Citat:
Ursprungligen postat av
KantarellHatt
Hur ofta brukar präster vara ledare för kriminella klaner? Mig veterligen aldrig. Men inom islam är det tydligen normalt.
Imam är inte en direkt motsvarighet till präst. Nu råder det ju givetvis skilda åsikter beroende på vilken gren av islam vi pratar om, men vanligtvis är imam inget annat än en inflytelserik person inom samhället som blivit tilldelad av en moskés förvaltare att hålla bönen, något krav på teologisk utbildning eller bakgrund behövs inte. Så imam är inget annat än en predikant.
Och galna predikanter och pastorer finns det gott om exempel på, Jim Jones är första namnet som poppar upp i mitt huvud.
Men även de mer etablerade frikyrkliga samfunden, typ mormonerna och mennoniterna har rätt mycket kriminella figurer som predikat i kristendomens namn för egen vinning skull. Finns rätt mycket dokumentärer och nyhetsartiklar om just hur mennoniterna sammarbetar med en av de stora mexikanska drogkartellerna. (tog bara första bästa länk
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2617194/How-Canadian-Mennonites-got-involved-Mexican-drug-cartels.html)
Enligt judisk tro så är judarna det utvalda folket så att man lönnmördat folk man inte tyckt om kan ju spåras enda tillbaka till sicarii ordern som högg ner både romare och judar som inte delade samma åsikter.
Inget kan dock likställas med den katolska kyrkan och vad de ägnat sig åt. Nio korståg(?), spanska inkvisitionen osv.
Borgias familjen lyckades ju få in en påve (HBO tv-serie är någorlunda historisk korrekt) och han är inte den enda påven som genom mord eller hot blivit vald. Under andra världskriget och tiden därpå var ju den katolska kyrkan rätt vänlig mot de nazister och fascister som behövde komma ut ur landet för att slippa bli åtalade för krigsbrott. Du har dessutom mörkläggning av omfattande övergrepp på senare år. Men om du vill ha namn på riktiga katolska präster som varit ledande eller delaktiga i till exempel terrorism, läs på lite om organisationen IRA. (
https://www.theguardian.com/uk/2002/dec/22/northernireland)
Den mest ökände katolska präst är dock András Kun.
"András Kun (1911 – 19 September 1945 in Budapest, Hungary) was a Roman Catholic priest of the Franciscan Order. He was also the commander of a religious death squad for Hungary's Fascist and Pro-Nazi Arrow Cross Party.[1] After the Second World War, Father Kun was prosecuted for war crimes by the new Communist People's Republic of Hungary. He was convicted and hanged...
On 12 January 1945, Kun's squad broke into the Jewish hospital in Maros street (Hospital of the Buda Chevra Kadisha), where 149 Jewish patients and doctors were summarily shot. On another occasion, the St. John's Hospital was invaded by Kun's unit and between 80 and 100 people were murdered. His squad also invaded sheltered housing and abducted some 500 Jews and their protectors. All were shot and thrown into the Danube. On another occasion, men under his command broke into a sanatorium, where, by their own admission, 100 Jewish patients were shot to death."
Min poäng är att man genom alla tider rättfärdigat sina handlingar med hjälp av religion, de abrahamitiska (judendomen, kristendomen, islam) skiljer sig inte så mycket ifrån varandra när de kommer till textinnehåll. Problematiken med islam är att den hamnat på rejäl efterkälke med några hundra år då dessa kulturer inte genomgått en rad förändringar eller har den kulturhistorik vi i västvärlden har, till exempel när det kommer till syn på demokrati eller mer sekulariserade perspektiv att tolka sin religion på. Att man inte genomgått en urbanisering är också ett stort problem då jag skulle gissa att detta är vad som bibehåller mycket av den klanmentaliet som leder till mycket av de hedersrelaterade problem vi tyvärr får läsa om dagligen nuförtiden. Det är galenskap att man valde att ta emot så många då man måste insett att en fungerande integrationspolitik skulle vara omöjlig.
Konceptet religion är ett dubbeleggat svärd då det alltid kommer föra med sig både gott och ont. Jag är personligen icke-troende och rätt kritisk till islam. Jag skulle kunna sitta och spotta ut mig lika långa poster som denna dedikerade enbart till islam och dess brister dag in och dag ut i ren affekt likt många av de inlägg man ofta ser på detta forum. Att ta ett steg bakåt och kritisera något objektivt är dock mer givande då det är som att lägga ett pussel utan att fuska, dessutom brukar det slutgiltiga resultatet bli mer detaljerat desto fler gånger man lägger det.