2011-03-03, 00:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cartagena
Muslimer och kristna är som olja och vatten rent ideologiskt och i praktiken. De går inte ihop och är dödsfiender sedan århundranden så fort de stöter ihop med varandra.

Lösningen är apartheid såvida Islam kan hålla sig borta, vilket den inte kan med tanke på vad den predikar.

Visst har du rätt i det historiska perspektivet men Jesus är dock erkännd av muslimer medan vi kristna anser att Muhammed är en falsk profet. På samma sätt som judar tycker att Jesus var en falsk profet/messias.

Citat:
Ursprungligen postat av Hourani
Hur kommer det sig då att kristna lever kvar i den muslimska världen?

Du kan väl knappast säga att kristna frodas och trivs i den muslimska världen. Kristna och judar har alltid varit andra klassens medborgare i muslimska länder samt att muslimer gillar att genomföra massmord på de kristna. Se för fan bara Egypten och Sudan idag.
Citera
2011-03-03, 01:12
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Beefcake
Skulle behöva lite information kring vad kristna anser om islam, allmänt. Dela gärna med er om ni har några länkar kring ämnet. Ska nämligen skriva göra en rapport om ämnet och skulle behöva lite material att jobba med! Tack på förhand!

Islam är en lära som förnekar de absolut mest centrala delarna inom den Kristna tron. Det är ganska uppenbart att Islam skapades för att just bli ett motargument för Jesus! Muhammed föddes och vipps så skapades läran 500 år senare att Jesus inte hade dött på korset och att han inte alls hade uppstått. Detta är den absolut mest centrala läran inom den Kristna tron. Något som jag däremot verkligen tycker är intressant - är att både Muslimer och Kristna tror att Jesus är den som skall komma tillbaka. Det är ungefär som att Muhammed tänkte: "Historien kan jag ändra på men inte framtiden." Jag förstår inte riktigt detta - varför Muslimerna tror att Jesus är den som skall komma tillbaka? Antagligen var det så att Muhammed blev influerad av de Kristna som på den tiden säkerligen tänkte: Snart kommer Jesus tillbaka. Och att Muhammed på så sätt blev influerad av detta och därför tog med detta i sin lära.

Jag tror inte på Islam - och jag tror inte att Muhammed var Guds profet. Och det beror till mesta dels på att Muhammed förnekar de mest centrala lärorna inom den Kristna tron! För antingen dog Jesus för våra synder och uppstod, eller så gjorde han det inte. Antingen är båda lärorna fel, eller så är en av lärorna rätt. Men båda kan inte ha rätt på en och samma gång!
Citera
2011-03-03, 01:14
Medlem
Houranis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalisk-pizza
Du kan väl knappast säga att kristna frodas och trivs i den muslimska världen. Kristna och judar har alltid varit andra klassens medborgare i muslimska länder samt att muslimer gillar att genomföra massmord på de kristna. Se för fan bara Egypten och Sudan idag.

Jo det kan jag verkligen. Alla kristna araber jag känner åker inte till Spanien eller Grekland på semester dom åker ner till muslimska länder. Minst 50% av alla arabiska sångare är kristna och dom lämnar aldrig muslimska länder. Vadå det som händer i Egypten idag dessa 10 milj kristna har bott där i 1500 år. Vad har hänt på dessa 1500 år? Vilka massmord pratar du om? Vad du än tar upp kommer du inte upp i 1% av vad kristna har gjort med judarna. Leker du human på andras beskotnad pojken?

Citera
2011-03-03, 01:54
Bannlyst
Citat:
Jo det kan jag verkligen. Alla kristna araber jag känner åker inte till Spanien eller Grekland på semester dom åker ner till muslimska länder. Minst 50% av alla arabiska sångare är kristna och dom lämnar aldrig muslimska länder. Vadå det som händer i Egypten idag dessa 10 milj kristna har bott där i 1500 år. Vad har hänt på dessa 1500 år? Vilka massmord pratar du om? Vad du än tar upp kommer du inte upp i 1% av vad kristna har gjort med judarna. Leker du human på andras beskotnad pojken?

Svårt att uttala mig om vad för polare du har och vad de gör när de är lediga.
Ingen som försvarat kristna övergrepp på judar men att påstå att muslimer är fredliga är en förbannad lögn då muslimer har försökt invadera Europa under 1500 år.
Poiters 732
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Poitiers_(732)
Konstantinopel 718
Lepanto 1571
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Lepanto
Wien 1683
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Wien
Vlad III aka Dracula
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vlad_III_Dracula

Sen delar ni muslimer in oss andra efter ett trevlig system där vi blir andra klassens människor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kafir
Citera
2011-03-03, 02:30
Medlem
Houranis avatar
Citat:
Svårt att uttala mig om vad för polare du har och vad de gör när de är

Är du helt normal? Vi pratade om kristna i arabvärlden så börjar du länka till historiska slag.

Sen är du så skadad att du länkar till Kafir som om detta skulle få mig och säga "snälla sluta"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kafir

Läste du texten själv din åsna? Kafir är ett arabiskt ord som användes av både muslimska araber och
kristna araber. Kristna kan kalla Judar för Kafir bara för att dom inte tror på Jesus. Vad vill du ha sagt? Att muslimer inte ska ha ett ord som betyder otroende?
Senast redigerad av Hourani 2011-03-03 kl. 02:37.
Citera
2011-03-03, 02:40
Bannlyst
Citat:
Är du helt normal? Vi pratade om kristna i arabvärlden så börjar du länka till historiska slag.

Det är du som snackade om vad muslimerna gjort under 1500 år. 1500 år då muslimer slaktat kristna. Tror du Salladin var en trevlig kille? Salladin lyckades kapa all kontakt mellan de ortodoxa i söder från norr för att sedan påbörja förföljelser av ortodoxa. Muslims har för fan försökt mörda kristna sedan urminnes tider och den gode Muhammed gillade att begå massmord på judar. Se franska rullen om klostret som blev slaktat av muslimer.
Citera
2011-03-03, 03:24
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Sen är du så skadad att du länkar till Kafir som om detta skulle få mig och säga "snälla sluta"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kafir

Läste du texten själv din åsna? Kafir är ett arabiskt ord som användes av både muslimska araber och
kristna araber. Kristna kan kalla Judar för Kafir bara för att dom inte tror på Jesus. Vad vill du ha sagt? Att muslimer inte ska ha ett ord som betyder otroende?

http://www.thereligionofpeace.com/ Scrolla ner till - List of Islamic Terror Attacks For the Past 2 Months! Många av dessa är tyvärr Islamska terrordåd mot Kristna, dock så är inte alla det!
Citera
2011-03-03, 09:29
Medlem
Daos avatar
Citat:
Det är du som snackade om vad muslimerna gjort under 1500 år. 1500 år då muslimer slaktat kristna. Tror du Salladin var en trevlig kille? Salladin lyckades kapa all kontakt mellan de ortodoxa i söder från norr för att sedan påbörja förföljelser av ortodoxa. Muslims har för fan försökt mörda kristna sedan urminnes tider och den gode Muhammed gillade att begå massmord på judar. Se franska rullen om klostret som blev slaktat av muslimer.

Fel!

Det har förekommit förföljelser av kristna i muslimska områden, men det har ofta varit lokala företeelser som varade under en kort tid.

I jämförelser går det att se förföljelserna i den europeiska kristna traditionen. Den mot judar är allmänt känt, men även gentemot andra kristna grupper och mot muslimer.

Förföljelsen av kristna i den muslimska regionerna är näst intill obefintliga i jämförelser med de förföljeser som skett i Europa. Trots det är så att INGA förföljelser är försvarbara!

De slag du tog upp tidigare var politiska och militära slag. Inget annat.
Citera
2011-03-03, 09:31
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
http://www.thereligionofpeace.com/ Scrolla ner till - List of Islamic Terror Attacks For the Past 2 Months! Många av dessa är tyvärr Islamska terrordåd mot Kristna, dock så är inte alla det!

Ja, det finns tråkigheter som pågår idag, och det tycker jag är viktigt att poängtera.

Men det är intressant att se vad som orsakade denna reaktion. Ärt det en slump att det sker just där den västerländska (kristna) terrorn är som störst??
Citera
2011-03-03, 13:47
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Ja, det finns tråkigheter som pågår idag, och det tycker jag är viktigt att poängtera.

Men det är intressant att se vad som orsakade denna reaktion. Ärt det en slump att det sker just där den västerländska (kristna) terrorn är som störst??

Hur menar du här Dao? Utveckla gärna detta lite: " Ärt det en slump att det sker just där den västerländska (kristna) terrorn är som störst??"
Citera
2011-03-03, 14:39
Medlem
kaiross avatar
Det bör poängteras att de flesta muslimska terrordåd som sker är riktade mot andra muslimer.
Trygga, utbildade, ekonomiskt stabila människor med hopp om framtiden blir inte terrorister. Givetvis finns det undantag, och t.ex en akademisk examen innebär inte per automatik att en person blir psykiskt stabil. Vi kan göra en jämförelse på mikronivå: en otrygg familjesituation borgar för att barn mår psykiskt dåligt och därmed löper större risk att bli kriminella. I det här fallet kan vi byta ut 'familjen' mot t.ex Sudan.

Gemensamt för platser där terrordåd sker är alltså att de är oroshärdar (socialt, ekonomiskt etc), inte sällan pga tidigare oroligheter, t.ex kolonialisering, ockupation, diktatur. Om det sedan har varit kristna, muslimska eller utomjordiska grupper som först skapat 'oredan' är egentligen irrelevant i jakten på att få stopp på terrorn. Och med det perspektivet handlar det inte längre främst om religion, utan ekonomi, politik, globalisering och fördelning av resurser.
Citera
2011-03-03, 22:46
Medlem
Houranis avatar
Citat:

Om muslimernas mål hade varit att slakta kristna hade det inte funnits kristna idag i den muslimska världen LOGIK för fan.

Saladin är en stor hjälte och han nämns som en bra människa i de flesta västerländska böcker. Saladin krigade mot korsfararna som också dödade kristna och judar.

massmord på judar? franska rullen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in