2011-11-10, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Okej, jag förstår, läser med spänning. Det verkar ändå som det råder ett lite övervägande positivt ordalag om SKB, intressant. Skönt att höra att det inte bara är pest då. Det där med internbytena lät dock som väldigt trist fifflande.
Jag har kötid från 93 någon gång tror jag, så det är väl bara glömma allt annat än Norsborg och det där.. om ens det.

Jag tror nog ändå inte att jag fortsätter att investera i SKB, med tanke på kötiden, det skenande medlemsantalet relativt tillgängliga bostäder, och med förhoppningen om att man en dag kanske har möjlighet att köpa bostadsrätt istället.
Jag har kötid sedan -94, och kan bara glömma en lägenhet från SKB under de kommande åren. Inte ens i Hjulsta kan jag få en lägenhet. Om man inte vill satsa mer pengar och köra på en nyproduktion.
Citera
2011-11-12, 00:52
Medlem
Gabriel-Meijers avatar
Hej allihopa!

Har precis flyttat ut till en tvåa i Botkyrka med hjälp av SKB och kan inte annat än berömma lägenheten som var i gott skick och med full så kallad lägenhetsfond. Det innebär att det finns en fond som är bunden till lägenheten och som täcker kostnader för tapetsering och liknande. Otroligt skönt att slippa de kostnaderna!

Om intresse finns kan jag ta ett par bilder på Hallunda dit jag flyttat, så kan folk göra sig en bättre bild av hur det är att bo här längst ut på tunnelbanelinjen.

Har för övrigt köat sedan 1992!
Citera
2012-01-15, 00:26
Medlem
SKB är generellt en mycket bra och uppskattad värd med hänvisning till det som tidigare nämnts i tråden. Det som är lite framtidssäkert och som gör ett boende i SKB än mer attraktivt är just det kooperativa ägandet, dvs. Inget riskkapitalist eller annan ska profitera på boendet. Dvs. Marknadshyror uteblir även om vi får aliansregering 2014 eller inte. Sen är det en riktigt seriös och bra värd i övrigt. När det gäller kötider så förändras de över tid, klart ät att efter ca åttitvå så är de i nuläget kört på något i innerstan eller i de bättre förorterna. Dock så är det alltid ett antal loosers som hellre tar ut tio lakan och bränner på stan och som gör att vi längre bak kommer framåt. Till detta ska man lägga de som fixar eget boende och som ser detta som kört och därav tar ut sina kulor. SKB ligger generellt bra till närvi pratar markanvisningar m.m p.g.a sitt goda renome, så är det inte kapitalistisk ego regering som nu, så kan SKB ibland få bra lägen att bygga på utan att de behöver bli megadyrt. De har figurerat lite felaktigheter kring byten osv. i tråden som bör kommenteras. SKB är i lagens mening att betrakta som hyresrätt därav att endel puckon byter utanför och med det förlorar sin köplats. Däremot är praktiken nästan som BR.
Citera
2012-01-19, 22:51
Medlem
Det föreligger en hel del okunskap om SKB som organisation - förr och nu. Det startade som en mycket bra förening 1916 och det är nu en demokratur.

De privata värdar jag tidigare bott hos har varit bättre värdar. När jag flyttade in var jag i princip tvungen att helrenovera lägenheten till en kostnad på ca 300000 kronor (dumt ja - trodde fortfarande att andan från 1916 fanns kvar). Använde mig av SKB förordade hantverkare (Kumlins) och ett sämre resultat kunde det knappast bli. Det visade sig sedan att jag inte var den förste att drabbas. Istället för att hjälpa mig mörkade förvaltaren och skyddade Kumlins (han beordrade bland annat fastighetsskötaren att hålla tyst).

Sedan 2004 har jag fått ca 30% i hyreshöjning och detta i en kooperativ förening som startade med mottot "SKB höjer inte hyran". Bostaden är oerhört lyhörd. De gamla som bor kvar sedan huset byggdes är alla mycket trevliga och vänliga. Men detta är inte den nuvarande administrationens och ledningens förtjänst utan en kvarleva av den gamla SKB-andan.

På pappret ägs husen av medlemmarna gemensamt. I praktiken använder makten SKB som sitt eget lilla fögderi för att driva partipolitik och indirekt sko sig själva. Bara ett litet exempel: Det beslutades från ovan att installera bredband i alla hus och alla rum. Detta var inte efterfrågat av de boende medlemmarna. Bredband drevs av Vd och gänget runt honom. Kostnaden för installationen är drygt 9000 per lägenhet - att jämföras med Familjebostäders kostnad knappt 4400 kronor. I vems ficka stoppas mellanskillnaden?

När det gäller kötider så har de som flyttar in oftast en 35-40 års kötid eller mycket pengar. Det är dels de köande som flyttar från villa när de pensionerats och dels dessa individers barn. SKB idag är ett pyramidspel. Detta innebär inte att jag avråder från att bli medlem i SKB. Tvärtom - jag uppmanar alla att bli medlemmar och hjälpa till att återställa föreningen till dess ursprungliga ideal. "Bra och billiga bostäder" och "SKB höjer inte hyran".

Jag har under många års tid, tillsammans med andra, arbetat fram en ekonomisk plan som lösgör kapital samtidigt som de boende kan få en tryggare ålderdom. Detta är viktigt av ett annat skäl. Regeringen Ingvar Carlsson genomdrev en förändring av pensionens storlek så att allt fler kommer få allt svårare att kunna betala SKBs hyror på sin pension. Makten i SKB vägrar diskutera. De fortsätter låsa fast kapital i fastigheter. Det finns mycket information i Årsredovisningen. De höjer hyrorna för 7133 boende medlemmar för att ge till 76305 köande medlemmar. Däremot vägrar de återställa sparandet till 1974 års nivå. Går det ihop? Räkna själv.

www.skb.syntes.be finns mer information samlat.
Citera
2012-01-22, 19:47
Medlem
Sister Nancys avatar
Jag skulle vilja plocka upp denna tråd igen med en fråga som förbryllat mig länge....

Ettorna i stan går till folk med kötid sedan 70-talet. Vilken (ca) 40-60-åring vill söka sig till en etta egentligen? Jag och mina föräldrar har debatterat detta några gånger och har dragit slutsatsen att det måste vara föräldrar som ger sina barn lägenheter? Någon som på detta anonyma forum vågar bekräfta? Anledningen till att jag vill veta är att vi försöker lösa min bostadssituation på detta sätt. Jag har kötid sedan -87, är 25 år gammal och jäkligt trött på att inte ha en bostad. Jag vet att det är "fel" att göra på detta sätt men man är ju desperat!

I övrigt måste jag säga att jag bara hört positivt om SKB (förutom kötiden då), och de är ju de enda med humana hyror i Stockholm.
Citera
2012-01-22, 20:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sister Nancy
Jag skulle vilja plocka upp denna tråd igen med en fråga som förbryllat mig länge....

Ettorna i stan går till folk med kötid sedan 70-talet. Vilken (ca) 40-60-åring vill söka sig till en etta egentligen? Jag och mina föräldrar har debatterat detta några gånger och har dragit slutsatsen att det måste vara föräldrar som ger sina barn lägenheter? Någon som på detta anonyma forum vågar bekräfta? Anledningen till att jag vill veta är att vi försöker lösa min bostadssituation på detta sätt. Jag har kötid sedan -87, är 25 år gammal och jäkligt trött på att inte ha en bostad. Jag vet att det är "fel" att göra på detta sätt men man är ju desperat!

I övrigt måste jag säga att jag bara hört positivt om SKB (förutom kötiden då), och de är ju de enda med humana hyror i Stockholm.
Det stämmer bra det. Känner några som har gjort så, och fick veta att SKB har haft problem med att föräldrar går in och hjälper sina barn på det här sättet.
Citera
2012-01-22, 21:30
Medlem
Sister Nancys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det stämmer bra det. Känner några som har gjort så, och fick veta att SKB har haft problem med att föräldrar går in och hjälper sina barn på det här sättet.

Det ante mig.... Du vet inte hur man gått tillväga? Eller någon annan som vet? Är som sagt bostadslös och desperat. Är även student så kan inte köpa eller få från Stockholms bostadskö.... Kort sagt, har inte så många alternativ nu när mitt andrahandsboende snart upphör
Citera
2012-01-22, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sister Nancy
Det ante mig.... Du vet inte hur man gått tillväga? Eller någon annan som vet? Är som sagt bostadslös och desperat. Är även student så kan inte köpa eller få från Stockholms bostadskö.... Kort sagt, har inte så många alternativ nu när mitt andrahandsboende snart upphör
Inte lätt att få bostad i Stockholm när man är ung. I det fallet jag känner till så var tjejen i fråga också student, men jobbar deltid och tar alltså inte studielån. Hennes mamma hade en kötid i SKB, vet inte hur länge hon hade stått där men det räckte gott och väl till en etta i stan. Hennes mamma tackade ja till lägenheten och SKB kollade upp om vad hon redan hade för boende (bostadsrätt tillsammans med make) eftersom de blev misstänksamma. Hon förklarade då att hon hade separerat från maken och därför behövde ettan. Hon fick skriva sig på adressen och dottern flyttade in. Tror hon har bott där i fyra år nu eller så och än har de inte blivit påkomna.
Citera
2012-02-17, 00:40
Medlem
Jag har stått sedan 88 och har en schysst tvåa i samma förort jag växte upp i. Hade jag haft 3-5 år till så hade jag kunnat få en etta i innerstan eller något nybygge i Hammarby sjöstad eller på lilla essingen. Men som det är nu kan jag bara få en lägenhet i Tensta, Husby, Hässelby och Täby ungefär.
Citera
2012-02-18, 09:47
Medlem
OT

Problemet med dagens "Ungdomslägenheter" är just att man får bo kvar i dom för evigt.

Låt endast unga bo i dessa sen när man fyller 26 måste man flytta ut hårt för dom som inte har något eget då men då får man iallafall rull på fanskapet.
Citera
2012-03-02, 11:46
Medlem
Alla former av kategoriboende är beklagliga. Ett samhälle består av människor i olika åldrar, med olika yrken och samhället mår bäst av en blandning.

SKB avlönar en heltid (de pengarna kunde ha använts till att bygga bostäder) för att jaga de som bor utan att följa formerna. Det förslag som byggts upp under flera år tar bort detta behov. De som vill äga får det, de som vill hyra får det, de som vill äga och hyra ut får det. Pengarna sätts i rörelse och skapar på det sättet fler bostäder. Den kooperativa tanken om att hjälpa varandra formaliseras bland annat i att de boende betalar 10% utöver anskaffningskostnaden.

Nuvarande sossemajoritet följer det sedvanliga mantrat: "spendera andras pengar".
Citera
2012-03-05, 21:48
Medlem
involutions avatar
Måste tyvärr säga att lite av min fördomsbild av SKB bekräftas efter att ha följt inläggen här. I efterhand är jag glad att jag tog ut mina besparingar för att inte gynna detta misslyckade försök till bostadsexperiment. Det enda alternativet som jag tror på i dagens Stockholm är väl att köpa en bostad, för vilka det är möjligt. I slutändan fifflas det ju som fan i alla andra former av bostadsköer. Välkommen till huvudstaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in