• 5
  • 6
2011-02-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Grattis. Ett klokt beslut. Sved det till lite?
Det blir svårare att garantera 10% i 40 år.

Lite sved det måste jag erkänna... Vilket är det sjuka i sammanhanget, men jag är som sagt tvärnöjd.

Vad det gäller svårigheten att garantera 10% i 40 år vet jag inte vad jag ska säga. Självklart blir det svårt med garantier, men att nå en avkastning på 10- 15- 20% är ärligt talat långt ifrån omöjligt. Vill även påpeka att en avkastning på 10- 15- 20% nödvändigtvis inte betyder att man slår index som många tycks tro.
Citera
2011-02-16, 23:23
Medlem
Jag förstår att det sved till lite. Jag har lite av samma syndrom, men "bara" c:a 250k i tillgångar. Jag köpte nyligen en mp3-spelare för 400kr och funderade fram och tillbaka under c:a en månad om det verklogen var värt det

Det finns ju inga garantier men är som du säger ingen omöjlighet. för den insatta. Jag gick in på börsen oktober 07, och det är inga 10-15%/år precis. Jag är fortfarande novis och vet inte riktigt vad jag köper och kan många gånger inte ge någon motivering förutom intuition.

Om "Blocket.se" kan garantera mig 7% på mina pengar så får du 95% av allt överstigande belopp
Citera
2011-02-17, 17:35
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Jag förstår att det sved till lite. Jag har lite av samma syndrom, men "bara" c:a 250k i tillgångar. Jag köpte nyligen en mp3-spelare för 400kr och funderade fram och tillbaka under c:a en månad om det verklogen var värt det

Det finns ju inga garantier men är som du säger ingen omöjlighet. för den insatta. Jag gick in på börsen oktober 07, och det är inga 10-15%/år precis. Jag är fortfarande novis och vet inte riktigt vad jag köper och kan många gånger inte ge någon motivering förutom intuition.

Om "Blocket.se" kan garantera mig 7% på mina pengar så får du 95% av allt överstigande belopp

Jag kan givetvis inte garantera något.
Men om man kollar i backspegeln så är det inte 8-12% börsen stigit varje år..
Utan det är på lång sikt.. Inte på 5 år som många verkar tycka är långsiktigt..
Citera
2011-02-18, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag kan givetvis inte garantera något.
Men om man kollar i backspegeln så är det inte 8-12% börsen stigit varje år..
Utan det är på lång sikt.. Inte på 5 år som många verkar tycka är långsiktigt..

Men så verkar ju de flesta också vara överkåta på indexfonder. Självklart blir det inga speciella vinster på det även om fonden heter Avanza Zero.
Citera
2016-08-20, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Men så verkar ju de flesta också vara överkåta på indexfonder. Självklart blir det inga speciella vinster på det även om fonden heter Avanza Zero.

Haha!!! Upptäckte denna tråd av en slump, minns inte att jag lagt upp den...

Tjänade riktigt bra med pengar på KappAhl aktien under en period sedan kom Northland resources in i bilden och jag fick mitt kapital att växa grymt genom att gå "all in".

Sålde ganska kvickt när det avslöjades att styrelsen för Northland ljugit om ekonomin och om mesta så jag torskade "bara" drygt 60% av mitt kapital. Det sved ganska rejält och under ett år kunde jag bara tänka på båten jag inte köpt, Lotusen jag var sugen på och lite annat.

Har självklart fortsatt att spara, numera lite mer vettigt med mer än en aktie i portföljen. Har inte de summorna jag hade för 5år sedan, men kan garva åt det som hände. Min tröst har varit att mina pengar kom från värdeökningarna på aktierna jag ägt... Även om mycket försvann på ett bräde har jag ett bra sparande och en viktig erfarenhet... Bli aldrig girig...

Köpte en Ford Focus av 2012:s modell 2012 som hade gått 600mil, kontant... Har efter det även införskaffat en Lada Niva. Har fortfarande kvar min gamla båt eller rättare sagt jolle... Kommer dock köpa ny båt inför nästa säsong.
Senast redigerad av Magban 2016-08-20 kl. 17:18.
Citera
2016-08-20, 18:01
Medlem
CaptainNemos avatar
Grejen med att slippa denna 'ocd' är att ha en bra långsiktigt investering som ger årlig avkastning vilken tar hand om dina löpande utgifter med råge. Har du bara någon miljon och inget investerat så förstår jag helt känslan av ångest över minsta inköp. Samma gäller om du inte än äger en egen fastighet eller liknande boende.

Så snart du ser att din investering ger bra avkastning och ditt boende inte kommer att förändras inom de närmaste 10 åren så släpper denna köpångest.

Precis i början när jag fick en större summa kände jag likadant och även om jag hade, redan då, tillräckligt med slantar för att slippa oroa mig för resten av livet så kunde jag inte ge mig hän till att skaffa en ny bil utan det blev en beg. för under 50k. Kör fortfarande runt i den idag men är mer avslappnad i mitt förhållande till pengar.

Det sista som jag vill är att snåla likt ett par grannar till mina föräldrar. Grannarna är i 80-års åldern och verkar mer eller mindre spendera hela dagarna åt att leta efter de billigaste matalternativen. Pengar har de och bor i ett hus värt minst 5 mille men både lever och klär sig som om de levde på socialbidrag.
Citera
2016-08-20, 18:11
Medlem
Jag tycker du ska upprätta en budget med löpande kostnader. Sedan skapar du konton för diverse dyra utgifter som du fördelar över året istället för att psykologiskt våndas över engångssummor.

Avanza låter dig öpnna flera konton och andra banker också så du kan t.ex. spara dem i kontot eller obligation/räntefonder, eller för all del andra olika fonder men kom ihåg att syftet är att bruka pengarna så småningom så var inte alltför exponerad. (50% obligationer/räntefonder 25% fonder 25% kontant t.ex.)

Resor: 1800kr/mån (eller vad du nu har för resekassa).
Vitvaror *Ett belopp som motsvarar avskrivningen på ditt nuvarande och en uppskattning på hur länge du planerar att äga dina nuvarande.
Bil *Samma som ovan
Dator - 200kr/mån
Renovering *Valfritt
Oväntade utgifter *Skulle nog ha som mål att ha 35-100 tkr här, typ när jag når 100 tkr så för jag över hälften till sparkontot och så fortsätter det.
etc. etc.

På detta sätt behöver det inte kännas som du "stjäl" från dina besparingar då dessa kostnader redan är beräknade. Du kan också ha ett maximum nivå på olika konton, t.ex. en ny dator får inte kosta mer än 10.0000 så när när kontot har uppnått målet kan du fundera på om det är dags att köpa redan nu eller föra över 35% till ditt riktiga sparkonto och fortsätta automatiskt föra över pengar till det kontot eller så pausar du överföringarna.
Senast redigerad av tago 2016-08-20 kl. 18:39.
Citera
2016-08-23, 15:04
Medlem
Citat:
Har bekymret att mitt sparande blivit en last... Det är inte så att jag låter bli att leva, men vid större inköp blir det stopp... Känner att en ny dator vore nice då min 7åriga Macbook emellanåt inte hänger med. Har under det senaste året spanat in en Macbook pro för 16.oookr men känner att det är en onödig utgift då min gamla Macbook fortfarande fungerar utan problem trots allt .

Saken är att jag har drygt 1.000.000 på sparkontot fördelat på fonder och aktier, har med andra ord lätt råd med en ny dator... Men herrejävlar vad det svider, jag älskar trots allt siffrorna jag ser när jag loggar in på internetbanken...

Det jag undrar är om ni andra som lyckats spara ihop en summa tycker det svider att använda pengarna? Grejen som får mig att fundera är att jag innan sparmanin, inte hade några somhelst problem att köpa nya prylar...

Det är först efter att sparkapitalet vuxit till sig "snålheten" tagit vid.

Min 5 åriga macbook pro blev som en ny dator efter jag stoppade i en SSD-disk. Funkar den behöver du ju inte köpa någon ny. De där 16 000 gör större nytta i någon aktie/fond.
Citera
2016-08-23, 15:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helvetetrules
Min 5 åriga macbook pro blev som en ny dator efter jag stoppade i en SSD-disk. Funkar den behöver du ju inte köpa någon ny. De där 16 000 gör större nytta i någon aktie/fond.
Hans dator är nu 12 år vid det här laget. Den är nog med all säkerhet skrotad.
Citera
2016-08-23, 21:47
Medlem
Citat:
Haha!!! Upptäckte denna tråd av en slump, minns inte att jag lagt upp den...

Tjänade riktigt bra med pengar på KappAhl aktien under en period sedan kom Northland resources in i bilden och jag fick mitt kapital att växa grymt genom att gå "all in".

Sålde ganska kvickt när det avslöjades att styrelsen för Northland ljugit om ekonomin och om mesta så jag torskade "bara" drygt 60% av mitt kapital. Det sved ganska rejält och under ett år kunde jag bara tänka på båten jag inte köpt, Lotusen jag var sugen på och lite annat.

Har självklart fortsatt att spara, numera lite mer vettigt med mer än en aktie i portföljen. Har inte de summorna jag hade för 5år sedan, men kan garva åt det som hände. Min tröst har varit att mina pengar kom från värdeökningarna på aktierna jag ägt... Även om mycket försvann på ett bräde har jag ett bra sparande och en viktig erfarenhet... Bli aldrig girig...

Köpte en Ford Focus av 2012:s modell 2012 som hade gått 600mil, kontant... Har efter det även införskaffat en Lada Niva. Har fortfarande kvar min gamla båt eller rättare sagt jolle... Kommer dock köpa ny båt inför nästa säsong.

Vilka summor var ditt sparkapital uppe i? Nyfiken
Citera
2016-08-23, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hans dator är nu 12 år vid det här laget. Den är nog med all säkerhet skrotad.

Oj, jag trodde tråden var ny
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in