2011-02-01, 11:20
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Stämmer uppgiften att poliserna bett 26-åringen att släppa kniven låter nerskjutningen klart skum. Man ber ju inte en person att släppa en kniv om knivmannen samtidigt kommer framrusande med kniven i högsta hugg. Beordrar eller ber man någon att släppa en kniv låter det som om personen står still. Och då kanske man också har tid att sätta en icke-dödande kula i benet, låret eller knät.

Så man kan inte beordra någon att göra något såvida personen inte står still?

Ett tänkbart scenario:

GM står med kniven i handen över sin döda mamma.
Polisen beordrar GM att släppa kniven.
GM stirrar på polisen och viftar lite med kniven.
Polisen upprepar ordern.
GM gör ett utfall
Polisen: "släpp kniven för helvete"
GM attackerar polisen
Polisen skjuter, skottet/skotten tar illa och GM dör.
Citera
2011-02-01, 11:24
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko

Ett tänkbart scenario:

Polisen upprepar ordern.
GM gör ett utfall
GM attackerar polisen

Tjänstefel och ingen nödvärnssituation. Polisen har sina vapen för att skydda sig själv. Inte för att utöva sitt yrke. Föreligger det ingen hotsituation så skall inte heller vapnet användas.
Citera
2011-02-01, 11:26
Medlem
Citat:
Visst, men då borde man säga att polisen sköt pga att mannen kom framrusande med en kniv i högsta hugg.
Nu säger man istället att polisen sköt för att knivmannen vägrade släppa sin kniv efter att ha blivit beordrad att göra det.

Inser du skillnaden.

Ordklyveri. Är det en tidning eller ett domstolspapper du citerar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Tjänstefel och ingen nödvärnssituation. Polisen har sina vapen för att skydda sig själv. Inte för att utöva sitt yrke. Föreligger det ingen hotsituation så skall inte heller vapnet användas.
Utveckla gärna det!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razaone
Hästskobacken 5 5 tr
inte 3 trappor.

Mordet skedde på 3:e våningen, kvinnan bodde på 5:e våningen
Citera
2011-02-01, 11:27
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witko

Ett tänkbart scenario:

Polisen upprepar ordern.
GM gör ett utfall
GM attackerar polisen

Det kan självfallet gått till exakt så som du beskriver det. Vad jag pekar på är själva beskrivningen av händelsen. Polisen borde ha betonat den uppenbara livsfaran med en framrusande person, inte betonat att mannen vägrade släppa sitt vapen. Det är polisens eget ordval (om uppgifterna i media stämmer) som jag försöker analysera.

Dessutom, vid en framrusningsattack vore det naturliga att polisen ropar "stopp" eller "stanna". Inte "släpp vapnet".
Citera
2011-02-01, 11:30
Medlem
femforfems avatar
Verkningseld innebär väl att man skjuter någon i benet? eller är jag ute och cyklar?
Citera
2011-02-01, 11:33
Medlem
MeMajks avatar
Enligt granne som intervjuades på radion så var det 2 skott som avlossades och att tanten låg i trapphuset samt att det var där som Farbror Blå dräpte pojken.
Citera
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpa Berra
Utveckla gärna det!?

Polisen vapen är endast till för att skydda sig själv och sin kollegas liv. Inget annat. Nu vet jag inte vilka avstånd som gm och polismän stod på när detta hände. Men en kniv är i första hand ett närstridsvapen så om man står på några meters avstånd och han bara viftar mot polisen så finns det ingen anledning till skjuta verkanseld. När man gör lumpen så får man alltid lära sig att trappa ned våldsanvändningen och anpassa den efter situationen. Jag vart själv underkänd i ett exakt liknande scenario då jag gjorde mitt prov. Och jag sköt verkanseld.

Det finns så många andra sätt att lösa situationen på än att skjuta. Men med tanke på hur lite info som släppts så är det för tidigt att säga att polisen gjort fel. Men baserat på den lilla infon som finns så är det felaktigt förfarande av polisen. Sen får en utredning visa på om poliserna skulle agerat på ett annat sätt eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femforfem
Verkningseld innebär väl att man skjuter någon i benet? eller är jag ute och cyklar?

verkanseld = verkan = träff i målet/GM. för att få stopp på målet/GM..

förvisso så ska man i mån av tid skjuta verkanseld i benen men huvudsaken är att man stoppar målet)GM.

mvh.T
Citera
2011-02-01, 11:34
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jämför falled med 'Daniel' i Örebro 2005. Pojken är förvirrad, föräldrarna ringer polisen. Pojken är bakom ett staket. Polis tar fram pistoler. Föräldrar ber polisen att inte skjuta, men de dödar Daniel i alla fall. Och frias.
http://www.expressen.se/debatt/1.334...ade-ni-min-son

Citat:
Vi hade ju också ett fall ute på Möja i Stockholms skärgård för en del år sedan. Jag känner en del grannar där och uppfattningen var den gången att mannen sköts ihjäl helt i onödan utan någon föregående provokation.

Det finns en väligt stor skillnad mellan de två fall som ni nämner här ovan och det här.

Här möter poliserna en mördare, en man som bevisligen har dödat en person i lägenheten och det uppfattar de säkert som ett stort hot i sig. Att sen mördaren är beväpnad med två knivar och inte lyder poliserna gör ju inte det hela precis mindre hotfullt.

Sedan ska man också komma ihåg att i det ögonblicket har poliserna inte bara ansvar för att hindra denna man från att oskadliggöra eller döda dem, de har också ett stort ansvar mot övriga samhället.

Det hade ju blivit bankett i efterkloka polishatar-klubben om han hade sårat eller dödat poliserna, snott deras tjänstevapen och sedan gått bärsärkagång i Eskilstuna och dödat fler.
Citera
2011-02-01, 11:35
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunagubben
Ordklyveri. Är det en tidning eller ett domstolspapper du citerar?

Håller du med om att det ligger i polisens intresse att beskriva dödsskjutningen ur en för den skjutande polisen fördelaktig aspekt? Så brukar det nämligen gå till när polisen beskriver skjutningar i nödvärn.

Märkligt att man inte berättar om en besinningslös framrusningsattack med kniv i högsta hugg om det var det som hände. Kan bero på att det helt enkelt inte gick till så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in