Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-02-03, 13:32
Medlem
thegodofthunders avatar
Har inte hittat någon ordentlig tråd om det svenska metal-bandet Evergrey så tyckte att det var hög tid att skapa en. Personligen anser jag att dom är grymt underskattade och ett utav Sveriges absolut bästa liveband. Vad har ni andra flashbackare för åsikter om dom? Någon favoritlåt eller platta?

Kan även passa på att tipsa om Restoring The Loss från nya plattan Glorious Collision som ni kan lyssna på här:
Restoring The Loss
Citera
2011-02-05, 01:48
Medlem
Mr.Psychos avatar
Sett de live två gånger och tycker att dem är bättre live än på skiva.
Men det är någonting med dem som gör att jag inte kan älska dem, vad vet jag inte.
Citera
2011-02-05, 01:52
Medlem
thegodofthunders avatar
Jag har sett dom fem gånger nu, och håller med om att dom är bättre live än på skiva. Jag tycker det finns nåt speciellt med dom som gör att jag måste älska dom, det är väl där vi skiljer oss åt, haha
Citera
2011-02-05, 01:58
Medlem
Galtsurkas avatar
Lyssnade en del på dom förut, har t.om sett dom live men jag minns inte vart eller när. Och sen minns jag knappt något utav deras material heller, så antingen har min hjärna förmultnat eller så lyssnade jag kanske inte så noga på dom.

"Recreation Day" är en skön låt, samma sak med deras cover på Dilba's "I'm Sorry"
Citera
2011-02-05, 21:40
Medlem
Tegelstens avatar
Har lyssnat en del på Evergrey och såg dom senast på SRF då dom körde ett akustiskt gig som var riktigt bra med bla en cover på Maidens Wasted years
http://www.youtube.com/watch?v=UbumK9WKkMI

Ska se dom på sticky fingers Releaseparty av nya skivan 26:e feb

Bästa låt är nog When The Walls Go Down
Citera
2011-02-06, 12:53
Medlem
thegodofthunders avatar
Tegelsten: Maiden-covern var grymt bra, hoppas dom lirar den på Sticky med eftersom det ska vara unplugged där också. Grymt bra pris för övrigt, 170 spänn och då får man plattan med =)
Citera
2013-03-06, 18:44
Medlem
Ett band av samma dignitet som Evergrey förtjänar en tråd med mer än fem inlägg. Bandet har något speciellt men senaste plattorna uppskattar jag ej så väldigt mycket. Bäst av allt är "Recreation Day"-skivan.

Gillar ni låten "The Phantom Letters" från "Glorious Collision"? Progpower USA kallade den bandets bästa låt hittills.
Citera
2016-01-08, 00:03
Medlem
Rabattfyllans avatar
Senaste skivan "Hymns For The Broken är bra.

Den riktiga storheten med Evergrey har för mig alltid bestått av tre stycken grundelement.
1) Atmosfären - vilket på denna plattan är mycket stark, kanske det starkaste elementet. Det finns en känsla av något speciellt.
2) Tom Englunds röst, verser, sångmelodier etc. Denna viktiga faktor har för mig alltid leverat och givetvis även här!
3) De episka riffen och partierna som baseras på gitarr eller keyboard - då menar jag inte riktigt bara de tunga inledningarna beståendes av ett chuggigt riff i fyratakt innan sången träder in (vilket kan vara coolt också så klart). Utan jag menar de verkligt arrangemangshöjande och känslomässigt intensiva inledningarna som redan innan sången kommer in har börjat berätta historien. Partier som talar själva. Även mitt i låtarna. Även om man inte ens skulle smälta själva låten så tycker man ändå att det är jävligt coola grejer i. Alla era gamla plattor var fullpackade med sådana delikatesser. Det bara sprudlade känsla av filmmusik som var verklig och episk all the way. På denna plattan finns en del coola grejer mitt i låtarna, som håller hög klass men det är fortfarande på tok för lite. Hade detta elementet varit fulländat skulle detta kanske (för mig) varit eran bästa platta, och det är stort! Jag är ändå nöjd och tycker att det är en schysst platta med mycket stämning och stilfullhet!
Citera
2016-01-08, 16:45
Medlem
Spelar på Väsby Rock Festival 22-23 juli.
Citera
2016-01-08, 16:57
Medlem
proggbondens avatar
Recreation Day plattan är otroligt bra och även den senaste skall jag erkänna.
Såg dom Live i Katowice Polen i somras men det var på tok för mycket malandes Metal
så jag gick till hotellet och käkade och drack bir istället.
Citera
2016-06-28, 17:26
Medlem
praeteritums avatar
Recreation Day är deras bästa skiva. Snart kommer en ny skiva också, The Storm Within.

"The Storm Within" track listing:

01. Distance
02. Passing Trough
03. Someday
04. Astray
05. The Impossible
06. My Allied Ocean
07. In Orbit (feat. Floor Jansen)
08. The Lonely Monarch
09. The Paradox Of The Flame
10. Disconnect
11. The Storm Within

EVERGREY is:

Tom S. Englund - vocals, guitar
Henrik Danhage - guitar, backing vocals
Rikard Zander - keyboard, backing vocals
Jonas Ekdahl - drums
Johan Niemann - bass, backing vocals

Skivomslag:
http://assets.blabbermouth.net.s3.amazonaws.com/media/evergreythestormwithincd.jpg
Citera
2018-12-08, 00:43
Medlem
Rabattfyllans avatar
Om några månader kommer Evergreys nya album, "The Atlantic", som också är en konceptskiva.

Det finns en ny låt ute på Spotify m. fl, och dessvärre är låten ingen större hit. Vi får hoppas att det här var ett lite sämre val av förstasingel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in