• 1
  • 2
2011-01-30, 12:09
Medlem
blohs avatar
Jag och min sambo väntar barn, således måste vi byta bil. Vi har idag en Audi a4 '02, sedan.
Vi vill inte lägga mer än 100 000:- på en bil, inte heller betala en allt för dyr försäkring eller för den delen skatt. Så ny bil som möjligt är självklart också ett krav, absolut inte äldre än '00.
Vi har provkört Volvo v70, men den kändes lite väl klumpig, svampig och trög (provkörde iofs en modell med 140 hk motorn). Vi har även provkört v50, men frågan är om det inte blir lite väl trångt i bagaget ifall man ska ha in både barnvagn och packning..?
Eftersom att ekonomin kommer att bli allt viktigare i framtiden när barnet kommer så får bilen gärna hålla bättre än genomsnittsbilen (var hittar man protokoll från bilprovning gällande bilmodell?), samtidigt den får vara någorlunda rolig att köra.
Diesel eller bensin spelar ingen större roll. Vi åker ca 2000 mil/år, så det är väl precis att en diesel lönar sig..?
Sedan hur viktigt är antal mil på en bil ? Att den är välskött är väl i många fall viktigare ?
Vi köper allra helst från bilfirma, då jag intalar mig själv att det är smidigare och något säkrare när man som jag inte är alls hemma på att kontrollera skick på bil mer än att kolla servicebok.
Hur gör djur ?
Citera
2011-01-30, 12:13
Medlem
PuncturedBladders avatar
Vad vill ni ha för bil?
Varför måste ni byta?
Vad har ni för krav på bilen?
Citera
2011-01-30, 12:22
Medlem
blohs avatar
För att det både är litet hål samt hög kant för att få in barnvagnen i bagaget på bilen vi har idag.
Krav och krav vet jag inte om vi har, mer än att den måste vara modern i inredningen gällande utrustning samt utseende samt att det måste finnas plats för både barnvagn samt lite packning i bagaget, en kombi med andra ord.

Tack för det snabba svaret.
Citera
2011-01-30, 12:23
Medlem
carlankas avatar
Just Volvo är ju bra eftersom dom faktiskt håller bra + att det alltid är lätt att få tag på bildelar till Volvo för en bra pris.
Så Volvo eller något tyskt märke skulle jag rekommendera.
Citera
2011-01-30, 12:24
Medlem
troligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloh
2: Jag och min sambo väntar barn, således måste vi byta bil. Vi har idag en Audi a4 '02, sedan.
Vi vill inte lägga mer än 100 000:- på en bil, inte heller betala en allt för dyr försäkring eller för den delen skatt. Så ny bil som möjligt är självklart också ett krav, absolut inte äldre än '00.
1: Vi har provkört Volvo v70, men den kändes lite väl klumpig, svampig och trög (provkörde iofs en modell med 140 hk motorn). Vi har även provkört v50, men frågan är om det inte blir lite väl trångt i bagaget ifall man ska ha in både barnvagn och packning..?
3: Eftersom att ekonomin kommer att bli allt viktigare i framtiden när barnet kommer så får bilen gärna hålla bättre än genomsnittsbilen (var hittar man protokoll från bilprovning gällande bilmodell?), samtidigt den får vara någorlunda rolig att köra.
Diesel eller bensin spelar ingen större roll. Vi åker ca 2000 mil/år, så det är väl precis att en diesel lönar sig..?
Sedan hur viktigt är antal mil på en bil ? Att den är välskött är väl i många fall viktigare ?
Vi köper allra helst från bilfirma, då jag intalar mig själv att det är smidigare och något säkrare när man som jag inte är alls hemma på att kontrollera skick på bil mer än att kolla servicebok.
Hur gör djur ?

Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Vad vill ni ha för bil?
Varför måste ni byta?
Vad har ni för krav på bilen?

Idiot
Citera
2011-01-30, 12:27
Medlem
En röd volvo 740!
Citera
2011-01-30, 12:29
Medlem
DollarMakers avatar
skaffa inte barn om ni inte vet vilken bil ni ska ha,that's it
Citera
2011-01-30, 12:30
Medlem
blohs avatar
Om vi nu skulle köpa en Volvo V50 eller V70, vilka motorer samt utrustningsnivåer (kinect osv.) är att föredra ?
Citera
2011-01-30, 12:33
Medlem
blohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DollarMaker
skaffa inte barn om ni inte vet vilken bil ni ska ha,that's it

Lättare sagt än gjort då halva graviditet har gått.
Citera
2011-01-30, 12:34
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka
Just Volvo är ju bra eftersom dom faktiskt håller bra + att det alltid är lätt att få tag på bildelar till Volvo för en bra pris.
Så Volvo eller något tyskt märke skulle jag rekommendera.

Stämmer det verkligen att volvo håller så bra? Jag hittar tyvärr inte statistiken från bilprovningen, men jag vill minnas att just V70´n ligger rätt dåligt till i den statistiken.
Citera
2011-01-30, 12:55
Medlem
Heligsomfans avatar
Köp en stor kombi av valfritt märke.
Själv kör vi en Saab 9-5, 150 h.
Går in en syskonvagn och en sulky + packning.
Volvo är minst lika stor, ta en model som har 170 häst så slipper du problemet med den du tycker är klen.
Bra att ha rails på taket och dragkrok.
Railsen ifall ni ska iväg långt/länge och behöver takbox pga mycket packning.
Dragkrok är alltid bra då man behöver låna en släpkärra.
Finns otroligt mycket bilar på beg marknanden.
Citera
2011-01-30, 12:56
Medlem
Saab 9-5 (inte den senaste)

Men dock från 2004 och nyare, så slipper ni motorproblem.
Mycket bil för pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in