2024-05-07, 16:11
Medlem
Ny video.
https://youtu.be/ytsJUzztleM
Citera
2024-05-12, 00:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ny video.
https://youtu.be/ytsJUzztleM

Sg du sista scenen dr? Och vad tnkte du om vad Jonas gjorde och sa?

Citerar brjan av Descriptionen.

Citat:
New Album, Theories of Emptiness, out June 7, 2024 via Napalm Records!
Pre-Order: https://lnk.to/EG-TheoriesOfEmptiness

Credits:
Filmed by Patric Ullaeus at Revolver Film Company.
Thanks to Thomas Caleorex
Thanks to Halvegrden Horse & Event
All of our love to Jonas Ekdahl
Citera
2024-05-12, 00:43
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har Evergreys mastermind Thomas Steffen Englund varit p tapeten i en intervju (18:43) med Chaoszine (YT).

Lite snack om hur nya albumet tog form och s vidare, inget spektakulrt i och fr sig.

Sen r en annan sak att mnga har sett nya musikvideon till lten "Say" och gjort en tolkning att Jonas Ekdahl (drums) lmnar bandet. Kanske ocks jag, eller vad betyder slutscenen i musikvideon?
Citera
2024-05-15, 18:21
Medlem
Rebali179s avatar
Nu har vl redan gissat det men nu r det svart p vitt
https://blabbermouth.net/news/longti...-his-departure

Longtime EVERGREY Drummer JONAS EKDAHL Announces His Departure
Jonas Ekdahl, longtime drummer for Swedish metallers EVERGREY, has announced his departure from the band.

"Earlier today, Jonas released the following message via EVERGREY's social media: "Over the last couple of years, my passion within music has gradually shifted from touring and playing live shows to the creative aspect of being in the studio: writing songs, recording, producing, and mixing. It has reached a point where I no longer find joy and excitement in touring, making it difficult to continue. It has felt like I was traveling away from something rather than toward something whenever we would go out to play. Instead, I want to dedicate my time, focus, and energy to writing, producing, and mixing. Therefore, I will no longer be performing gigs or tours as a drummer.

"It's important for me to clarify that the lack of passion for playing live is solely the reason for my decision. It wouldn't be fair to the band or to myself to continue doing something that doesn't excite me or bring me happiness. Equally important for me to mention is that I still hold just as much love for the guys in the band as before. They will always be like older brothers to me, having taken me under their wings since I was 17 years old. I have nothing but love and respect for them!

"It feels like I'm going out with a bang in the most positive sense. I'm so proud of what the five of us have accomplished together with 'Theories Of Emptiness'. The album truly feels special in so many ways and I hope that it will translate and resonate with you guys just as much as it does to me, and, I will still be involved in EVERGREY in terms of songwriting and production.

"With all this being said, we have an incredible drummer ready to take over for me in 2024, and I can't wait to hear and see him play! He's truly exceptional, and I'm sure you'll love him because behind the drums, he's a beast!

"Thank you, thank you for everything!"
Citera
2024-05-15, 18:50
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Nu har vl redan gissat det men nu r det svart p vitt
https://blabbermouth.net/news/longti...-his-departure
Jag tycker alltid det r lite sorgligt nr ngon person vljer att lmna ett band, speciellt om den varit med s lnge att man lrt sig frknippa personen med bandet.
Kul att han fortstter vara involverad i bandet p ett stt iaf.

Jag lyssnade mycket p Evergrey frut, men har inte uppdaterat mig p deras diskografi p lnge.
Citera
2024-05-16, 17:03
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Jag lyssnade mycket p Evergrey frut, men har inte uppdaterat mig p deras diskografi p lnge.

Vilket album var det du upphrde med? Kan ge dig facit om du vill.
Citera
2024-05-16, 17:10
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vilket album var det du upphrde med? Kan ge dig facit om du vill.
"Glorious Collision" frn 2011 var senaste albumet jag lyssnade p, men gillade dem som mest runt 1999 med albumet "Solitude, Dominance, Tragedy".
Citera
2024-05-24, 16:17
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det gick inte s dligt fr Evergrey i senaste nr av Sweden Rock Magazine (SRM #5/2024). Deras nya album "Theories Of Emptiness" toppade listan i Juryn och fick en topp-recension dessutom (8 eller 9 i betyg).
Citera
2024-05-29, 17:27
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Aftonbladet har ju en proffs-tyckerska (Sofia Bergstrm) som tyckt till ngotsnr om Evergreys senaste alster.

Citerar alltihop eftersom det var s kortfattat.

Citat:
Evergrey svvar till hga hjder
Evergrey fyller 30 r och firar med att slppa sin bsta skiva p minst tio r. P Theories Of Emptiness, som slpps 7 juni, visar det svenska metalbandet upp sig frn sin mest mngfacetterade sida. Sttligt melankoliska melodier, magnifik sknsng och en bitvis Meshuggah-osande rytmsektion. Bsta spr: To Become Someone Else, med ngra av de tyngsta passager som bandet ngonsin har spelat in.

Man kan vara helt sker p att om Aftonbladet skriver att en viss skiva eller en viss lt r bst s kommer det garanterat inte vara s.
Citera
2024-06-05, 17:32
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu fanns det en ny och frsch Evergrey-intervju (June 3rd) p Metal Covenant och det r som vanligt huvudmannen Tom S. Englund som blir intervjuad.

Rtt lng intervju men ett smakprov kan ni nog kosta p oss:

Citat:
Hromdagen, Jonas Ekdahl, han slutade, helt pltsligt. Bertta om det hr.

Nmen fr oss var det inte s pltsligt. Vissa av oss visste om det fr vldigt lnge sedan, skulle jag sga. Och samtidigt var vi i en kreativ process just d, s det var liksom inte lge att dyka in i det d, utan d hade vi en skiva vi skulle gra, och d fr man gra det. Jag r vldigt pragmatisk. Jag blir vldigt funktionell, allts Det hr r det vi ska gra, och s fr vi prata om det hr sedan.. Men det var inte s mycket att prata om, fr att han sa Det knns som att jag bara ker ifrn saker. Aldrig till ngonting. och d r det ju frdigdiskuterat. Det r liksom ingenting att diskutera. Man kan inte f ngon att vilja gra ngonting om de inte vill det sjlva. Den positiva grejen med det hr r ju att han kommer vara kvar som medproducent och ltskrivare, s lnge han och vi vill det sklart. Det r inte skert att det blir s nr vi vl kommer dit, men just nu s knns det som att det hade varit en helt fantastisk utveckling av det hr, att hamna dr sedan och att han kan ha p sig en producenthatt mer n ngonting annat och att ocks knna bandet mer n ngon annan. Och sedan r vi nu i ett slpp av en skiva, som ocks r otroligt vl mottagen hittills. Jag tror bara jag har sett Mnadens album hittills. Men det kanske bara r fr att det r bara det de visar mig. (Skratt) Nej, men allts, allt som jag har lst av alla som har hrt den, r att de r mkta imponerade. Jag r jvligt stolt ver den hr skivan. Det r vldigt sllan jag kan sga, s hr ttt inp ett skivslpp, jag har aldrig gjort det, att jag tror att det hr r den bsta skivan vi har gjort. Det har jag aldrig sagt tidigare. Det har jag kunnat sga kanske ett r efter eller ngonting. Men det hr knns som att det startar s, och det r ovant och Hur fan ska det sluta?, tnker jag.
Citera
2024-06-07, 16:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Evergrey kr p fr fullt och har rullat ut en musikvideo till nya lten "Cold Dreams". En mrk och dyster historia som bjuder p gstsng frn Jonas Renkse (Katatonia) och Salina Englund (Tom S. Englunds dotter).

Citat:
Tom Englund on Cold Dreams:
Cold Dreams is probably the darkest piece of music on Theories of Emptiness. Its somber power is quite overwhelming. It's a composition that honestly leaves me feeling a bit uneasy. To have Jonas Renkse of Katatonia singing words describing fates that we both encountered makes it even more special and intriguing. Jonas unique voice of sadness spreads like a disease and to hear him growl, again, is just fucking great!
To balance the darkness, we decided to bring in some angelic qualities, and at the time of composing, I couldn't imagine anything more suiting than my daughter Salina Englund's voice. We cannot wait to hear what you feel after these 6 minutes and 46 seconds of soul searching. Enjoy!
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-06-07 kl. 16:30.
Citera
2024-06-07, 17:14
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Aftonbladet har ju en proffs-tyckerska (Sofia Bergstrm) som tyckt till ngotsnr om Evergreys senaste alster.

Citerar alltihop eftersom det var s kortfattat.

Man kan vara helt sker p att om Aftonbladet skriver att en viss skiva eller en viss lt r bst s kommer det garanterat inte vara s.

Lyssnade igenom plattan p vg till och hem frn jobbet i dag. Helt klart ett bra slpp, men inte svvar dom till nya hjder (som Sofia Bergstrm antyder). Det r standard Evergrey, Evergrey-sound och hela kittet. Bra skit, ska lyssna igenom den mer sklart, men bra intryck s hr lngt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in