som möjligt kan du sätta upp 2 trådlösa routrar, och konfigurera den ena som accesspunkt. Efter det kör du bara kabel från accesspunkten till din dator.
Citera
2011-02-03, 15:10
Medlem
orns avatar
Citat:

Vad tycker/tror ni?

om du bara har adsl och inte hemtelefon så kan du stoppa modemet i valfritt jack, sålänge du inte har något annat i något av dom andra jacken.
Citera
2011-02-05, 02:56
Medlem
PeterNosters avatar
I det första uttaget kommer två tampar in utifrån på de nedre kontakterna. Koppla de två övre till de två undre så har du flyttat första jacket till det näst första. Du kan sen inte använda det första till nåt. Förutsätter att du vet vilket som är det näst första.
Citera
2011-02-07, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I det första uttaget kommer två tampar in utifrån på de nedre kontakterna. Koppla de två övre till de två undre så har du flyttat första jacket till det näst första. Du kan sen inte använda det första till nåt. Förutsätter att du vet vilket som är det näst första.

tack så mycket du skrev så en förstod iaf :P helt okunnig inom detta området så ska testa detta det första jag gör imorgon.

yes andra jacket vet jag vilket det är så nu ska de nog gå bra!

tack för alla svar!
Citera
2011-02-07, 07:24
Medlem
cDk123s avatar
Anledningen till att man ska ha adsl i första jacket (förutom att inte pstn ska störa) är att desto längre intern kabellängd och fler skarvar desto sämre kvalité på länken. Om du "flyttar" första jacket likt tipsen i tråden eller använder valfritt jack utan telefon så kommer du likväl ha extra skarvar och extra längd internt. Det kan såklart funka bra, det beror ju på kvalitén på skarvar och kablar men OM du får problem med instabilt nät och dålig hastighet så ptja då kan du ju lista ut själv vad det beror på.
Citera
2011-02-10, 16:27
Medlem
PeterNosters avatar
Nu ska väl några meter hemma inte ha så stor betydelse när det är 1000 - 2000 meter pappersisolerad koppartrådar till telefonstationen som är nedgrävda för 100 år sedan och avsedda för 3 kHz.
Citera
2011-02-10, 16:56
Medlem
Randerssons avatar
Har varit med om att man tappar 5 Mbit på mindre än 2dm så nog kan den interna kabellängden påverka en hel del. Och om man låter bli att koppla förbi första jacket eller lägga det efter det nya första kan det om man har otur vara glapp i jacket vilet gör att du får en hel del störningar som sabbar uppkopplingen
Citat:
Nu ska väl några meter hemma inte ha så stor betydelse när det är 1000 - 2000 meter pappersisolerad koppartrådar till telefonstationen som är nedgrävda för 100 år sedan och avsedda för 3 kHz.
Citera
2011-02-10, 17:38
Medlem
PeterNosters avatar
Äh, då är det nog nåt övernaturligt fenomen du stött på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in