2012-03-15, 21:04
Medlem
Jag har full förståelse för slutledningen. Samtidigt inte. Studera grundidéen med kooperation. Tex på http://www.melica.se/koop.htm - är inte dessa principer värda att arbeta för? Dock spara inte hos SKB. Det är idag en ren förlust. Bli medlem och använd medlemsskapet för att vrida makten ur dödgrävarnas händer.

Ta makten och gör SKB till något bra!
Citera
2012-03-16, 17:05
Medlem
Vad tror ni kötiderna kommer att hamna på för nyproduktionen basaren på kungsholmen?
Citera
2012-03-16, 17:42
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vad tror ni kötiderna kommer att hamna på för nyproduktionen basaren på kungsholmen?

Nu är det ju ett bättre läge än det i Stadshagen, men där fick alla som anmält intresse lägenhet i slutändan. Enligt SKB själva.
Citera
2012-03-16, 19:19
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Nu är det ju ett bättre läge än det i Stadshagen, men där fick alla som anmält intresse lägenhet i slutändan. Enligt SKB själva.

Vad kostade det? Jag har fortfarande svårt att se fördelen med SKB jämfört med vanliga hyresrätter. Lägenheterna brukar ha en månadskostnad i klass med andra hyresrätter samtidigt som man måste punga ut insats ändå. SKB är ju dessutom helt hopplöst att ansluta sig till, jag skulle aldrig gå med där i dagsläget. Kanske om jag kunde uppfinna en tidsmaskin först och åka tillbaka till tidigt 70-tal eller nåt och ställa mig i kö då
Citera
2012-03-16, 22:20
Medlem
Det står mer exakt:
"Kötiden till våra lägenheter i nyproduktion är betydligt kortare än till våra övriga lägenheter. Att kötiderna är kortare beror bl a på att man inte kan få se lägenheterna innan man tecknar kontrakt. I Hammarby Sjöstad, Solna, Kungsholmen och Årsta fick alla medlemmar som anmält intresse erbjudande om att teckna kontakt."

Vad där inte står är att lägenheterna är dyra i insats. Ej heller om endast gamla medlemmar kom ifråga. Det är nämligen så att de som ej är medlemmar i SKB kan få en lägenhet om de hostar upp pengarna samt går med i SKB innan kontraktsskrivandet. I Stockholm finns det många som tjänar över 33000 kronor i månaden. Om man är två personer med en sådan lön är 300000 kronor inte så mycket att slänga i sjön.

Dessutom kan tiderna förändras och möjlighet att inflationsskydda beloppet skapas. Något som jag arbetar för.

Vill ni titta lite på kostnader https://www.skb.org/uploads/file/Om%...sning_2010.pdf
Citera
2012-03-31, 16:48
Medlem
hollywood-undeads avatar
Gå ur SKB's kö

Hej funderar på att gå ur skbs bostadskö pg.a jag har de ganska bra ställt med bostad redan och ej intressant att bo i hjulsta, Rinkeby et.c

Hur funkar det med mitt sparande hos dem? får jag tillbaks alla pengar och tar de lång tid innan man får dem?

Kippis
Citera
2012-04-15, 12:16
Medlem
chronomasters avatar
Får ett barn till förälder som stått länge ta en lägenhet eller är detta förbjudet?
Citera
2012-04-15, 12:22
Medlem
Snurrens avatar
Det är helt emot reglerna, det går inte som hos t ex HSB överlåta kötid. Dessutom är de mycket vaksamma och misstänksamma mot folk som de anar är ute efter att skaffa ett ställe för barnen att bo på.
Citera
2012-04-15, 12:29
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Det är helt emot reglerna, det går inte som hos t ex HSB överlåta kötid. Dessutom är de mycket vaksamma och misstänksamma mot folk som de anar är ute efter att skaffa ett ställe för barnen att bo på.

Så om en förälder har extremt många ködagar men inget intresse att flytta in så kan man inte uttnyttja detta på nått sätt alls?
Citera
2012-04-15, 13:33
Medlem
Snurrens avatar
Exakt så! Skulle t ex din mamma skriva sig på en lägenhet så måste hon visa att hon hon sagt upp/sålt tidigare bostad.
Citera
2012-04-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Så om en förälder har extremt många ködagar men inget intresse att flytta in så kan man inte uttnyttja detta på nått sätt alls?

Det går ju att mygla sig runt det där och det tror jag inte är så ovanligt förekommande egentligen, men kommer de på dig så blir du väl av med båda kontraktet och kötiden. Vilket är helt rätt om du frågar mig.
Citera
2012-04-16, 20:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Det är klart att du ska stå kvar i kön och spara den förhållandevis lilla slanten för att behålla din plats i kön. SKB har mycket fina lägenheter på bra lägen runt om i stan och sköts mycket väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in