2011-02-02, 11:41
Medlem
Christian IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Aldrig hört talas om honom innan men han verkar ju vara en rätt så skön snubbe. Finns det några fler kända libertarianska terrorister? Om inte i Sverige så måste det ju finnas i andra länder?

http://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Kaczynski
Citera
2011-02-02, 15:43
Medlem
TageMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
http://en.wikipedia.org/wiki/Theodore_Kaczynski

Jag tycker att han verkar mer som en våldsam miljömupp i stil med green-peacarna som vandaliserar affärer som säljer kläder av minkpäls.
Citera
2011-02-03, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratbeard
Vad menar du är påhittat? Om du kan förklara vad och har en källa så är jag intresserad...

Kommer man med en anklagelse... "milis" eller vad det är så bör man ha källa. Man kan liksom inte kräva att de som ifrågasätter eller skrattar åt påståendet ska ha en källa. Alltså att du är "liberal" och inte fattar hur stater fungerar tycker jag är konstigt. Självklart hittar staten på saker för att kunna motivera diverse rapporter. Staten är inte neutral i debatten om dess existensberättigande och förehavanden.

Det är just detta som gör att jag skrev att de flesta liberaler är så ointressanta. Ni fattar inte ens de mest grundläggande saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratbeard
Sen så menade jag givetvis inte att SÄPO skulle vara intresserade av vad som skrivs på FB, utan frågan handlade mer generellt om deras syn på libertarianer.

De bryr sig inte -i Sverige. I USA bryr de sig däremot mer. Betydligt mer - vilket de här fabricerade rapporterna visar på.
Citera
2011-02-03, 06:47
Medlem
Citat:
Inte på detta forum naturligtvis. Det viktigaste är att frihetliga ideal inte penetrerar andra samhällsdebatter, utan istället fortsätter att vara en liten isolerad "sekt" för drömmare.

Det är ju just det jag menar. Genom att titta på detta forum så vet ju regimen att "liberala" argument är helt dödfödda.

Citat:
Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?

De flesta idéer och speciellt de resonemang som förs kring dem är av så löjligt låg kvalitet just här. Därför har staten ingen anledning att bry sig. I USA är det lite annorlunda. Därför fabricerar de rapporter om "miliser" och så vidare. I propagandasyfte.
Citera
2017-03-21, 11:07
Medlem
FreedomDeeps avatar
SÄPO består av psykopater. De är experter på att ljuga och manipulera. De är brownnosers - ett verktyg för de allra rikaste. De är särkilt intresserade av att förstöra livet för självständiga och frihetsälskande människor med hög integritet. Glöm lögnerna om att mänskliga rättigheter efterlevs i Sverige.

De torterar, övervakar och spionerar på människors innersta tankar - precis som de flesta andra s.k säkerhetstjänster världen över. Några moraliska spärrar finns inte. De använder avancerad teknik/vapen bl.a. elektromagnetiska vapen (mind control- och non-lethal weapons), de samarbetar med FOI och militären etc. De leds av en superpsykopat som heter Anders Thornberg.

https://eucach.wordpress.com/
Citera
2017-03-21, 11:17
Medlem
TS utgår ifrån att det är han som sätter agendan och definierar sin poltiska inriktning. Problemet för sådana som TS är att det är makten som klipper, klistrar, stämplar och sätter etiketter.

OBS! Jag är konstaterar kalla fakta, så bli inte arg på budbäraren.
Senast redigerad av P-o-beln 2017-03-21 kl. 11:29.
Citera
2017-03-21, 13:47
Medlem
Nej SÄPO är nog som de flesta andra, helt jäkla ointresserade av libertalibaner och anarkokapitalister. Skulle gissa att de inte ens vet vad det betyder.

Har man ingen rörelse och ingen praktik utgör man inget hot mot någon.
Citera
2025-05-09, 10:48
Medlem
Nu har det börjat kolla på libertarianer https://www.friatider.se/sapo-ska-ov...liga-attityder
Citera
2025-05-17, 15:03
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulmedhammaren
Nej SÄPO är nog som de flesta andra, helt jäkla ointresserade av libertalibaner och anarkokapitalister. Skulle gissa att de inte ens vet vad det betyder.

Har man ingen rörelse och ingen praktik utgör man inget hot mot någon.

Ja, det här inlägget har ju inte åldrats så väl kan vi konstatera i ljuset av informationen senaste tiden. SÄPO ser definitivt libertarianer som ett hot numer. Det kan iofs vara så att dina vänsterpolare i Hilda och Ruben först nu lyckats ta över SÄPO.
Citera
2025-11-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Ja, det här inlägget har ju inte åldrats så väl kan vi konstatera i ljuset av informationen senaste tiden. SÄPO ser definitivt libertarianer som ett hot numer. Det kan iofs vara så att dina vänsterpolare i Hilda och Ruben först nu lyckats ta över SÄPO.
Säpo ska hålla koll på systemhotande brottslighet. Så här skriver de själva på sin hemsida:

Citat:
Det är inte nödvändigtvis de som tillhör en specifik organisation som är mest benägna att begå brott. Det kan också vara ensamagerande som, utifrån en virtuell gemenskap och ett narrativ som både formar hat och försvarar användandet av våld, agerar för att förändra samhällsordningen. Uppmaningen och plikten att »göra vad du kan, med de medel du har, där du är nu« förmedlas på flera olika sätt och avser såväl attentat och grova våldsbrott som aktiviteter som syftar till att polarisera, underblåsa och hetsa fram en samhällskollaps.

Utmaningen för Säkerhetspolisen är att upptäcka och bedöma de individer som kan utgöra ett hot. Det vill säga de som agerar helt på egen hand, de som inspireras av andra eller de som blir styrda.
Om man ska se det från deras perspektiv så är det inte en enkel uppgift "att upptäcka och bedöma de individer som kan utgöra ett hot". Hur skulle du själv gå tillväga om du ledde en myndighet och hade det uppdraget? Ett sätt är att hålla koll på alla avvikande beteenden. Allt och alla som inte agerar enligt förutsägbart mönster. Det innebär att den som anser sig ha rätt att leva fritt och inte agera förutsägbart förr eller senare kommer att hamna på deras radar.

Det är skillnad på att uppmärksamma och bedöma människor som inte lever förutsägbart, och att tvinga dessa personer att leva förutsägbart. Tyvärr anser Säpo att de har rätt att göra både och, vilket kan få absurda konsekvenser. Och detta leder mig in på något jag efter mycket huvudbry har insett: Säpo (eller åtminstone de personer som nu leder Säpo) har inte förmågan att skilja på illegitim och legitim makt. Denna distinktion existerar helt enkelt inte i deras värld. Det finns bara makt, och den ska man anpassa sig efter. Hur någon eller något har skaffat sig denna makt är irrelevant, som de ser det. Det här är något jag tvingats konstatera efter att ha följt Säpos verksamhet en längre tid.

Säpo kan inte förstå personer som för fram argument emot deras verksamhet. De har ett narrativ, eller rättare sagt ett narrativ-ramverk, inom vilket allt bedöms. Ett argument som inte låter sig värderas inom detta ramverk kan inte förstås. Det kan inte ens registreras. Det passerar förbi utan att träffa någon receptor i deras värld. Därför kan de ibland skaffa sig hur mycket data som helst om något, utan att kunna använda datan som information. De kan se varenda detalj, höra varenda ljud osv, utan att förstå någonting av vad de betraktar.
Citera
2025-11-01, 13:42
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Säpo ska hålla koll på systemhotande brottslighet. Så här skriver de själva på sin hemsida:

Om man ska se det från deras perspektiv så är det inte en enkel uppgift "att upptäcka och bedöma de individer som kan utgöra ett hot". Hur skulle du själv gå tillväga om du ledde en myndighet och hade det uppdraget? Ett sätt är att hålla koll på alla avvikande beteenden. Allt och alla som inte agerar enligt förutsägbart mönster. Det innebär att den som anser sig ha rätt att leva fritt och inte agera förutsägbart förr eller senare kommer att hamna på deras radar.

Det är skillnad på att uppmärksamma och bedöma människor som inte lever förutsägbart, och att tvinga dessa personer att leva förutsägbart. Tyvärr anser Säpo att de har rätt att göra både och, vilket kan få absurda konsekvenser. Och detta leder mig in på något jag efter mycket huvudbry har insett: Säpo (eller åtminstone de personer som nu leder Säpo) har inte förmågan att skilja på illegitim och legitim makt. Denna distinktion existerar helt enkelt inte i deras värld. Det finns bara makt, och den ska man anpassa sig efter. Hur någon eller något har skaffat sig denna makt är irrelevant, som de ser det. Det här är något jag tvingats konstatera efter att ha följt Säpos verksamhet en längre tid.

Säpo kan inte förstå personer som för fram argument emot deras verksamhet. De har ett narrativ, eller rättare sagt ett narrativ-ramverk, inom vilket allt bedöms. Ett argument som inte låter sig värderas inom detta ramverk kan inte förstås. Det kan inte ens registreras. Det passerar förbi utan att träffa någon receptor i deras värld. Därför kan de ibland skaffa sig hur mycket data som helst om något, utan att kunna använda datan som information. De kan se varenda detalj, höra varenda ljud osv, utan att förstå någonting av vad de betraktar.

Det har väl blivit väldigt tydligt att SÄPOs uppdrag är att värna den liberala ordningen och det sittande liberala etablissemanget. SÄPO är en vakthund åt den liberalmarxistiska vänstermakten helt enkelt. Vilket knyter an till samma strukturer och mål som i EU och UK.
Citera
2025-11-01, 20:54
Moderator
HelgeBuks avatar
Det är ytterst få till ingen av de mest radikala libertarianer jag känner till som förespråkar våld som en realistisk lösning på problemet staten. Men jag kan förstås se varför Säpo tycker det är obehagligt med att folk pekar ut obekväma fakta som att skatt är stöld/utpressning och att samhällskontraktet är en myt helt utan koppling till verkligheten.

Om det fanns såna radikala dårar som han i USA, namnet kommer inte till mig just nu, som faktiskt förespråkade att man skulle skjuta statsanställda, tex brevbärare, så skulle jag ha mer förståelse för att Säpo blev seriöst engagerade.
Såna tror jag dock inte finns i Sverige, eller så är det nån enstaka person som redan har historia av psykisk sjukdom och brottslighet.
Tyvärr finns även risken att en sådan person kan användas för att svartmåla hela rörelsen, vilket i sig är skäl nog att som seriös libertarian ta ordentligt avstånd från våldsbejakande personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in