2012-04-17, 11:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Du får tillbaka pengarna.. men jag rekommenderar dig att stå kvar. Inom några år kan du kanske titta på lite roligare ställena att bo på. Kungsholmen och Hammarby Sjöstad är inte så dumt.
Citera
2012-06-27, 12:44
Medlem
Vad händer med de lägenheter som byts externt? Kommer de tillbaka till SKB när den som bytt till sig lägenheten säger upp den eller dör?

Jävligt störigt att man tvingar SKB att gå med på dessa byten.

Sen har inte SKB några lägenheter i Hjulsta (varför tror alla det?) utan i Tensta.
Citera
2012-06-27, 13:48
Medlem
chajusongs avatar
Kan förstå dem som känner uppgivenhet över att deras kötider från tidigt nittiotal inte räcker till att få innerstadslägenheter och känner att de hellre har 10 000 i fickan. Själv bor jag i en utmärkt etta i Vasastan, för det behöver man som sämst en kötid från 1985.

Men, någon skrev "jag kan inte förstå fördelen med SKB jämfört med att bo i en hyresrätt", nej det är ju sant, men å andra sidan blir hyresrätterna i innerstan färre och färre. Den nuvarande regeringen har ombildat många hyresrätter i innerstan vilket ju gör det allt svårare att få en dylik. För mig som inte vill köpa lägenhet är SKB strålande.

Sen är det ju fördjävligt att föräldrar med bra kötid tar lägenheter och myglar över dem på sina barn, min far skulle vägra att göra detta. Dessa personer bör sökas upp, bli av med lägenhet och kötid, då skulle kötiderna minska för oss laglydiga.
Citera
2012-06-27, 15:18
Medlem
chajusongs avatar
Sen tycker jag inte att man ska dissa lägenheter bara för att dom inte ligger i innerstan. När jag flyttade till min första SKB-lägenhet bodde jag i Bredäng och det är ett väldigt trevligt SKB-kvarter som ligger där. Den med kortast kötid som fått lägenhet där hade kötid från 1993 och tog en 3:a på 82 kvadrat som kostade 5238:- i månaden. Om man tex pluggar och delar med någon så blir detta bra mycket större, trevligare och billigare än ett studentrum.

I Husby kan man få lägenhet med kötid från tidigt 2000-tal... Det är ganska få personer som har en etta i innerstan som sin första lägenhet, vill man ha det kan man ju köpa en bostadsrätt, här där jag bor kostar dom i snitt 70 000 kvm. En lägenhet på 19,5 kvm i huset bredvid såldes för 1,8 miljoner...
Citera
2012-07-08, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chajusong
I Husby kan man få lägenhet med kötid från tidigt 2000-tal... Det är ganska få personer som har en etta i innerstan som sin första lägenhet, vill man ha det kan man ju köpa en bostadsrätt, här där jag bor kostar dom i snitt 70 000 kvm. En lägenhet på 19,5 kvm i huset bredvid såldes för 1,8 miljoner...

Där är du tyvärr felinformerad. Tidigt 90-tal är det som gäller för Järvafältet, och faktum är att det nog är något kortare kötider till Tensta än till Husby i dagsläget.
Citera
2012-07-09, 21:31
Bannlyst
Citat:

Sen är det ju fördjävligt att föräldrar med bra kötid tar lägenheter och myglar över dem på sina barn, min far skulle vägra att göra detta. Dessa personer bör sökas upp, bli av med lägenhet och kötid, då skulle kötiderna minska för oss laglydiga.
Faktum är att SKB gör allt för att leta upp dessa personer. Den som blir påkommen blir förstås vräkt och blir av med sin kötid. De har alltså satt in speciella resurser just för det här ändamålet.
Citera
2012-07-10, 14:12
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Där är du tyvärr felinformerad. Tidigt 90-tal är det som gäller för Järvafältet, och faktum är att det nog är något kortare kötider till Tensta än till Husby i dagsläget.

Enligt köhistoriksfunktionen på SKB:s hemsida så har 7 lägenheter i Husby gått till sökande med kötid mellan 2001-2006 så det tror jag inte...
Citera
2012-07-11, 08:44
Medlem
Citat:
Enligt köhistoriksfunktionen på SKB:s hemsida så har 7 lägenheter i Husby gått till sökande med kötid mellan 2001-2006 så det tror jag inte...

Om du har tillgång till statistiken så kan du ju själv se att efter januari 2010 är det ingen som har haft kortare kötid än 1992? Att ett fåtal fyror och femmor tidigare har gått till folk med kortare kötid är inte jätterelevant i sammanhanget.
Citera
2012-07-12, 13:43
Medlem
Julmustarns avatar
Vilket område rekar ni för en med kötid sedan 1989?
Sett treor i Bredäng(bra hyror, behöver ingen inneboende) med en kötid som gör att jag skulle kunna få en sådan, är skb´s område i Bredäng trevligt?
Citera
2012-07-23, 09:43
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julmustarn
Sett treor i Bredäng(bra hyror, behöver ingen inneboende) med en kötid som gör att jag skulle kunna få en sådan, är skb´s område i Bredäng trevligt?

Ja det är mycket trevligt, bodde där i flera år.
Citera
2012-07-25, 08:50
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ja det är mycket trevligt, bodde där i flera år.

härligt å höra!
skriver man "bo i Bredäng" på google och skummar igenom de flesta forum och dylikt, så är många väldigt negativa till Bredäng. Är skb´s område i Bredäng en liten pärla i ett "skit" område eller tror du många överdriver om Bredäng?
Även nyfiken hur du gick vidare efter din vistelse i Bredäng, bytte du internt inom SKB? Tror du man enkelt kan byta en 3a i Bredäng till någon mindre lya närmare stan?
Citera
2012-08-08, 12:09
Medlem
Citat:

Det beror på vad du är ute efter. I Husby är lägenheterna nyare och dyrare än i te x i Tensta Dessutom närmare t-bana och kista centrum.

I Tensta har man nästan inga ettor, men väldigt stora och billiga tvåor och nära till grönomården.

Med kötid från 89 borde du kunna få något bättre än Bredäng, Husby, Tensta, Vårberga, Hallunda om kanske 3-4 år (beroende på hur utvecklingen går).

Citat:
härligt å höra!
skriver man "bo i Bredäng" på google och skummar igenom de flesta forum och dylikt, så är många väldigt negativa till Bredäng. Är skb´s område i Bredäng en liten pärla i ett "skit" område eller tror du många överdriver om Bredäng?
Även nyfiken hur du gick vidare efter din vistelse i Bredäng, bytte du internt inom SKB? Tror du man enkelt kan byta en 3a i Bredäng till någon mindre lya närmare stan?

Ja och ja. SKB:s förortsområden är i regel mycket bättre än andra bostadskvarter i samma område. Jag bor i en SKB lägenhet i Järvaområdet och min gård är alldeles superb. Sen är givetvis ryktena om hur illa ställt det är med Stockholms förortsområden i regel överdrivna.

Att byta upp sig inom SKB verkar helt omöjligt, det finns lixom ingen anledning för någon att byta ner sig (skulle någon, av någon outgrundlig anledning, vilja byta sin lya i stan mot en lägenhet i förorten så är det bara att han säger upp den och sen väljer och vrakar med sin troligtvis väldigt långa kötid).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in