2011-02-01, 14:17
Medlem
Misstänker att polisen visste vem de skulle möta efter larmet. Därav lite extra på tårna.

Undrar hur många skott han fick ta emot. Det verkar ju som om flera sköt. Men det även vara fel syftning.

Citat:
När polisen, som larmats av grannar som hört bråk, anlände till platsen mötte de den misstänkte 26-årige gärningsmannen som var beväpnad med två knivar. De ingripande poliserna öppnade eld mot honom med sina tjänstevapen och han träffades. Den misstänkte gärningsmannen fördes till sjukhuset i Eskilstuna där det konstaterades att han avlidit.

Edit: Nu såg att det var två poliser som sköt.
Senast redigerad av Mutbar 2011-02-01 kl. 14:44.
Citera
2011-02-01, 14:19
Medlem
Jag hörde några tala om det idag.

"sedan sköt de honom"
"stackars Marcus, han måste mått jättedåligt psykiskt"
"Ja uppenbarligen, han måste ju ha fått i sig alkohol"

Hade GM problem med alkohol? Av det lilla jag hörde så nämnde de bara alkohol, inget om droger.
Senast redigerad av Cola_ 2011-02-01 kl. 14:29.
Citera
2011-02-01, 14:28
Medlem
brisingrs avatar
Jag tror på fullaste allvar att Polisen gjorde rätt. Nog för att Polisen kan komma undan med några slag utav en batong men att skjuta ihjäl någon verkar inte särskilt troligt.

Vad är det för insnöad brorsa dem har? Han verkar ju inte ha släppt bongen på ett tag i alla fall.

RIP hur som helst.
Citera
2011-02-01, 14:46
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvillingmamma
Hästskobacken 5, våning 3..
Kvinnan som blev mördad är lite whitetrash, och det finns nog både droger och alkohol i den familjen,,
Synd om alla som får ta hand om skiten..
Och det baserar du på....? Vad?
Citera
2011-02-01, 14:47
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Nödvärn kan mycket väl föreligga även om en gärningsman inte gör utfall. Finns det starka bevis på att någon just mördat och personen agerar hotfullt och vägrar släppa sitt vapen så lutar det åt nödvärn.
Se BrB 24:1

Man skjuter i princip ALDRIG varningsskott inne i byggnader. Varningsskott används bara där vapnet kan riktas i en för tredje man ofarlig riktning. Här ska även rikoschetter tas med i beräkningen.

Där har du väldigt fel. Polis får i vid vissa fall använda sitt tjänstevapen för att gripa en gärningsman. Det kallas för laga befogenhetsskjutning(se utdrag ur skjutkungörelsen härunder). Dessutom så ser nog de flesta en situation där en person som redan mördat någon och fortfarande håller i knivarna som en hotsituation.

Blablabla...du bekräftar ju för fan det jag skriver ju. Och hur vet du och polismännen som kom till platsen att det var mördaren som stod vid offret? Är ni synska? Dessutom finns det andra metoder för att avvärja ett utfall. Polisen har ju pepparspray varför inte prova den först? Eller batonger för all del? Betänk att dom var 2 polismän och gm var ensam med en blodig kniv.

Du kan aldrig motivera verkanseld under dom omständigheterna. Och Polisen har ju inlett förundersökning rörande tjänstefel så det är nog som jag och många andra säger i denna tråd att dom begått fel. Sen vad det är för fel och om det är brottsligt får utredningen utvisa.
Citera
2011-02-01, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Visst, men då borde man säga att polisen sköt pga att mannen kom framrusande med en kniv i högsta hugg.
Nu säger man istället att polisen sköt för att knivmannen vägrade släppa sin kniv efter att ha blivit beordrad att göra det.

Inser du skillnaden.

som jag redan skrivit så gäller ju nödvärn även annan person. , nu vet jag ju dock inte var BO. vart nerhuggen eller vart GM. sköts ner men en person/GM. som allvarligt skadat en person/BO. så pass att BO. riskerar att avlida men ändå så vill inte GM. ge upp vilket gör att polis/ambulans EJ kan påbörja räddningsarbetet så utgör ju faktiskt GM. fortfarande ett hot mot BO. hälsa/liv vilket gör att nödvärn kan tillämpas genom våld , då även GM. är beväpnad me kniv så anses skjutvapen ligga i samma höjd på våldstrappan.

inser du skillnaden?

mvh.T
Citera
2011-02-01, 14:51
Medlem
Midnights avatar
Problemet är att många här förefaller föreställa sig en lugn situation där polisen i normal samtalston ber GM att släppa kniven och när han vägrar skjuter de honom.

Folk glömmer även bort att GM precis mördat sin egen mor.

Förmodligen kan man tänka sig att polisen skrek "släpp kniven för fan" och säkert flera gånger. GM är förmodligen påverkad och säkert skogstokig (mördar man sin egen mor är man nog rätt tokig).

Valsar GM sedan runt i en trång trappuppgång med kniven då är det inte många steg han behöver ta för att stå precis bredvid polisen (kanske två tre steg räcker).

Minsta tecken på att GM gör ett utfall måste tas på allvar. Han måste oskadliggöras innan poliserna själva skadas!

Någon skrev pepparspray men det säger sig självt att det inte är ett alternativ. Är han förblindad kan han fortfarande hugga vilt omkring sig.

Se på poliserna i Nyköping (polismordet) vad som kan hända om polisen använder pepparspray. Den mannen lyckades trots sprayen ta fram en pistol och skjuta ihjäl en av poliserna.

Där lyckades poliserna även spraya varandra och det är ju precis den risken som finns i en tumultartad situation i en trång trapp.

Någon annan skrev att polisens vapen inte är ett verktyg och det måste vara det dummaste jag hört. Polisens vapen är naturligtvis ett redskap i deras arbete för att upprätthålla lagen och demokratin.

Det skulle vara rent tjänstefel om polisen inte drog vapen i en sån här situation!

Förmodligen har allting gått väldigt fort och även om polisen haft fler verktyg t.ex. en elpistol är det inte säkert att situationen slutat annorlunda.

Undrar vad vi hade fått läsa för rubriker om polisen inte skjutit? "EXTRA: Två poliser knivmördade inatt"
Citera
2011-02-01, 14:55
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
som jag redan skrivit så gäller ju nödvärn även annan person. , nu vet jag ju dock inte var BO. vart nerhuggen eller vart GM. sköts ner men en person/GM. som allvarligt skadat en person/BO. så pass att BO. riskerar att avlida men ändå så vill inte GM. ge upp vilket gör att polis/ambulans EJ kan påbörja räddningsarbetet så utgör ju faktiskt GM. fortfarande ett hot mot BO. hälsa/liv vilket gör att nödvärn kan tillämpas genom våld , då även GM. är beväpnad me kniv så anses skjutvapen ligga i samma höjd på våldstrappan.

inser du skillnaden?

mvh.T

Bra poäng där!
I ett sådant här läge är det inte direkt tal om att vänta på förhandlare! Ambulansen måste kunna ta sig fram så snabbt som möjligt.
Citera
2011-02-01, 14:56
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Och det baserar du på....? Vad?

Kolla på deras fejja.
Både modern och båda sönerna verkar uppskatta att röka sig en holk ibland.

Lyser tyvärr WT om dem.
Citera
2011-02-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Blablabla...du bekräftar ju för fan det jag skriver ju. Och hur vet du och polismännen som kom till platsen att det var mördaren som stod vid offret? Är ni synska? Dessutom finns det andra metoder för att avvärja ett utfall. Polisen har ju pepparspray varför inte prova den först? Eller batonger för all del? Betänk att dom var 2 polismän och gm var ensam med en blodig kniv.

visst att man skulle kunna prova att OC-spraya GM. men att gå i närkamp beväpnad mot en batong är nog inte att rekommendera i ett trångt utrymme.

en smäll me batong dör man inte av vilket man kan göra av knivhugg.

Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Du kan aldrig motivera verkanseld under dom omständigheterna. Och Polisen har ju inlett förundersökning rörande tjänstefel så det är nog som jag och många andra säger i denna tråd att dom begått fel. Sen vad det är för fel och om det är brottsligt får utredningen utvisa.

jag har inte läst tillräckligt om omständigheterna men att tro att polisen skulle släppa exakt rätt historia utan att vinkla det innan det skickas till Polisens egna brottsmål i GBG. är ju föga troligt.

mvh.T
Citera
2011-02-01, 15:02
Medlem
sjojungfruns avatar
Kollar man både Bo och Gm´s vänner på fejjan, består dom mest av gamla pundare o kranar i E-tuna.
Citera
2011-02-01, 15:03
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Problemet är att många här förefaller föreställa sig en lugn situation där polisen i normal samtalston ber GM att släppa kniven och när han vägrar skjuter de honom.

Folk glömmer även bort att GM precis mördat sin egen mor.

Förmodligen kan man tänka sig att polisen skrek "släpp kniven för fan" och säkert flera gånger. GM är förmodligen påverkad och säkert skogstokig (mördar man sin egen mor är man nog rätt tokig).

Valsar GM sedan runt i en trång trappuppgång med kniven då är det inte många steg han behöver ta för att stå precis bredvid polisen (kanske två tre steg räcker).

Minsta tecken på att GM gör ett utfall måste tas på allvar. Han måste oskadliggöras innan poliserna själva skadas!

Någon skrev pepparspray men det säger sig självt att det inte är ett alternativ. Är han förblindad kan han fortfarande hugga vilt omkring sig.

Se på poliserna i Nyköping (polismordet) vad som kan hända om polisen använder pepparspray. Den mannen lyckades trots sprayen ta fram en pistol och skjuta ihjäl en av poliserna.

Där lyckades poliserna även spraya varandra och det är ju precis den risken som finns i en tumultartad situation i en trång trapp.

Någon annan skrev att polisens vapen inte är ett verktyg och det måste vara det dummaste jag hört. Polisens vapen är naturligtvis ett redskap i deras arbete för att upprätthålla lagen och demokratin.

Det skulle vara rent tjänstefel om polisen inte drog vapen i en sån här situation!

Förmodligen har allting gått väldigt fort och även om polisen haft fler verktyg t.ex. en elpistol är det inte säkert att situationen slutat annorlunda.

Undrar vad vi hade fått läsa för rubriker om polisen inte skjutit? "EXTRA: Två poliser knivmördade inatt"

Självklart finns risken för peppra varandra med spray. Men finns inte risk att man skjuter varandra med pistolen då? Eller någon oskyldig nyfiken granne? Och nej vapnet är inte ett redskap. Eller får poliserna använda pickan till att släcka lampan på stationen om dom inte orkar resa på arslet? Blåsa av nåt skott eller två mot lampan så den slocknar?

Vapnet är i första hand för att skydda sig själv och sin kollega och inget annat. Och självklart drar man vapnet i sådan situation som kräver det. Och det var det uppenbarligen i detta fall. Men att dra vapnet och avfyra det är inte alltid nödvändigt. Och angående pepparspray. Visst kan gm fortfarande hugga omkring sig. Men om om den ena polisen drar fram sprayen och den andra drar sin batong och slår av han armen så är han oskadliggjord.

Jag får intrycket att det är två nybakade snutar som är lite för kåta på att panga med sina pistoler som kommit fram till platsen. Det finns andra alternativ än till använda pistolen och skjuta. Men om det inte var möjligt i denna situation får utredningen visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in