Det föreligger en hel del okunskap om SKB som organisation - förr och nu. Det startade som en mycket bra förening 1916 och det är nu en demokratur.
De privata värdar jag tidigare bott hos har varit bättre värdar. När jag flyttade in var jag i princip tvungen att helrenovera lägenheten till en kostnad på ca 300000 kronor (dumt ja - trodde fortfarande att andan från 1916 fanns kvar). Använde mig av SKB förordade hantverkare (Kumlins) och ett sämre resultat kunde det knappast bli. Det visade sig sedan att jag inte var den förste att drabbas. Istället för att hjälpa mig mörkade förvaltaren och skyddade Kumlins (han beordrade bland annat fastighetsskötaren att hålla tyst).
Sedan 2004 har jag fått ca 30% i hyreshöjning och detta i en kooperativ förening som startade med mottot "SKB höjer inte hyran". Bostaden är oerhört lyhörd. De gamla som bor kvar sedan huset byggdes är alla mycket trevliga och vänliga. Men detta är inte den nuvarande administrationens och ledningens förtjänst utan en kvarleva av den gamla SKB-andan.
På pappret ägs husen av medlemmarna gemensamt. I praktiken använder makten SKB som sitt eget lilla fögderi för att driva partipolitik och indirekt sko sig själva. Bara ett litet exempel: Det beslutades från ovan att installera bredband i alla hus och alla rum. Detta var inte efterfrågat av de boende medlemmarna. Bredband drevs av Vd och gänget runt honom. Kostnaden för installationen är drygt 9000 per lägenhet - att jämföras med Familjebostäders kostnad knappt 4400 kronor. I vems ficka stoppas mellanskillnaden?
När det gäller kötider så har de som flyttar in oftast en 35-40 års kötid eller mycket pengar. Det är dels de köande som flyttar från villa när de pensionerats och dels dessa individers barn. SKB idag är ett pyramidspel. Detta innebär inte att jag avråder från att bli medlem i SKB. Tvärtom - jag uppmanar alla att bli medlemmar och hjälpa till att återställa föreningen till dess ursprungliga ideal. "Bra och billiga bostäder" och "SKB höjer inte hyran".
Jag har under många års tid, tillsammans med andra, arbetat fram en ekonomisk plan som lösgör kapital samtidigt som de boende kan få en tryggare ålderdom. Detta är viktigt av ett annat skäl. Regeringen Ingvar Carlsson genomdrev en förändring av pensionens storlek så att allt fler kommer få allt svårare att kunna betala SKBs hyror på sin pension. Makten i SKB vägrar diskutera. De fortsätter låsa fast kapital i fastigheter. Det finns mycket information i Årsredovisningen. De höjer hyrorna för 7133 boende medlemmar för att ge till 76305 köande medlemmar. Däremot vägrar de återställa sparandet till 1974 års nivå. Går det ihop? Räkna själv.
På
www.skb.syntes.be finns mer information samlat.