2011-02-10, 17:41
Medlem
Randerssons avatar
PV tråd i ett fall, och i ett annat ett "radiofilter" är dom två gånger jag kommer att tänka på rakt upp och ner
Citera
2011-02-10, 18:09
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nu ska väl några meter hemma inte ha så stor betydelse när det är 1000 - 2000 meter pappersisolerad koppartrådar till telefonstationen som är nedgrävda för 100 år sedan och avsedda för 3 kHz.

"Nej inte alls".
Beror väl helt på fastighetsnätet.. Har du ett nybyggt hus med bra draget nät och fräscha skarvar och kopplingspunkter så fine, men riktigt så ser det inte ut på de flesta ställen. Men ja, några få meter extra fastighetsnät kan ställa till stora problem, men det är väl bara att prova eller? Funkar det sunkigt efter så krävs det ju inget geni för att lista ut vart problemet ligger..
Citera
2011-02-10, 18:10
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Äh, då är det nog nåt övernaturligt fenomen du stött på.
lols...

Edit: Låter lite som samma inställning som de som inte kan ha fel hos sig själva med motiveringen "det har fungerat förut".
Citera
2011-02-10, 22:38
Medlem
PeterNosters avatar
No comments
Citera
2011-02-10, 22:51
Medlem
h0lles avatar
Ett bonnatips till er som vill flytta adsl-modemet men som inte vet hur ni korsar om trådarna.
Ge helt enkelt fan i att ha något i jacken innan jacket där ni vill ha modemet så blir det i praktiken erat första-jack. Kör sedan med trådlösa telefoner efter modemet.
Citera
2011-02-11, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
lols...

Edit: Låter lite som samma inställning som de som inte kan ha fel hos sig själva med motiveringen "det har fungerat förut".

Finns fan inget värre än den kommentaren och inställningen
Citera
2011-02-11, 12:03
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
No comments

Det är bättre att vara tyst och låta folk tvivla än att öppna munnen och bekräfta att man är en idiot.

Skämt och sido, det är faktiskt inte ett speciellt ovanligt fenomen att DSL kunder upplever problem med hastighet / instabil länk där felorsaken är de extra metrarna och extra skarvarna i ett fastighetsnät. Det är ett faktum, så att kalla det för ett övernaturligt fenomen är bara.. ptja fel.
Citera
2011-02-11, 14:57
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cDk123
Det är bättre att vara tyst och låta folk tvivla än att öppna munnen och bekräfta att man är en idiot.

Skämt och sido, det är faktiskt inte ett speciellt ovanligt fenomen att DSL kunder upplever problem med hastighet / instabil länk där felorsaken är de extra metrarna och extra skarvarna i ett fastighetsnät. Det är ett faktum, så att kalla det för ett övernaturligt fenomen är bara.. ptja fel.

Du sa det själv.
Som tekniker så håller jag mig till de naturlagar som finns. Det är möjligt att det finns ännu oupptäckta sådana men de vi har har räckt bra länge. Det finns ju människor som upplevt att de sett små gröna varelser från andra solsystem så man vet aldrig.
Undrar om vi pratar om samma sak förresten. Jag brukar då inte kalla en telefontråd för ett fastighetsnät.
Citera
2011-02-11, 15:23
Medlem
cDk123s avatar
Citat:
Du sa det själv.
Som tekniker så håller jag mig till de naturlagar som finns. Det är möjligt att det finns ännu oupptäckta sådana men de vi har har räckt bra länge. Det finns ju människor som upplevt att de sett små gröna varelser från andra solsystem så man vet aldrig.
Undrar om vi pratar om samma sak förresten. Jag brukar då inte kalla en telefontråd för ett fastighetsnät.

Du behöver inte dumma dig, du förstår att jag med fastighetsnät i den här tråden menar telefonledningarna i huset.
Nu vet jag inte vad du är för tekniker men det kan inte vara DSL du pysslar med om du är främmande för att ett dsl modem som inte sitter inkopplat i ett första jack kan ge problem pga kassa skarvar och dålig tråd i huset.
Jag har 8år på ett par isp'er jag måste vara unnad med att få ha sett många övernaturliga fenomen. Fantastiskt!
Citera
2011-02-24, 23:07
Medlem
vet inte riktigt hur jag ska gøra, tænkte att jag kunde dra skiten genom vinden men dær jag har datorn ær det en utbyggnad så vinden går ju bara till rummet bredvid køket, så om jag skulle gøra så att jag drar genom vinden så kommer jag behøva længre æn 25m sladd, då jag bara kommer att dra det genom en vægg.

detta suger ju lite smått

grejen ær att den utbyggnaden ær så långt bort ifrån sjælva modemet och det ær nyrenoverat , dær jag har datorn har det førr varit førråd till garaget, så det ær feting isolerat, har testat trådløst men resultatet blev som 56k.

får helt enkelt skarva længre æn 25m så det blir något av det
Citera
2011-02-25, 02:05
Medlem
PeterNosters avatar
En TP kabel kan du ha upp till 100 meter. Kan du ta den utanpå huset? Ut genom ett fönster och in i ett annat?
Citera
2011-02-25, 07:24
Medlem
lucyskys avatar
Om du drar en kabel från första jack eller kapar inkommande ledning på lämpligt ställe så ska du skarva inkommande trådar mot vit respektive blå ledning. samt utgående mot turkos respektive lila ledning. Du kan tvinna trådarna alternativt använda socker bit men adsl kan vara riktigt känsligt så de bästa vore om du även köpte skarvhylsor. Dessa kan du lätt använda vanlig platttång till. Är du i första jack och pillar skarvar du det blå/vita paret mot de trådar som innan fanns på undersidan av jacket och lägger turkos/lila där istället.

Är det på ett torrt ställe kan du använda dig av torra, dom är vita, i annat fall bör du använda dom gula vaselinfyllda. Du ska inte skala trådarna innan dessa trycks på (skarvklämmorna kallas för fiskögon). Skulle inkommande ledning bestå av trådar av högre diameter (>0,7 tror jag) krävs dock andra skarvklämmor som är svarta och som ser ut som små böcker. Har ingen aning om vad skarvklämmorna heter på riktigt men vi kallade dom för psalmböcker, då ska dock trådarna skalas (inte för mycket. igen koppar får sticka ut utanför skarvklämman).

I det nya första jacket kopplar du sedan det blåvita paret på undersidan medan det andra på översidan. Det brukar finnas 4 skruvar på översidan och den ena tråden ska vara kopplat mot båda skruvar på ena sidan och likaså med den andre tråden på den andre sidan. Skarva där du klippt kabel de turkos/lila paret mot utgående.

Om du istället tänkte byta första jack så krävs det att det är 4 trådigt. I första jacket: skarvar inkommande mot blåvit par. Om andra jacket är det du vill ha som första så koppla in det inkommande blåvita paret mot under sidan och lägg utgående blåvitt par på översidan. Skarva även ihop de turkos/lila paren.

Om det är tredje jacket du vill ha som första så skarva istället ihop de blåvita paren och lägg de turkosa paret som går mot ditt tidigare första jack på översidan och det andre på undersidan. I det tredje jacket (sista) så kopplar du alltid det blåvita mot undersidan och det andre på översidan.

I gamla ledningar är trådarna blåa respektive gula istället och då representerar det blåa paret det vit-blåa och det gula det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in