2011-01-30, 23:11
Medlem
Skulle behöva lite information kring vad kristna anser om islam, allmänt. Dela gärna med er om ni har några länkar kring ämnet. Ska nämligen skriva göra en rapport om ämnet och skulle behöva lite material att jobba med! Tack på förhand!
Citera
2011-01-31, 01:25
Medlem
Zelogaths avatar
Det beror väl lite på vem man frågar, alla tycker olika så kristna har inte en generell åsikt vad jag vet..
Många kristna anser att Islam (och andra livstolkningar/religioner) är djävulens verk och dess profeter är just satans proletärer som endast finns på jorden för att locka oss stackars människor på fel väg så vi slutar i helvetet istället för himmelriket
Själv är jag kristen i allra högsta grad, men jag ser Islam som en östversion av kristendomen och tror att vi alla tillber en och samma Gud

Edit:
Denna film kanske kan vara intressant för dig? http://www.youtube.com/watch?v=IYMKQKSV0bY
Citera
2011-01-31, 02:17
Medlem
wheezywaiters avatar
Jag kan säga vad jag tycker om islam (är kristen protestant)

Jag gillar inte deras sätt att tro, deras hårda värderingar, sättet att se på kvinnor.
För mig känns inte deras "historia" trovärdig, menar då mohammed och hans berättelse om hur han fick en uppenbarelse från gud.. människan var en vanlig snubbe liksom, plus att han var en galen man som bara kom med hat och dåliga handlingar.

Har svårt att se hur deras religion kan ses som god på ngt vis.. finner ingen glädje eller ngt ur deras religion..

Nae, jag håller mig till kärlekens religion ! =)
Citera
2011-01-31, 02:45
Medlem
suryoyos avatar
Ur kristen synvinkel får jag inte hata, eller dömma någon annan. Kristna är likgiltiga inför islam då den inte existerade i kristendomens begynnelse.

En individuell syn på saken är däremot att islam är en förslavande religion där dess utövare är mer redskap för ett gemensamt mål (att sprida islam och ta över världen). För min del räcker det med att studera historian kring islam, hur den spreds och koranens budskap för att komma till slutsatsen att denna religion är en fara för alla icke muslimer.
Citera
2011-01-31, 03:53
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Beefcake
Skulle behöva lite information kring vad kristna anser om islam, allmänt. Dela gärna med er om ni har några länkar kring ämnet. Ska nämligen skriva göra en rapport om ämnet och skulle behöva lite material att jobba med! Tack på förhand!

Kristna rent generellt? Oavsett sublinje (Orthodox, Katolicism etc)? Jag gillar inte Islam. Är Serbisk Orthodox. Dels för att jag anser att det är ett samhällsnedbrytande element men främst för vad denna autokratiska religion gjort mot mina kristna bröder och systrar världen över. Kristna balkaneser, östeuropeer, kaldéer, assyrier/syrianer etc, tenderar att betrakta Islam som en "fiende", eftersom vår empiriska kunskap, i form av historisk förföljelse etc, givit oss denna bild -- därav vår fientliga inställning.

Kortfattad, simpel men ändock utmärkt analys av Islam och dess desturktiva element:

http://www.freerepublic.com/focus/f-bloggers/2145260/posts

"“....When Islam arrived in India, the Hindus welcomed the Muslims with open arms as brothers. In return Islam destroyed the entire Hindu civilisation. "
Citera
2011-01-31, 11:49
Medlem
Iskras avatar
Kristna har inte någon generell och gemensam inställning till islam, Bibeln talar av naturliga skäl inte om islam (även om vissa vill läsa in Muhammed i de falska profeterna). Enskillda individer har däremot egna personliga uppfattningar som är färgade av personliga erfarenheter, komplex, olika kunskapsnivåer osv. Precis som med allt annat.

Den katolska katekeser har dock en åsikt, som framgår i §§ 839-848, och specifikt § 841.
Kyrkans förhållande till muslimerna. ”Men frälsningsplanen omfattar också dem som erkänner Skaparen, framför allt muslimerna. De bekänner att de har Abrahams tro och tillber med oss den ende och barmhärtige Guden, som skall döma människorna på den yttersta dagen. (KKK § 841)
Min personliga uppfattning är att islam definitivt är färgad av en genuin gudsupplevelse hos individen Muhammed. Precis som otaliga andra enskilda personer har Muhammed genom eget sökande funnit en liten flik av Guds särk och genom att dra i denna fått del av Guds uppmärksamhet. Säkert kan enskilda muslimer genom att följa Muhammeds exempel finna lite av vad Gud har att ge. Men islam kan inte jämföras med kristendomen, som ju inte är frukten av en människas sökande efter Gud, utan Guds sökande efter människan.
Citera
2011-01-31, 12:38
Medlem
Andrewgos avatar
Borde inte alla kristna se muslimer som vansinniga människor som slösar sin tid på trams? Precis som ateister ser på alla religiösa och skrockfulla människor överallt.

Är man kristen så borde man vara fullt övertygad om att man tillhör den ultimata sanningen under den "rätta" guden. Men för att detta skall kunna stämma så innebär att det att alla andra religioner måste ha fel. Det står ju i Bibeln hur falska profeter kommer att träda fram under historien och sprida falska budskap. Är man kristen borde ju detta innebära att Muhammed, Buddha, etc, etc måste vara falska.
Citera
2011-01-31, 12:41
Medlem
Daos avatar
Rent teologiskt finns det större likheter mellan islam och kristendom än det finns olikhter. Av de kristna jag samtalat med i detta ämne, har de flesta haft en ganska neutral syn på islam, någon enstaka har starkt ogillat islam - men många ser gemenskapen och visar större förståelse för läran, rent teologiskt, än vad många s.k. ateister verkar göra!

De naturligt reliogiösa, de som har en trygg inre tro, brukar inte gå på fördomar om andra religioner, då de själva ofta drabbas av sådant och vet vad det innebär. En religiös människa är tolerantare än en ickereligiös, när man betraktar andra trosuppfattningar.

Inom forskningen har man mer och mer också sett likheten. I själva vereket verkar alla religioner i världen ha samma grundstruktur och samma grundmål - ökad frihet för människan i kombination med större ansvarstagande...

Det är i alla fall MIN uppfattning!
Citera
2011-01-31, 12:43
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrewgo
Borde inte alla kristna se muslimer som vansinniga människor som slösar sin tid på trams? Precis som ateister ser på alla religiösa och skrockfulla människor överallt.

Är man kristen så borde man vara fullt övertygad om att man tillhör den ultimata sanningen under den "rätta" guden. Men för att detta skall kunna stämma så innebär att det att alla andra religioner måste ha fel. Det står ju i Bibeln hur falska profeter kommer att träda fram under historien och sprida falska budskap. Är man kristen borde ju detta innebära att Muhammed, Buddha, etc, etc måste vara falska.

Nej! Snarare tvärt om. En naturligt troende som skaffar sig kunskap om andra religioner, ser nog väldigt ofta att religioinerna i stort lär ut samma saker. Tror man att Gud är allsmäktigt, så är det nog inte svårt att bli övertygad att Gud vänt sig till olika människor på olika sätt, liksom...
Citera
2011-01-31, 13:12
Medlem
GustafKroons avatar
I samband med grävandet i knutbyträsket för tio år sedan, präglades jag av förakt för allt sekteristiskt och har haft otaliga diskussioner med präster om religiös fanatism och vidskeplighet.

Ju mera vidskeplighet desto mera förtryck och eftersom islam är en ideologi som vilar på primitiv arabisk vidskeplighet och patriarkala klansystem, finns det en väldig massa brutalitet som bland annat gör det farligt att vara kristen i de flesta muslimska länder.

Ännu farligare är det att vara apostat eller homosexuell.

den här sidan sammanfattar rätt väl hur präster ser på islam.

Vidskepligheten tar sig uttryck på många sätt men mest anmärkningsvärt är de bisarra böneritualerna. Muslimerna tror att deras fem dagliga obligatoriska böner måste sägas på arabiska med Muhammeds egna ord. De tror att bönen måste föregås av tvagning och det är inget konstigt, men att tvagningen måste ske i en bestämd ordning där till exempel vattnet ska dras in i näsan, är något som mina prästvänner betraktar som rent nonsens. När muslimerna också måste göra en rång rad strikt reglerade gestikuleringar och andra kroppsrörelser under bönen för att den ska accepteras, blir det löjeväckande. För en kristen som ber när h*n vill och hur h*n vill, är muslimernas bönereglemente något som bekräftar att de har en egen gud med speciella krav som de kristnas gud inte ställer på mäniskorna.

Resan till Mecka och vandringen sju varv runt en svart sten i Kaba är ren vidskeplighet.
Senast redigerad av GustafKroon 2011-01-31 kl. 13:44.
Citera
2011-01-31, 13:29
Medlem
Tack för intressanta inlägg och länkarna ni delat med er av. Fortsätt gärna medge era tankar eller information kring ämnet!
Citera
2011-01-31, 13:40
Medlem
Tillägger även att inriktning spelar ingen roll, katoliker, protestanter, ortodoxa, evangelisk-lutherska osv osv...om ni vet några skillnader hur man ser på islam inriktningar emellan kan ni ju delge det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in