• 1
  • 2
2004-08-18, 19:53
Medlem
DevilDists avatar
Vart kommer detta uttryck ifrån egentligen? Första gången jag hörde det var i South Park iaf och nu använder t.o.m. Aftonbladet det (http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna...520060,00.html).
Citera
2004-08-18, 20:03
Medlem
Onds avatar
Ingen aning faktiskt... Hittade det inte i 2002 års upplaga av Svenska Akademins Ordlista
Citera
2004-08-18, 20:11
Medlem
ahlmans avatar
Flyttas till Språk från Övrigt...
Citera
2004-08-18, 20:18
Medlem
david_båths avatar
Mark Simpson invented this term in 1994

http://www.wordspy.com/words/metrosexual.asp
Citera
2004-08-18, 20:21
Medlem
david_båths avatar
(vad heter mots. för kvinnor?)
Citera
2004-08-18, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Ond
Ingen aning faktiskt... Hittade det inte i 2002 års upplaga av Svenska Akademins Ordlista

Meterosexuell, innebär i korthet att man polerar sig som en kåt hankatt, smink och hela paketet, men man är INTE fjollig. En slags macho-anitfjolla kanske man skulle kunna säga. Precis som Aftonbladet skriver så är Fredrik Ljungberg ett LYSANDE exempel på detta..

Jag TROR, utan att vara helt säker att uttrycket har myntats i någon av de mera hippa amerikanska tv-serierna som typ Ally m:c Beal, sex and the city mfl...
Citera
2004-08-18, 23:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Kan man då säga att glamrockare som t.ex. Blackie Lawless och Nikki Six är metrosexuella??
Citera
2004-08-18, 23:23
Medlem
Blot-Svens avatar
Hm. Är det inte så att mer eller mindre alla heterosexuella män som i likhet med sina värsta homofränder hyser en överdriven vurm för kläder, intimhygien och inredning - rubbet som inte stinker svettig flanellskjorta, kör traktor och trampar pedalerna med leriga och stålhättade kängor, bor i en stuga 150 km norr om Baggböle, uteslutande dricker hembränd sprit till maten och med jämna mellanrum ömsom vrålskrattar andra i örat, ömsom burdust snyter sig i skjortärmen - går under beteckningen (som för övrigt väl är att betrakta som nedsättande eller åtminstone något förklenande)?

Äsch. Jag förstår mig inte på sådana här "nymodigheter" - vad ska det vara bra för?

Monsieur Arselhål:

Hur "polerar man sig som en kåt hankatt" utan att vara fjolla?
Är inte "metrosexuella" män råhomon som har sex med brudar?

Nemesis1:

Nej. 80-talets LA-rockers var bara mesiga. De var inte tillräckligt macho.

;)
Citera
2004-08-18, 23:52
Medlem
Perriss avatar
Men är då inte ovan nämnda ord samma sak som androgyn?

I så fall är det ju inget nytt alls, bara ett nytt ord för en väldigt gammal grej, liksom.

/perris
Citera
2004-08-19, 00:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris

Men är då inte ovan nämnda ord samma sak som androgyn?
Nej, samma sak som "androgyn" är det då rakt inte. Det kan jag säga med en gång.

En "metrosexuell" man är (i alla fall som jag fattat det) trygg i sin heterosexualitet, av etablissemanget och de som alltid vet bäst betraktad som mycket manlig och på samma gång intresserad av saker - "snygga kläder", solbrännor o.s.v. - som "traditionellt" i första hand förknippats med bögkultur och/eller koketta män med kvinnliga drag. Det är svårt att förklara. Den "metrosexuelle" erkänner utan omsvep att han tycker om att prova viner, välja gardiner till vardagsrummet, laga romantiska måltider, klä sig i snäva skjortor, kanske till och med pudra ansiktet, et cetera.

Ordet, som egentligen uppenbarligen har mycket lite eller inget med sexuell läggning att göra, antyder att den moderna och urbane mannen ska vara på ett visst sätt. Det oroar mig mycket. Tänk om vi går mot en dyster framtid där mer eller mindre ALLA män kommer att vara "metrosexuella" och shoppa i exklusiva klädbutiker i sällskap av sina fruar? Hemska tanke.
Citera
2004-08-19, 00:19
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nej, samma sak som "androgyn" är det då rakt inte. Det kan jag säga med en gång.

En "metrosexuell" man är (i alla fall som jag fattat det) trygg i sin heterosexualitet, av etablissemanget och de som alltid vet bäst betraktad som mycket manlig och på samma gång intresserad av saker - "snygga kläder", solbrännor o.s.v. - som "traditionellt" i första hand förknippats med bögkultur och/eller koketta män med kvinnliga drag. Det är svårt att förklara. Den "metrosexuelle" erkänner utan omsvep att han tycker om att prova viner, välja gardiner till vardagsrummet, laga romantiska måltider, klä sig i snäva skjortor, kanske till och med pudra ansiktet, et cetera.

Ordet, som egentligen uppenbarligen har mycket lite eller inget med sexuell läggning att göra, antyder att den moderna och urbane mannen ska vara på ett visst sätt. Det oroar mig mycket. Tänk om vi går mot en dyster framtid där mer eller mindre ALLA män kommer att vara "metrosexuella" och shoppa i exklusiva klädbutiker i sällskap av sina fruar? Hemska tanke.

Fast androgyn betyder ju inte heller att man skulle vara mer bi- eller homo sexuell, det betyder ju bara att man besitter både manliga och kvinnliga egenskaper. Detta är ju inget ord med negativ klang, psykologiska undersökningar visar klara tendenser att androgyna män är de som klarar sig bäst i samhället på alla plan.

Så, "metrosexuell" känns för mig mer som en urban postmillenie reproduktion av "androgyn".

/perris
Citera
2004-08-19, 03:49
Medlem
metrosexuell = bög
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto