Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-30, 17:34
  #1
Avstängd
Har flickvän sen 3 månader tillbaka och jag har en känsla av att jag inte är omtyckt av hennes mor pga av min bakrund som finns nedan, men mamman till min flickvän har sagt att hon inte har något emot mig (till min flickvän alltså, har inte tagit mig mod att fråga själv ) aja men såhär är det iaf...


Har varit en missbrukare på tabletter, röka osv.. och som man säger "en gång missbrukare, alltid missbrukare"

Min flickväns mamma har vad jag tror antingen lite eller mycket erfarenhet av missbruk då hennes ex make va en missbrukare, samt att hennes ena dotter har umgåtts med missbrukare men dock inte missbrukat själv. Min flickvän har ADHD och käkar concerta 54or vilket gör att hennes mamma ofta ifrågesätter min flickvän om hon ger dessa tabletter till mig pga att hon vet att jag haft ett tidigare missbruk med bl.a tabletter.

Så följande fråga är mer riktat mot mammor:

Hur ser ni på att eran dotter har en pojkvän som är en gammal missbrukare men varit ren i 2år snart?

1. Tänker ni "en gång missbrukare, alltid missbrukare", "man kan aldrig lita på han", "han kommer tömma våra skåp snart, vid rätt tillfälle"

ELLER accepterar ni denna pojkvän och ser han som en människa och tänker "alla har vi gjort misstag" men det hör ju till människan, bara för att han har missbrukat förut är han väl fortfarande lika mycket värd som alla andra?"

Är orolig att varken min flickväns syster och mor inte tycker om mig pga mitt tidigare missbruk.
Citera
2011-01-30, 17:36
  #2
Medlem
CapricciosaBuddahs avatar
Då får helt enkelt se till att förtjäna den respekten igen, det finns inget annat sätt.

Självklart ser mammor ner på tidigare missbrukare, de är rädda om sina barn. Det gäller för dig att visa dig ansvarsfull och vuxen, först då kommer du att bli helt accepterad
Citera
2011-01-30, 17:41
  #3
Medlem
Usch vad svårt. Som mamma hade jag givetvis blivit orolig om min dotter började umgås med en fd missbrukare. Men samtidigt hade jag gett honom en chans att bevisa sig för mig. Alla förtjänar en andra chans. Allvarligt talat (nu kommer du tycka att jag är supertråkig) så tror jag att det bästa hade varit om du hade pratat med mamman och förklarat hur du känner och bett henne att ha ett öppet sinne vad det gäller dig. Sedan är det ju upp till dig att visa att du faktiskt är ren. Och om mamman bryr sig om sin dotter så ser hon ju om hon mår bra och är lycklig. Och är hon det så borde det ju inte vara några problem. Tycker jag.
Citera
2011-01-30, 17:46
  #4
Medlem
Är ju ett ganska nytt förhållande ju kommer gå över när svärpäron ser alla dina goda sidor.

Du får väl ha som mål att visa dina svärpäron vilken god svärson deras dotter fått.
Citera
2011-01-30, 19:42
  #5
Medlem
LadyLynxs avatar
Visst är det så en gång missbrukare alltid missbrukare.. Och?? Kan tänka mig mycket värre saker som man kan ha gjort. Har vackra döttrar med skinn på näsan som jag tror och hoppas klarar av att välja partner utan mitt gillande lr inte. Så nej jag ogillar inte nån svärson för tidigare förflutet men inte gillar man alla unga påfåglar som svassar runt dom
Citera
2011-01-30, 19:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyLynx
Visst är det så en gång missbrukare alltid missbrukare.. Och?? Kan tänka mig mycket värre saker som man kan ha gjort. Har vackra döttrar med skinn på näsan som jag tror och hoppas klarar av att välja partner utan mitt gillande lr inte. Så nej jag ogillar inte nån svärson för tidigare förflutet men inte gillar man alla unga påfåglar som svassar runt dom

Intressant. Betyder det att de redan gjort de dåliga valen och klarat sig genom det?
Citera
2011-01-31, 06:49
  #7
Medlem
OnAndOns avatar
Ni har ju inte varit ihop speciellt länge än, så mamman kan väl knappast ha hunnit att lära känna dig ordentligt ännu.
Alla förtjänar en andra chans här i livet. Ingen är perfekt.
Är nog ganska vanligt att föräldrar synar sina barns pojk-/flickvänner i sömmarna precis i början. Det går över med tiden.
Hon kanske är lite orolig att du i framtiden ska falla tillbaka i ditt missbruk, och att även hennes dotter då börjar att missbruka.
Eller så har hon egna dåliga erfarenheter av män med missbruksproblem, och är rädd att hennes dotter ska hamna i samma situation som hon själv har varit i.
Var bara dig själv. Du kan nog inte göra så mycket mer för att bli omtyckt. Var snäll mot dottern och fortsätt att hålla dig ifrån tabletter, röka m.m.
Att din flickvän tycker om dig är ju ändå det viktigaste. Man kan inte va omtyckt av alla, och förresten så vet du ju inte helt säkert att mamman och systern inte gillar dig. Du kanske bara inbillar dig.
Citera
2011-01-31, 09:12
  #8
Medlem
Jag hade nog tyckt det var normalt att reagera som morsa. Eller oroa sig. Dock inte att börja snoka och ifrågasätta, då jag antar att ni är över 18 år. Jag förstår oron från hennes sida eftersom det rent krasst sett är ovanligt att f.d missbrukare inte tar återfall och att missbrukare lyckas sluta överhuvudtaget. Men jag tycker ändå hon får ta ett steg tillbaka. Kan också tycka det är lite smålöjligt med concertan som dels är skitpiller (tycker jag) och dels är det ok att hennes dotter tar det för att hon har adhd? Så "dödsknarket" är inte farligt för henne då. äh. Fattar inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback