Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-08-19, 00:19
  #1
Medlem
Ska inom en snar framtid få en ny dator levererad till mig, till den datorn har jag införskaffat en ny 200gb WD SATA-disk, men samtidigt har jag en schysst 120gb WD SE IDE-disk i min gamla som jag fortfarande vill använda mig av. Så min fråga är på vilket sätt jag partitionerar och fördelar storleken på dessa partitioner? Har tänkt mig kanske 3-4 partitioner fördelat över båda diskarna. Vilken ska jag lägga OS:et på, vilken storlek bör partitionen med OS:et ha? På vilket vis fördelar jag program, spel, musik och film bäst i partitioner?

Är följande ett bra tillvägagångssätt: 1 partition på ca: 10 gb på SATA-disken för OS:et (XP Home), 1 partition för resten av SATA-disken för program, spel, musik och film, och slutligen min 120 gb WD SE som lagring av övriga spel-, film- och musikfiler?

Finns det många fördelar med i prestanda beroende på hur du partitionerar, tänkte framförallt på t ex program och spel? Bör kanske program och spel ligga på samma partition som OS:et, eller ska jag kanske t o m skapa olika partitioner för både program och spel förutom den partition som OS:et ligger på?

Något annat jag bör tänka på?

Tacksam för tips!

// Nadahinch
Citera
2004-08-19, 01:04
  #2
Medlem
DrLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadahinch
Ska inom en snar framtid få en ny dator levererad till mig, till den datorn har jag införskaffat en ny 200gb WD SATA-disk, men samtidigt har jag en schysst 120gb WD SE IDE-disk i min gamla som jag fortfarande vill använda mig av. Så min fråga är på vilket sätt jag partitionerar och fördelar storleken på dessa partitioner? Har tänkt mig kanske 3-4 partitioner fördelat över båda diskarna. Vilken ska jag lägga OS:et på, vilken storlek bör partitionen med OS:et ha? På vilket vis fördelar jag program, spel, musik och film bäst i partitioner?


Förutsatt att du inte är spiksäker på vad du gör så skulle jag rekommendera att du lägger operativsystemet på P-ATA-disken, detta för att det kan vara ett potentiellt helvete att få 2000/XP att installeras på en S-ATA-disk.

Angående proportionerna på partitioner så är det bara du som kan bestämma det. Ingen annan kan veta i vilka proportioner du laddar hem vad, således måste du avgöra det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Nadahinch
Är följande ett bra tillvägagångssätt: 1 partition på ca: 10 gb på SATA-disken för OS:et (XP Home), 1 partition för resten av SATA-disken för program, spel, musik och film, och slutligen min 120 gb WD SE som lagring av övriga spel-, film- och musikfiler?

Jag skulle säga att du bara behöver ~8 för att det ska flyta på bra. Du lär ändå inte utnyttja mer än 4GB, dock är det bra att ha mycket över för att allt ska flyta på som det ska. Angående vilken enhet du ska installera det på, se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Nadahinch
Finns det många fördelar med i prestanda beroende på hur du partitionerar, tänkte framförallt på t ex program och spel? Bör kanske program och spel ligga på samma partition som OS:et, eller ska jag kanske t o m skapa olika partitioner för både program och spel förutom den partition som OS:et ligger på?

Nej. Det finns inga fördelar. Inte annat än att du ALDRIG ska ha annat än operativsystemet på en operativsystemspartition då detta garanterat slöar ner uppstarten, om inte mer än det. Skapa en egen partition för operativsystemet, resten avgör du.


/DrLove
Citera
2004-08-19, 01:20
  #3
Medlem
Ok, tack för hjälpen!

Har dock en fråga till, är det verkligen så klurigt att installera XP på en S-ATA-disk att jag bör undvika det för enkelhetens skull? Trodde enda skillnaden var att jag behöver en diskett med drivrutiner som jag ska använda när datorn säger att jag ska göra det under installation, men det kanske är värre än så?

Blir det trots allt inte åtminstone en liten prestandavinst att ha OS:et på S-ATA-disken istället för på P-ATA-disken? Menar eftersom S-ATA-disken är aningens snabbare, men den skillnaden kanske inte ens är såpass märkbar att det är lönt besväret?

Tänkte dessutom dela upp S-ATA-disken i två delar, förutom den ev partitionen för OS:et då, för smidigheten att kunna formatera och fragmentera lättare när jag finner behov att göra så. Är det då bättre att använda sig av t ex partition magic efter att OS:et är installerat, eller bör jag göra en sådan uppdelning redan under XPinstallationen?

Tack igen!

// Nadahinch
Citera
2004-08-19, 15:06
  #4
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadahinch
Ok, tack för hjälpen!

Har dock en fråga till, är det verkligen så klurigt att installera XP på en S-ATA-disk att jag bör undvika det för enkelhetens skull? Trodde enda skillnaden var att jag behöver en diskett med drivrutiner som jag ska använda när datorn säger att jag ska göra det under installation, men det kanske är värre än så?

Nej, det bör inte vara några problem och det skadar ju aldrig att försöka så ......

Citat:
Blir det trots allt inte åtminstone en liten prestandavinst att ha OS:et på S-ATA-disken istället för på P-ATA-disken? Menar eftersom S-ATA-disken är aningens snabbare, men den skillnaden kanske inte ens är såpass märkbar att det är lönt besväret?

Du svarar rätt bra på din egen fråga faktiskt. Det är som sagt ytterst tveksamt att du skulle märka någon prestandaskillnad men när du har ett alternativ som trots allt är lite snabbare är det väl dumt att låta bli

Citat:
Tänkte dessutom dela upp S-ATA-disken i två delar, förutom den ev partitionen för OS:et då, för smidigheten att kunna formatera och fragmentera lättare när jag finner behov att göra så. Är det då bättre att använda sig av t ex partition magic efter att OS:et är installerat, eller bör jag göra en sådan uppdelning redan under XPinstallatitionen

Det är väl en smaksak. Personligen har jag aldrig upplevt att Partition Magic har orsakat något strul så jag hade nog använt det. Dock så finns det gott om andra exempel på att Partition Magic har fuckat upp saker & ting. När du ändå har så gott om utrymme vill jag rekomendera att du använder åtminstonde ca. 25-30 gb till systempartitionen.

/#LOUDmouth#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback