2011-01-31, 14:23
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
I samband med grävandet i knutbyträsket för tio år sedan, präglades jag av förakt för allt sekteristiskt och har haft otaliga diskussioner med präster om religiös fanatism och vidskeplighet.

Ju mera vidskeplighet desto mera förtryck och eftersom islam är en ideologi som vilar på primitiv arabisk vidskeplighet och patriarkala klansystem, finns det en väldig massa brutalitet som bland annat gör det farligt att vara kristen i de flesta muslimska länder.

Ännu farligare är det att vara apostat eller homosexuell.

den här sidan sammanfattar rätt väl hur präster ser på islam.

Vidskepligheten tar sig uttryck på många sätt men mest anmärkningsvärt är de bisarra böneritualerna. Muslimerna tror att deras fem dagliga obligatoriska böner måste sägas på arabiska med Muhammeds egna ord. De tror att bönen måste föregås av tvagning och det är inget konstigt, men att tvagningen måste ske i en bestämd ordning där till exempel vattnet ska dras in i näsan, är något som mina prästvänner betraktar som rent nonsens. När muslimerna också måste göra en rång rad strikt reglerade gestikuleringar och andra kroppsrörelser under bönen för att den ska accepteras, blir det löjeväckande. För en kristen som ber när h*n vill och hur h*n vill, är muslimernas bönereglemente något som bekräftar att de har en egen gud med speciella krav som de kristnas gud inte ställer på mäniskorna.

Resan till Mecka och vandringen sju varv runt en svart sten i Kaba är ren vidskeplighet.

Jag tycker att "dina" präster borde ta sig en funderare över vad ordet ritual egentligen betyder och vad syftet är. Jag har ju förvisso ingen aning om vad för slags präster du talat med, men ordvalet präst istället för pastor antyder att det bör vara katolska, någon ortodox eller svenska kyrkan. Rent statistiskt är det sannolikt att det är just svenska kyrkan.

Såväl katolska kyrkan, de ortodoxa som svenska kyrkan är generellt ganska rituella. Tar vi svenska kyrkan som exempel finns en stor uinslag av ritualitet, såväl inom liturgin som kring andra saker. Präster som utbildas för svenska kyrkan studerar även en hel del praktisk teologi som infattar liturgisk ritualitet.

Inslag i gudstjänsten som exempelvis firandet av nattvarden är omgärdad av strikt ritualitet, även en hel del sådan som inte syns för den enskilde gudstjänstbesökaren. Naturligtvis kan det avfärdas som vidskeplighet av den icketroende. Att nattvardstygen inte skall beröra annat än altaret efter iordningsställandet, att varken brödet eller vinet får besudlas efter instiftelsen och att de bägge måste konsumeras eller vördnadsfullt slås ut i vigd jord, att det vidga vattnet vid dop behandlas likadant, att kyssa stolan inför gudstjänsten osv osv. är naturligtvis ren vidskeplighet för den som inte tror på Gud.
Citera
2011-01-31, 15:44
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Nej! Snarare tvärt om. En naturligt troende som skaffar sig kunskap om andra religioner, ser nog väldigt ofta att religioinerna i stort lär ut samma saker. Tror man att Gud är allsmäktigt, så är det nog inte svårt att bli övertygad att Gud vänt sig till olika människor på olika sätt, liksom...
Jag håller med dig!
Dessutom är väl buddhismen en av de "religioner" som man som kristen borde känna sig minst hotad av då det är mer en livslära.

Ifall TS tillåter mig så skulle jag vilja ställa en OT-fråga:
Hur många av er kristna i tråden har faktiskt läst Koranen och sett en annan sida av Islam än den som visas upp i media?
Tänkte att det kunde vara intressant att höra..

Jag själv har läst Koranen och håller fast vid att den innehåller minst lika mycket kärlek och vishet som Bibeln, men sedan beror det ju på vad för slags inställning man har när man läser- jag försökte vara objektiv hela vägen och det gav mig ganska positiva upplevelser
Citera
2011-01-31, 16:22
Medlem
GustafKroons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Jag tycker att "dina" präster borde ta sig en funderare över vad ordet ritual egentligen betyder och vad syftet är. Jag har ju förvisso ingen aning om vad för slags präster du talat med, men ordvalet präst istället för pastor antyder att det bör vara katolska, någon ortodox eller svenska kyrkan. Rent statistiskt är det sannolikt att det är just svenska kyrkan.

Såväl katolska kyrkan, de ortodoxa som svenska kyrkan är generellt ganska rituella. Tar vi svenska kyrkan som exempel finns en stor uinslag av ritualitet, såväl inom liturgin som kring andra saker. Präster som utbildas för svenska kyrkan studerar även en hel del praktisk teologi som infattar liturgisk ritualitet.

Inslag i gudstjänsten som exempelvis firandet av nattvarden är omgärdad av strikt ritualitet, även en hel del sådan som inte syns för den enskilde gudstjänstbesökaren. Naturligtvis kan det avfärdas som vidskeplighet av den icketroende. Att nattvardstygen inte skall beröra annat än altaret efter iordningsställandet, att varken brödet eller vinet får besudlas efter instiftelsen och att de bägge måste konsumeras eller vördnadsfullt slås ut i vigd jord, att det vidga vattnet vid dop behandlas likadant, att kyssa stolan inför gudstjänsten osv osv. är naturligtvis ren vidskeplighet för den som inte tror på Gud.
Jag tror att du har missförstått trådrubriken

Starta gärna en tråd om muslimers syn på kristna och börja gärna med hur muslimer vill fördriva kristna från sina länder. Nu tycker jag att vi respekterar trådskaparen och håller oss till ämnet om du klarar av det
Citera
2011-01-31, 18:06
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafKroon
Jag tror att du har missförstått trådrubriken

Starta gärna en tråd om muslimers syn på kristna och börja gärna med hur muslimer vill fördriva kristna från sina länder. Nu tycker jag att vi respekterar trådskaparen och håller oss till ämnet om du klarar av det

Om du klarar av att läsa tråden från början så ser du att jag postat ett sakligt svar på TS fråga.

Min kommentar är väsentlig för tråden eftersom du gör gällande att ditt påstående om att kristna präster generellt har invändningar mot islams inslag av vidskeplighet skulle vara gällande för kristendomen i helhet. Du hänvisar t.om. till en extern webbsida som enligt dig sammanfattar hur präster ser på islam. Utan att ange vad för präster detta gäller. Webbsidan i fråga ger inte den heller någon fingervisning till vad för typ av kristendom som den representerar. Den citerar däremot friskt diverse egna uttalanden som den kallar profetior, vad för profetior är detta?

Tittar man på sidans länklista, och speciellt den digra listan länkar till politiska organisationer så kanske man tänker att den på ett eller annat sätt är kopplad till SD. Är det så?
Citera
2011-01-31, 19:01
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Jag håller med dig!
Dessutom är väl buddhismen en av de "religioner" som man som kristen borde känna sig minst hotad av då det är mer en livslära.

Hur många av er kristna i tråden har faktiskt läst Koranen och sett en annan sida av Islam än den som visas upp i media?

Jag själv har läst Koranen och håller fast vid att den innehåller minst lika mycket kärlek och vishet som Bibeln, men sedan beror det ju på vad för slags inställning man har när man läser- jag försökte vara objektiv hela vägen och det gav mig ganska positiva upplevelser

Ingen behöver känna sig hotad av någon religion.

Att läsa koranen kan vara bra, men det enbart gör inte att man lär känna islam! Bibeln i sig ger inga direkta klarheter om kristendom eller judendom, och att läsa Bagavadghita ger inte mycket kunskap om hinduismen...
Citera
2011-01-31, 22:14
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Nej! Snarare tvärt om. En naturligt troende som skaffar sig kunskap om andra religioner, ser nog väldigt ofta att religioinerna i stort lär ut samma saker. Tror man att Gud är allsmäktigt, så är det nog inte svårt att bli övertygad att Gud vänt sig till olika människor på olika sätt, liksom...

Vad är en "naturligt troende"? Är det därför de djupt och fundamentalt troende muslimerna vill fördriva och tillintetgöra kafirer; främst kristna, i arabvärlden? Som såväl Afrika och Europa? Din värld är inte tidsenlig på något vis -- du betraktar människan som allt annat annat än vad verkligheten bekräftar.
Citera
2011-01-31, 23:00
Medlem
kaiross avatar
Det finns hundratals olika inriktningar av islam, vilka i sin tur utövas av individer och därför praktiseras relativt olika. Med inriktningar menar jag att de påverkats av 'utomstående' faktorer (ekonomi, kultur, maktstrukturer, möte med andra religioner osv). Precis som med kristendom, så går det det därför inte att generalisera.
Islam är, likt alla religioner, ett sätt att närma sig gud.
Citera
2011-01-31, 23:51
Medlem
GlassKattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Kristna är likgiltiga inför islam då den inte existerade i kristendomens begynnelse.
Jag kanske missförstår dig, menar du typ att "BIBELN är likgiltig..."?
Jag är ganska övertygad om att lirarna som skrev ihop Bibeln var väl medvetna om att världen förändras och att nya religiösa grupper kommer bildas.

Nu vet jag ju inte vilken trosbekännelse du identifierar dig med, men enligt din synvinkel så borde ju "Kristna" vara likgiltiga inför både protestantismen och katolicismen, eller?
Citera
2011-02-01, 00:09
Bannlyst
Citat:
Jag håller med dig!

Du får ursäkta lite, men relativismen gällande Koranen är felaktig.

Allah hittade bara en människa han kunde samarbeta med, och detta var Mohammed. För att introducera Mohammed till Allah's ultimata vilja så skrev han del 1 av Koranen, som är fredlig och kärleksbetonad; som till och med prisade Jesus och kristendomen. Allah's ultimata vilja stannade inte här, utan han skrev del 2, där något mindre kärlek och fredliga budskap återfanns, för att sedan sluta med del 3. Allah visste att det skulle inte vara rationellt att introducera Mohammed rakt i del 3 utan var taktisk nog att göra detta stegvis. I del 3 beordras Mohammed att underkasta världen under Sharialagsystem vilket är Allah's utlimata vilja och förslava eller döda alla icke-troende - särskilt judar och kristna.

Värt att notera är att senare del i Koranen gäller över tidigare del i densamma. Del 1 har ingen betydelse för en sann muslim, utan det är del 3 och inget annat som gäller. Du kan se terrorister och Sharia-lagsproklamerare som del 3-muslimer. Vi kan se Nalin Pekgul som en del 1-muslim.

Ytterligare värt att notera är att del 1 och del 2-muslimer som kommer tillrättavisas av del 3-muslimer. Det finns som muslim ingen plikt om Jihad man kan komma undan. Man kommer som muslim heller inte undan att delta i våldsamma handlingar och mord för Allah's sak. Tids nog tillrättavisas alla muslimer att rätta sig efter Allah's ultimata vilja att utöva hela del 3 i Koranen ortodoxt.
Citera
2011-02-01, 00:27
Bannlyst
Citat:
Det beror väl lite på vem man frågar, alla tycker olika så kristna har inte en generell åsikt vad jag vet..
Många kristna anser att Islam (och andra livstolkningar/religioner) är djävulens verk och dess profeter är just satans proletärer som endast finns på jorden för att locka oss stackars människor på fel väg så vi slutar i helvetet istället för himmelriket
Själv är jag kristen i allra högsta grad, men jag ser Islam som en östversion av kristendomen och tror att vi alla tillber en och samma Gud

Edit:
Denna film kanske kan vara intressant för dig? http://www.youtube.com/watch?v=IYMKQKSV0bY

Jag har riktigt svårt att förstå hur du kunnat missa en så grundläggande aspekt som att Islams Allah skullke vara en gud. All kristendom jag befattat mig med är helt övertygad om att Allah är Satan. Allah är antikrists ande och den heter Satan.
Citera
2011-02-01, 04:18
Medlem
Mr.knowledges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suryoyo
Ur kristen synvinkel får jag inte hata, eller dömma någon annan. Kristna är likgiltiga inför islam då den inte existerade i kristendomens begynnelse.

En individuell syn på saken är däremot att islam är en förslavande religion där dess utövare är mer redskap för ett gemensamt mål (att sprida islam och ta över världen). För min del räcker det med att studera historian kring islam, hur den spreds och koranens budskap för att komma till slutsatsen att denna religion är en fara för alla icke muslimer.
Har väl inte alla religioner att sprida sig som mål???
Titta på kristna organisationer i Afrika och Amazonas!
Citera
2011-02-01, 10:44
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Vad är en "naturligt troende"? Är det därför de djupt och fundamentalt troende muslimerna vill fördriva och tillintetgöra kafirer; främst kristna, i arabvärlden? Som såväl Afrika och Europa? Din värld är inte tidsenlig på något vis -- du betraktar människan som allt annat annat än vad verkligheten bekräftar.

Med "naturligt troende" syftar jag till de som är troende för att de verkligen har den känslan, istället för de som försökwer spela en roll som troende.

Jag betraktar människor som människor, och om du tycker det är verklighetsfrånvarande, bör du nog ta dig en egen funderare på dina egna fantasier!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in