Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-01-29, 21:00
  #1
Medlem
fittPlusPluss avatar
av nyfikenhet lekte jag runt med en sån där testpenna och till förvåning lyste den lite svagt när jag satte den mot datorchassit, samma sak med mikron, brödrosten...osv

har ojordade utag i huset och det verkar som att om pluggar in en jordad kontakt så blir jordkabeln blir strömförande, ska det verkligen vara så eller är något fel?

har f.ö aldrig fått några kyssar om jag rört chassit eller någon annan apparat
Citera
2011-01-29, 21:11
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Det är så, eftersom avstörningsskydden* i apparaterna läcker lite mot jord, eller chassit om du så vill.

Allt jordat är förstås att föredra!

*Kondsatorer
Citera
2011-01-29, 21:59
  #3
Medlem
Dom känner av att det är ström i närheten, dom behöver inte ha fysisk kontakt med ett strömförande föremål, dvs.. det är inget fel.
Citera
2011-01-29, 22:15
  #4
Medlem
DrBums avatar
En el-penna eller "phasen" som dom heter indikerar på elektromagnetiskafält och kan vara lite missvisande.
Dom kan t ex. visa spänning genom att du gnuggar den emot kläderna.

Den skall inte användas som en voltmeter eller på annat sätt ersätta en riktig mätare som man spänningsmäter med prober/mätpinnar/etc.

Dock så är dom väldigt bra att ha om man inte jobbar med el allt för mycket, så som tex rörmockar när dom kommer till pumpar, vvb´s eller andra anläggningar som "kan" vara spänningssatta..
Citera
2011-01-29, 23:29
  #5
Medlem
fittPlusPluss avatar
http://www.biltema.se/ProductImages/.../35-1711_l.jpg

stoppar jag in en sådan kabel i ojordade uttag här i huset så har den gulgröna kabeln ström i sig medan stoppar jag in den i en jordad uttag vid spisen har den inte det, samma sak är det med datorchassit och andra apparater, pennan lyser inte om jag har apparaterna i den jordade uttagen.

http://s.lowyat.net/uploads//attach-...6422_thumb.jpg
sån där penna har jag
__________________
Senast redigerad av fittPlusPlus 2011-01-29 kl. 23:31.
Citera
2011-01-30, 00:21
  #6
Medlem
Jasså tänkte inte på en sådan.
Citera
2011-01-30, 01:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
av nyfikenhet lekte jag runt med en sån där testpenna och till förvåning lyste den lite svagt när jag satte den mot datorchassit, samma sak med mikron, brödrosten...osv

har ojordade utag i huset och det verkar som att om pluggar in en jordad kontakt så blir jordkabeln blir strömförande, ska det verkligen vara så eller är något fel?

har f.ö aldrig fått några kyssar om jag rört chassit eller någon annan apparat

Sätter Du i en sån sladd som Du visar på bilden i ett ojordat uttag? Då får jordledaren endast kontakt med plast i uttaget, det är extremt lite ström som kan ledas i plasten, absolut inte mätbart med en sådan el-skruvmejsel. Kanske Du är nån sorts supermänniska som genererar el? En mänsklig Elektrisk Ål kanske så strömmen kommer från dig?`

En sak som kan framkalla ström på jorden är om man har ett nollfel, t.ex om nollan lossnat i elcentralen, då kan strömmen gå via jorden och man kan få 420 volt på faserna (i vanliga uttag) men eftersom ditt uttag inte är jordat kan det knappast vara problemet.

En annan sak jag reagerar på är att de mejslar av denna typ jag sett (säkert 20 år sen jag hade en sån) krävde att man höll fingret uppe på en metallring på toppen för att den skulle ge utslag.

Kan tyvärr inte förklara fenomenet.
Citera
2011-01-30, 03:21
  #8
Medlem
fittPlusPluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnby
Sätter Du i en sån sladd som Du visar på bilden i ett ojordat uttag? Då får jordledaren endast kontakt med plast i uttaget, det är extremt lite ström som kan ledas i plasten, absolut inte mätbart med en sådan el-skruvmejsel. Kanske Du är nån sorts supermänniska som genererar el? En mänsklig Elektrisk Ål kanske så strömmen kommer från dig?`

En sak som kan framkalla ström på jorden är om man har ett nollfel, t.ex om nollan lossnat i elcentralen, då kan strömmen gå via jorden och man kan få 420 volt på faserna (i vanliga uttag) men eftersom ditt uttag inte är jordat kan det knappast vara problemet.

En annan sak jag reagerar på är att de mejslar av denna typ jag sett (säkert 20 år sen jag hade en sån) krävde att man höll fingret uppe på en metallring på toppen för att den skulle ge utslag.

Kan tyvärr inte förklara fenomenet.

ja fan detta är ju helt jävla sjukt, nu har även upptäckt att pennan slocknar om jag samtidigt tar i chassit med andra handen

edit:
nu testade jag med att ha pennan på chassit samtidigt som jag tog ett element med andra handen och helt plötsligt börjar pennan bara lysa starkare och starkare tills jag kände att jag fick en liten mini kyss och tog då bort handen från elementet
__________________
Senast redigerad av fittPlusPlus 2011-01-30 kl. 03:32.
Citera
2011-01-30, 10:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
ja fan detta är ju helt jävla sjukt, nu har även upptäckt att pennan slocknar om jag samtidigt tar i chassit med andra handen

edit:
nu testade jag med att ha pennan på chassit samtidigt som jag tog ett element med andra handen och helt plötsligt börjar pennan bara lysa starkare och starkare tills jag kände att jag fick en liten mini kyss och tog då bort handen från elementet

Om Du håller i chasit och elementet utan mejseln då? Börjar Du steppa som Gene Kellly så är det något allvarligt fel!
Skaffa fram en voltmätare och kolla vad det är för spänning. Att Du har ström i alla apparaters ytterhölje är ju inte normalt, man får kanske själv börja mäta lite föresten. Har Du inte något jordat uttag, t.ex. i köket så Du kan se om det gör någon skillnad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback