2011-02-01, 11:35
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
Verkningseld innebär väl att man skjuter någon i benet? eller är jag ute och cyklar?

Ja, kan vara så. Men ibland hinner man inte sikta och skjuta i benet och då är det tillåtet att skjuta där man hinner. Huvudsaken är att anfallet avvärjs. Det är trots allt gärningsmannen som beslutat sig för att anfall 2 beväpnade poliser. Om det nu är så dvs.
Citera
2011-02-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Tjänstefel och ingen nödvärnssituation. Polisen har sina vapen för att skydda sig själv. Inte för att utöva sitt yrke. Föreligger det ingen hotsituation så skall inte heller vapnet användas.

nödvärnsrätten gäller ditt eget liv/hälsa liksom andra. , man får använda dödligt våld för att stoppa ex. en knivbeväpnad GM. som misshandlar/dödar nån annan för att skydda ditt eller annans persons liv/hälsa.

polisen kunde ju inte veta om BO./mamman var vid liv eller död. , nödvärnsrätten gäller ju som sagt andra personer i din direkta närvaro.

använder GM. vapen/tillhygge så får man som BO./vittne avstyra överfallet med likvärdigt vapen/tillhygge , dock så får man ju vara beredd på att ta straffet för innehavet av vapnet/tillhygget.

mvh.T
Senast redigerad av sx-pojken 2011-02-01 kl. 11:41.
Citera
2011-02-01, 11:41
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
nödvärnsrätten gäller ditt eget liv/hälsa liksom andra. , man får använda dödligt våld för att stoppa ex. en knivbeväpnad GM. som misshandlar/dödar nån annan för att skydda ditt eller annans persons liv/hälsa.

polisen kunde ju inte veta om BO./mamman var vid liv eller död. , nödvärnsrätten gäller ju som sagt andra personer i din direkta närvaro.

mvh.T

'
Japp precis så är det! Men utav den lilla infon som släppts till media så anser inte jag att nödvärnsrätten kan tillämpas och tillåta poliserna att skjuta ihjäl den misstänkte gm. Han kan som som sagt lika gärna kommit dit minuterna före snuten och hittat sin blodiga mördade mamma och hamnat i chocktillstånd och tagit upp kniven. Det är lite sånt som jag vill att man ska försöka ta in innan man helhjärtat stödjer polisen agerande. Självklart ska dom skjuta för att skydda sina och andras liv. Men i det aktuella fallet så verkar det inte riktigt ha gått till så. Med utgångspunkt på den lilla infon som finns menar jag.
Citera
2011-02-01, 11:50
Medlem
Citat:
'
Japp precis så är det! Men utav den lilla infon som släppts till media så anser inte jag att nödvärnsrätten kan tillämpas och tillåta poliserna att skjuta ihjäl den misstänkte gm. Han kan som som sagt lika gärna kommit dit minuterna före snuten och hittat sin blodiga mördade mamma och hamnat i chocktillstånd och tagit upp kniven. Det är lite sånt som jag vill att man ska försöka ta in innan man helhjärtat stödjer polisen agerande. Självklart ska dom skjuta för att skydda sina och andras liv. Men i det aktuella fallet så verkar det inte riktigt ha gått till så. Med utgångspunkt på den lilla infon som finns menar jag.

allt i denna tråd är ju i princip bara spekulationer.

bättre och vänta på teknisk bevisning.

överfall i hemmet mellan familj/vänner brukar ex. vapnet vara en kökskniv vilket oftast ger GM. skärskador på fingrarna då köksknivar sällan har "slintskydd" vilket gör att vid hugg med kökskniv så slinter GM.s hand över kniveggen varpå djupa skärsår brukar uppstå så pass att senor i fingrarna skärs av.

jag stödjer inte polisens egna brottsmålsmyndighet då den används mest för att "mörka" ner enskilda polisers tjänstefel/våldsbrott.

mvh.T
Citera
2011-02-01, 11:57
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
allt i denna tråd är ju i princip bara spekulationer.

bättre och vänta på teknisk bevisning.

överfall i hemmet mellan familj/vänner brukar ex. vapnet vara en kökskniv vilket oftast ger GM. skärskador på fingrarna då köksknivar sällan har "slintskydd" vilket gör att vid hugg med kökskniv så slinter GM.s hand över kniveggen varpå djupa skärsår brukar uppstå så pass att senor i fingrarna skärs av.

jag stödjer inte polisens egna brottsmålsmyndighet då den används mest för att "mörka" ner enskilda polisers tjänstefel/våldsbrott.

mvh.T

Så är det! Men när folk säger(spekulerar) att det var rätt av polisen att skjuta verkanseld så måste även jag få spekulera i ämnet. Och utifrån den infon som finns i media i dag så är det jag som har rätt och inte dom som håller polisen bakom ryggen. Vi får se vad framtida nyhetsrapporteringar säger och vad utredningen om händelsen visar innan vi kan dra några slutsatser.
Citera
2011-02-01, 12:45
Medlem
dgnrrds avatar
ett utfall i en liten lägenhet och skjuta i benet när man inte är hundra på att det stoppar personen?

Tycker det är konstigt att de inte blåste huvudet av liraren.. starkt gjort att ändå skjuta på ett sådant ställe att det finns en chans för killen att överleva. Personligen så hade jag tömt magget i den jäveln om han gjorde ett utfall. Personliga säkerheten före psykotiska mördarens säkerhet, vilken dag som helst
Citera
2011-02-01, 12:48
Medlem
Tydligen så hade 3 st svarta piketbussar stormat hästskobacken 5 för ungefär ett år sedan. Mannen som skjöts var också känd sen tidigare, tydligen. Kan ha något sammanband. Dock långsökt
Citera
2011-02-01, 12:58
Medlem
Citat:
Med den lilla infon som kommit fram så är det inte nödvärn. Om gm bara vägrat slappa knivarna och inte gjort något utfall/anfall mot poliserna så är det inget nödvärn. Och i såna fall ska poliserna åtalas för tjänstefel och vållande till död.

Nödvärn kan mycket väl föreligga även om en gärningsman inte gör utfall. Finns det starka bevis på att någon just mördat och personen agerar hotfullt och vägrar släppa sitt vapen så lutar det åt nödvärn.
Se BrB 24:1
Citat:
1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
https://lagen.nu/1962:700#K24P1

Citat:
Hela scenariot som spelats upp i medias beskrivning hade lett till underkänt skyddsvaktsprov om man skjutit verkanseld mot gm under utbildningen som skyddsvakt. Varningsskott först i alla lägen. Man ska undvika att använda vapnet. Det är absolut sista utvägen. Och det samma borde väl rimligtvis gälla poliser i tjänst?

Man skjuter i princip ALDRIG varningsskott inne i byggnader. Varningsskott används bara där vapnet kan riktas i en för tredje man ofarlig riktning. Här ska även rikoschetter tas med i beräkningen.

Citat:
Tjänstefel och ingen nödvärnssituation. Polisen har sina vapen för att skydda sig själv. Inte för att utöva sitt yrke. Föreligger det ingen hotsituation så skall inte heller vapnet användas.

Där har du väldigt fel. Polis får i vid vissa fall använda sitt tjänstevapen för att gripa en gärningsman. Det kallas för laga befogenhetsskjutning(se utdrag ur skjutkungörelsen härunder). Dessutom så ser nog de flesta en situation där en person som redan mördat någon och fortfarande håller i knivarna som en hotsituation.
Citat:

1 § Föreligger rätt till nödvärn enligt 24 kap. 1 § brottsbalken, får polisman använda skjutvapen för att avvärja svårare våld mot polismannen själv eller annan eller hot som innebär trängande fara för sådant våld.

2 § Föreligger ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) och är ett omedelbart ingripande nödvändigt, får polismannen använda skjutvapen för att

1. gripa den som på sannolika skäl är misstänkt för

mord, dråp, grov misshandel eller människorov,
våldtäkt, grov våldtäkt, våldtäkt mot barn, grov våldtäkt mot barn, rån eller grovt rån,
mordbrand, grov mordbrand, allmänfarlig ödeläggelse, sabotage, grovt sabotage, kapning, sjö- eller luftfartssabotage, flygplatssabotage eller spridande av gift eller smitta,
uppror eller väpnat hot mot laglig ordning,
högförräderi, krigsanstiftan, spioneri, grovt spioneri eller landsförräderi,
grovt narkotikabrott eller
försök eller straffbar förberedelse till brott som nu har nämnts;

2. hindra någon från att rymma eller för att gripa någon som har rymt, om han är häktad, anhållen eller gripen för brott som anges under 1 eller om han är dömd för ett sådant brott till fängelse och intagen i anstalt;
3. omhänderta en person, som på grund av allvarlig psykisk störning eller innehav av vapen som kan befaras bli missbrukat eller av annan anledning uppenbarligen är farlig för annans liv eller hälsa. Förordning (2005:92).
https://lagen.nu/1969:84
Senast redigerad av Slurig 2011-02-01 kl. 13:56.
Citera
2011-02-01, 12:59
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
'

Med tanke på att han mördade henne i trapphuset, att hon skrek "stoppa undan kniven" och att kampen mellan sonen och modern hördes av grannarna, kanske man vågar sticka ut hakan och förutsätta att han var rejält nedblodad samtidigt som han stod där vägrandes att på polisens order släppa kniven/knivarna.

Visst har vi lite att gå på, men media pekar ju ut sonen som mördaren.
Citera
2011-02-01, 13:39
Bannlyst
Jävla gnäll om att dom inte sköt "rätt".. Dom stod för fan i ett trapphus och inte i en 150 meter lång korridor där dom hade 10-20 sekunder på sig att lägga an och sikta.. Vart kuilorna träffade kommer väl om en vecka eller två.. Tycker dom gjorde rätt då han bevisligen torskade med fingrarna i kakburken.

Kanske är lite gammalmodig men när jag gick i skolan så fick vi inte lära att man inte skall springa mot polisen med två slaktknivar för att det borde man vetat vid det här laget..
Citera
2011-02-01, 14:07
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minardi
Ingen här som känner de inblandade som kan berätta vad de var för några, WT, knarkare, psykiskt sjuka?

MN var psykiatriskt funktionshindrad. Troligen har han bott på HVB-hemmet Tallkullen.
Citera
2011-02-01, 14:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Stämmer uppgiften att poliserna bett 26-åringen att släppa kniven låter nerskjutningen klart skum. Man ber ju inte en person att släppa en kniv om knivmannen samtidigt kommer framrusande med kniven i högsta hugg. Beordrar eller ber man någon att släppa en kniv låter det som om personen står still. Och då kanske man också har tid att sätta en icke-dödande kula i benet, låret eller knät.

Uppgifterna om nödvärn kommer väl, så vitt jag förstått det, från den informationsansvarige som tjänstgjorde under natten och tidig morgon. Han verkar överhuvudtaget vara lite av en nybörjare på området - jag menar gå ut med fullständig adress samt exakt födelseår, vad är poängen med det? Uppgifterna som jag i alla fall tidigare under morgonen tagit del av, att han skulle sagt "de handlade i nödvärn", känns ju också jävligt luddiga. Man kan hoppas att det rör sig om en felcitering i media eller ett uttryck för hans oerfarenhet, vad han förhoppningsvis menar är ju något i stil med "Mycket talar för att vi har att göra med en nödvärnssituation, men vi får göra en internutredning för att ta reda på vad som har hänt."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in