• 6
  • 7
2024-06-08, 04:40
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Evergrey kr p fr fullt och har rullat ut en musikvideo till nya lten "Cold Dreams". En mrk och dyster historia som bjuder p gstsng frn Jonas Renkse (Katatonia) och Salina Englund (Tom S. Englunds dotter).
Den dr lten sade mig ingenting. Fruktansvrt trkig i mitt tycke.
Om det r sdr dom lter nufrtiden s var dom absolut bttre frut.
Citera
2024-06-24, 16:38
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Evergrey-mnnen postade en video p FB och nskade alla en glad midsommar, och inte nog med det. Man gick ut och tackade fr placeringarna som nya skivan "Theories Of Emptiness" ftt:

Citat:
Swedish charts
#1 Physical chart
#1 Vinyl chart
#1 Rock chart
# 13 Main chart (Highest charting new entry)

Blir inget kp fr mig men kan allt strcka mig till att gratulera bandet till framgngarna.
Citera
2024-09-02, 16:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har Thomas Hederstierna Englund varit p tapeten i "Hemma hos Strage" - Sveriges mest hyllade musikpodcast?

Citat:
EVERGREY OM METAL & PANIKNGEST (August 29, 2024 - Ssong 16, Avsnitt 3)
Tom S Englund r sngare och gitarrist i death metal-bandet Evergrey. Han vxte upp i Gteborgs nordstra frorter och lyssnade mest p Modern Talking och Alphaville innan Europe fick honom att bli hrdrockare. I brjan av nittiotalet hngde han p klubben Valvet, tillsammans med mnga av stans blivande death metal-stjrnor, innan han bildade det mrkt melodiska Evergrey 1993. Hemma hos Strage pratar Tom bland annat om att extrajobba som scentekniker t Pink Floyd, om Depeche Mode-lten som nstan fick honom att kra av vgen, om att studera till socionom (efter att ha drabbats av panikngest och funderat p att lgga ner bandet), om att i en musikvideo brnna fyrverkerier till ett vrde av 750 000 kronor, om vrldens bsta gitarrsolo (Europes "More Than Meets The Eye"), om att f ddshot av black metal-fans som tyckte att han spelade "life metal" och om det nya albumet "Theories Of Emptiness".

Lyssna p iTunes eller p Spotify.

Allts r den hr jeppen Strage s himla duktig och insatt i musikscenen egentligen? Kolla frsta meningen vilken genren han beskriver Evergrey som...
Citera
2025-01-03, 18:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
EVERGREY - "Theories Of Emptiness" (2024)

Tracklist:
1. "Falling From The Sun"
2. "Misfortune"
3. "To Become Someone Else"
4. "Say"
5. "Ghost Of My Hero"
6. "We Are The North"
7. "One Heart"
8. "The Night Within"
9. "Cold Dreams"
10. "Our Way Through Silence"
11. "A Theory Of Emptiness"

Nu har albumet "Theories Of Emptiness" varit ute ett tag p marknaden och jag har lyssnat in mig ngotsnr p detta. Och ska nu skriva av mig. Det hr kommer skert bli en av mindre noggranna recensionerna jag postar hr men det kan jag personligen leva med, kan ni det? Vi kr.

Efter den frra, fiaskobetonade, skivan "A Heartless Portrait (The Orphean Testament)" frn 2022 s r det fullt frsteligt att man inte har speciellt hga frvntningar p ett snt hr alster. Men det borde man ha. Det finns f band som har en sdan gedigen diskografi som just Evergrey s tidigare bragder borde nd verskina den frra incidenten.

Dessbttre r det s att jag kan lmna ett ngot lugnande besked i denna frga. Nu nr materialet har sjunkit in s knns det som att man r p vg att bttra sig, ltmssigt. Hur som helst s finns det hr 10 (eller 11, om vi ska rkna med outrot) melodifyllda visor i gr kulr att insupa, bearbeta och reflektera ver.

Den frsta lten "Falling From The Sun" r standard-A4 och egentligen ingenting utver det vanliga. I samma stil som "Forever Outsider" till exempel. Fungerar men sllar sig till kategorin ver mindre imponerande ppningsltar i deras katalog. Lten funkar, absolut. Den r bttre n bra mycket annat som finns i genren men ngon framtida Evergrey-klassiker betraktar jag inte det hela som. Konkurrensen internt r p tok fr tuff fr det.

"Misfortune" r det mest kompakta numret, sett till struktur/lngd, och ppningsriffet lter lite vl bekant. Vad ska jag sga? Lten tickar p i ett normalt tempo men den hr typen av 'shouted vocals' tycker jag inte passar in riktigt i Evergreys musikaliska kontext. I alla fall inte denna gng och vid detta tillflle. Refrngen knns nstan lite fr stel. S hr frsta tv ltarna bdar inte helt gott fr plattans allmnna anseende.

"To Become Someone Else" visar dock att det finns anledning att tnka om - och inte dma ut det hr albumet alltfr ltt. Den r lite mer annorlunda i sin utformning n fregende. Har en brjan som r svrplacerad men det r tydligt att det finns potential och efter ngra vndor har lten blommat ut riktigt mycket. Tyngd och melodi samsas om uppmrksamheten. Vldigt bra lt helt enkelt.

Dr de frsta tv ltarna var lite blyga kvalitetsmssigt s r "Say" en helt annan femma. Hr har vi ett krispigt riff att stta tnderna i och ett bra svng i kombination med minnesvrd vers och allsngsvnlig refrng. Verkligen ett nummer som jag vill hra Evergrey framfra live framver!

Sedan har vi den doom metal-betonade lten "Ghost Of My Hero" som sticker ut (av just den anledningen). Det r knslomssiga verser som lmnar spr i medvetandet. Passar mig bra men lmpar sig skert mindre klockrent i ett live-sammanhang, vad vet jag? Det finns en och annan Evergrey-lt i samma tempo som vertrffar denna, exempelvis "In Remembrance" frn 2006 rs "Monday Morning Apocalypse" men det r egentligen en annan historia (som vi tar en annan gng). ven om detta band tillhr mina absoluta favoriter s har jag inte alltid tyckt att Thomas Englund varit s otroligt duktig p lyrik. Det hr med att det ska rimma blir inte alltid lyckat, vilket framgr hr. Men lten r suvern nd.

Snacka om cheesy lttitel, "We Are The North"? frsker man vertrffa Dark Funeral i ljlighet? Herregud, pinsamt vrre. Musikaliskt r det ngot bttre n lttiteln men ndock: En av de mindre smickrande spren hr. Hade kunnat kvala in p fregende album utan minsta problem.

En lt som r rtt standard (med taktfasta riff) r "One Heart" men den innehller trots allt melodiska leads och en allsngsrefrng dr fansen fick mjlighet att gra sina rster hrda, s att sga. Lite av ett kommersiellt experiment, men det r ju inget som ndvndigtvis behver vara fel. Ngon favorit r det d inte.

"The Night Within" andra sidan visar upp bandet frn deras mer futuristiska sida och knns vldigt lttsam och melodisk. Ingenting som chockerar p ngot stt. Hr gr det inte att hitta ngra verdrivet progressiva partier och inga riktigt tunga riff. Kvar blir nd en kvalitativ och lyssningsvrd lt som jag ger en tumme upp till.

"Cold Dreams" r ocks en lt som sticker ut men inte av kvalitetsmssiga skl, snarare fr att den innehller en illavarslande knsla. Hr har vi kontrast mellan growlsng (dr Jonas Renkse frn Katatonia bjudits in) och mer lttsamma sngstmmor dr Englunds dotter Salina fr ta viss plats. Totalt sett en ngot spklik och stminingsfull lt som jag gillar. Ngon form av hit-betonad lt r det dock inte frgan om.

Vet ni vad det bsta med lten "Cold Dreams" kan sgas vara? Jo, att den slutar och nsta lt tar vid. Som en blixt frn klar himmel. Nr man knner fr att ifrgastta allt och alla s pltsligt dyker den upp. Den dr lten som fr allt att knnas s sjlvklart, som att i stort sett alla pusselbitar r p plats. Jag pratar om "Our Way Through Silence" som tar hela lyssningsupplevelsen till nya niver. Wow. Superbt pianolir och vl avvgda gitarrer. Solot vertrffar dessutom mycket. Verserna fullstndigt fr mig att smlta bort och befster terigen min uppfattning om att Thomas Englund r en av vrldens bsta sngare - nr han har ltmaterialet i ryggen (vilket uppenbarligen inte alltid r fallet).

Ett inslag av texten: (versdel)

"I know that I was often lost in myself
I guess that you were the same just somewhere else
I always thought we'd had the time that we lost come back
Convinced to the end we watched our sun set
I was calling you were leaving
I was stretching so far without you seeing me
I was drowning in a sea of pain
You were gazing at the sky for rain
"

Jag kan inte sga exakt hur det gr till men gng p gng s blir jag otroligt emotionellt pverkad av Evergreys tonkonst. Kan vara att man lyckas stta fingret p exakt de knslor och upplevelser som jag sjlv knner eller har varit med om. I just det hr fallet tomhet och lngtan efter att vara ngon annan. Hur som helst, lten i sig r en fjder i hatten fr bandet. Och min favorit p detta albumet.

"A Theory Of Emptiness" finns dr och markerar skivans avslut. P ngra av bandets mer sentida album har man i slutet haft en lt som varit ngot lite mer storslaget, haft lite lngre speltid och varit mer differentierad. Hr har man istllet valt att avsluta med ett spr som r ett drygt tv minuter lngt (kort?) stycke med 'spoken vocals'. Absolut att den knns artistisk och s dr men ingenting som jag kommer terg till (mer n ngon enstaka gng). Nu r det sllan s att ett outro fyller ngon beaktansvrd funktion, s r heller inte fallet hr.

Tio riktiga ltar och det r fullt tillrckligt. Bandet fr mycket sagt och det knns inte som att ngon aspekt r frnvarande.

Det vi har att gra med r allts ett album som innehller standardiserade stunder men ocks moment som vertrffar mycket. Produktionen r solid och framfrandet br man inte klaga p i ondan. Som vanligt blir det pluspong fr att man tagit till vara p basen som instrument, och inte bara ltit den dundra p i bakgrunden med sina lga frekvenser. En och annan lt hr borde frresten kunna kvalificera in sig p bandets live-setlist fr ett antal r framver.

Variation har aldrig varit ngot stort problem fr bandet tidigare men dremot r det trkigt att komma till insikt om att Evergreys formsvacka ltskrivarmssigt fortfarande r ptaglig, dock i klart mindre skala nu jmfrt med det tidigare albumet "A Heartless Portrait (The Orphean Testament)". Men tack vare ltar som "Say", "Ghost Of My Hero" och fram fr allt "Our Way Through Silence" s r jag beredd att se genom fingrarna, till viss del. Men drmmen om att Evergrey ngon gng ska terg till fornstora dagar (tnk p "Recreation Day") lever fortfarande vidare.

Evergrey lyckas allts inte fullt ut imponera med denna skapelse (lika mycket som man har gjort tidigare med mnga releaser). Men den r nd kompetent och kvalitativ i hg grad och kanske r den ett tecken p att bandet nu r p vg mot nya stordd, vem vet?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-01-03 kl. 18:31.
Citera
2025-01-26, 20:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu till en riktigt nrdig frga.

P det sjtte Evergrey-albumet "Monday Morning Apocalypse" (2006) finns en lt som heter "Lost". Jag har fr mig att jag en gng i tiden hittade en release p ntet dr en releasegrupp rippat promo-skivan och tagit med baksidan (inscannad) och dr hette inte lten s, den hade titeln "Inside Out" (ngot som upprepas i refrngen ocks).

Min tanke var att deras skivbolag som p den tiden var InsideOut Music kanske tog till en invndning och Englund dpte om den till "Lost" istllet (det ordet frekommer bara en gng i texten) lagom till att det frdiga albumets artwork sattes p prnt.

Ngon med samma minnesbild som mig om detta? Finns det ngon warez-kung hr p forumet som kan hitta just den inscannade bilden?
Citera
2025-02-02, 18:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ingen som kunde hosta upp en inscannad bild av baksidan till promo-versionen av "Monday Morning Apocalypse"?

Jag fortstter med en frga till s fr vi se om jag fr napp p den istllet.

P Evergreys album "Recreation Day" (2003) finns en lt som heter "As I Lie Here Bleeding". Texten till den handlar om en vn/kompis till Englund som frskte beg sjlvmord, flera gnger.

Det visste jag om sen frut. Men nu i dagarna lste jag en gammal intervju och fick klart fr mig att lten "Soaked" frn albumet "Torn" (2008) tydligen handlar om en vn/kompis till Englund som faktiskt begick sjlvmord.

Den sjlvklara frgan r ju naturligtvis om ltarna handlar om en och samma person?
Citera
2025-04-15, 17:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En man som gillar att hlla sig extra sysselsatt r Tom S. Englund. Han snackar i en videouppdatering p Facebook om att han just nu jobbar p:

Nsta album med Evergrey.
Nsta album med Silent Skies.
Nsta album (tv st till och med) med Dovorian.

Plus att det har pbrjats planer p nsta Redemption-album ocks. Men det r lngre bort n alla andra.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-04-15 kl. 17:21.
Citera
2025-04-18, 18:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu ska jag infoga en kommentar hr jag hittade p YT:

Citat:
Can someone please tell me, did any of the band members use to be in the Jehovah's Witness cult?? The agony of leaving a cult seems to be common theme, but in various songs, Tom seems to specifically use ExJW language like "I sense you fading" and "What were your reasons for fading" (we call slowly leaving the cult "fading"), "Kingdom walls (a reference to Kingdom Halls)", "Light changed" (JWs call their updated doctrine "new light"), "New winds and new waves (a reference to the Bible, not explicitly ExJW), along with a a plethora of thematically aligned lyrics (which do also align with leaving Christianity in general).

I have to know if they have any ExJW connection! Does anyone know?

Ligger det ngonting i detta? Vi har ju deras album "The Inner Circle" som handlar just om hur det r att vara en del av en sekt.
Citera
2025-05-07, 18:28
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkreutzare
Personligen s hade jag ju fredragit om det varit studioversioner snarare n liveversioner. Det finns inte en dlig lt p skivan, men jag hoppar nog ver att kpa den. Hade den innehllit studioversioner, d hade jag frsts kpt den.

Hoppas det blir en helt ny skiva snart!

Hur mycket ett band som Evergrey sljer i fysiska ex r vl inte helt enkelt att veta. Hittade dock en intervju frn 2011 - metalcentral.net - dr en siffra sipprade fram: 20 000 ex. (antal frbokade exemplar).
Citera
2025-05-07, 21:35
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ingen som kunde hosta upp en inscannad bild av baksidan till promo-versionen av "Monday Morning Apocalypse"?

Fick faktiskt tag p en Promo- utgva av Monday Morning Apocalypse.
Tysy utgva frn Inside Out Music
https://www.discogs.com/release/3641...ing-Apocalypse

Hoppas det gr bra med att den r inscannad i 1200 DPI
https://www.filemail.com/d/bzoyrkgzdiewpjx
Citera
2025-06-19, 15:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Fick faktiskt tag p en Promo- utgva av Monday Morning Apocalypse.
Tysy utgva frn Inside Out Music
https://www.discogs.com/release/3641...ing-Apocalypse

Hoppas det gr bra med att den r inscannad i 1200 DPI
https://www.filemail.com/d/bzoyrkgzdiewpjx

Bra dr. Laddade hem omslaget nr lnken funkade men inget dr om att lten "Lost" skulle ha haft en annan titel p promo-versionen.

Jag kanske har drmt detta?

Evergrey har fr vrigt postat p Facebook att album nr. 15 r under inspelning. Nr det r tnkt att slppas r oklart.
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-06-19 kl. 15:57.
Citera
Igår, 16:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Evergrey har fr vrigt postat p Facebook att album nr. 15 r under inspelning. Nr det r tnkt att slppas r oklart.

Det har nu postats att 12 st ltar r frdiga till nya albumet. Om alla kommer med p slutversionen eller om ngon slippas terstr att se, flaggade Englund fr.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in