Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Men är då inte ovan nämnda ord samma sak som androgyn?
Nej, samma sak som "androgyn" är det då rakt inte. Det kan jag säga med en gång.
En "metrosexuell" man är (i alla fall som jag fattat det) trygg i sin heterosexualitet, av etablissemanget och de som alltid vet bäst betraktad som mycket manlig och på samma gång intresserad av saker - "snygga kläder", solbrännor o.s.v. - som "traditionellt" i första hand förknippats med bögkultur och/eller koketta män med kvinnliga drag. Det är svårt att förklara. Den "metrosexuelle" erkänner utan omsvep att han tycker om att prova viner, välja gardiner till vardagsrummet, laga romantiska måltider, klä sig i snäva skjortor, kanske till och med pudra ansiktet, et cetera.
Ordet, som egentligen uppenbarligen har mycket lite eller inget med sexuell läggning att göra, antyder att den moderna och urbane mannen ska vara på ett visst sätt. Det oroar mig mycket. Tänk om vi går mot en dyster framtid där mer eller mindre ALLA män kommer att vara "metrosexuella" och shoppa i exklusiva klädbutiker i sällskap av sina fruar? Hemska tanke.