Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-01, 23:36
  #1
Medlem
Syversens avatar
Jag har fått känslan av att det är någon som beskriver en situation där en mörkhyad förekommit eller på något annat sätt talar om dem, så benämns de oerhört ofta som somalier? "Och då kom det in en stor somalier", osv. Någon annan som reflekterat över detsamma, och i så fall, varför har det blivit så? Aldrig någon som pratar om Togoleser(?) eller Senegaleser(?)..
Citera
2011-02-01, 23:38
  #2
Medlem
youpendiis avatar
Jag tror det är så för att somalier är den största gruppen från Afrika som finns i Sverige.
Citera
2011-02-01, 23:46
  #3
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Jag tror det är så för att somalier är den största gruppen från Afrika som finns i Sverige.

... och för att de flesta som bara klagar utan att kunna något inte vet vad togoleser eller senegaleser är...
Citera
2011-02-01, 23:50
  #4
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
... och för att de flesta som bara klagar utan att kunna något inte vet vad togoleser eller senegaleser är...
Hur många togoleser finns det i Sverige tror du?

Somalier har med sina semitiska drag ett ganska säreget utseende och det är ofta mycket lätt att känna igen dessa.
De andra folken du räknar upp (togoleser och senegaleser) skiljer ju sig avsevärt från dessa då de är mycket mer aplika och ser snarare ut som negrerna i "Tintin i Kongo" eller liknande.
__________________
Senast redigerad av Straybullet 2011-02-01 kl. 23:54.
Citera
2011-02-01, 23:51
  #5
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
... och för att de flesta som bara klagar utan att kunna något inte vet vad togoleser eller senegaleser är...

Vad är det de som klagar inte kan?

Jag skulle för övrigt vilja påstå att Togo med 278 invandrade och Senegal med 416 starka kanske inte är de vanligaste att stöta på i vårt avlånga land.

2007 års siffror
http://www.immi.se/migration/statist...s2000-2007.htm
Citera
2011-02-01, 23:54
  #6
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Vad är det de som klagar inte kan?


Se skillnad på folk och folk vilket var TS poäng. Somalierna är inte de enda svarta här och togoleser och senegaleser var exempel på andra grupper.
Citera
2011-02-01, 23:57
  #7
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Se skillnad på folk och folk vilket var TS poäng. Somalierna är inte de enda svarta här och togoleser och senegaleser var exempel på andra grupper.

Visst, det förstod jag. Men jag tolkade det du skrev som att de (som klagar) är okunniga samt inte ser skillnaden på folk och folk. Jag läste in för mycket i ditt inlägg och hoppades på ett försvarstal till förmån för somalierna. Ber om ursäkt.
Citera
2011-02-01, 23:58
  #8
Medlem
Syversens avatar
För att förtydliga lite menade jag alltså att jag undrar varför det blivit så att afrikaner ofta benämns som somalier, även om statistiken visar att de inte är särskilt utmärkande i mängden afrikaner i Sverige på något sätt. Kan somalien helt enkelt ses som afrikanernas medelvärde?
Citera
2011-02-02, 00:00
  #9
Avstängd
Straybullets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
För att förtydliga lite menade jag alltså att jag undrar varför det blivit så att afrikaner ofta benämns som somalier, även om statistiken visar att de inte är särskilt utmärkande i mängden afrikaner i Sverige på något sätt. Kan somalien helt enkelt ses som afrikanernas medelvärde?
Hur menar du med det fetmarkerade? Utseendemässigt? Beteendemässigt?
Citera
2011-02-02, 00:06
  #10
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syversen
För att förtydliga lite menade jag alltså att jag undrar varför det blivit så att afrikaner ofta benämns som somalier, även om statistiken visar att de inte är särskilt utmärkande i mängden afrikaner i Sverige på något sätt. Kan somalien helt enkelt ses som afrikanernas medelvärde?

Vilken statistik har du tittat på? länka gärna.

Edit: Jag vill även passa på att skänka en varm tanke till de 7 gaboneser i Sverige som kanske någon gång felaktigen blivit benämnda somalier.
__________________
Senast redigerad av tältpinne 2011-02-02 kl. 00:10.
Citera
2011-02-02, 00:13
  #11
Medlem
CampzEhs avatar
Svarta benämns som "svarta" eller "negrer". I alla fall såvitt jag vet, jag drar i varje fall inte alla mörkhyade över samma kam genom att kalla dem somalier, jag kallar dem negrer
Citera
2011-02-02, 00:14
  #12
Medlem
s.svenssons avatar
som det inte är ok att säga neger blir blir det så att "afrosvenskar" blir kallade somalier för vi bryr oss egentligen inte om vart ni kommer från
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback