Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-10, 18:35
  #13
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit

Tyvärr finns väldigt lite av villaområden i staden, istället bor många i trista samhällen 1-2 mils omkrets (Åhus, Tollarp, Önnestad et al)som ingår i Kristianstads kommun och pendlar in till stan. i staden.

Jag hade släkt på min fars sida i Kristiansstad och besökte staden som barn ett antal gånger fram tills 1981 då farmor och farfar gick bort, har inte varit där sen dess.

Varit ute på google earth och kollat,staden har mycket kompakt bebyggelse och saknar gudskelov villor i innerstaden. Till skillnad från Linköping, Åtvidaberg som är väldigt utspridda orter med många småhus och villor. Kristiansstad påminner om ett mindre Norrköping som också har mycket hyreslägenheter och få villor. Vilket underlättar att bygga effektiv kollektivtrafik.
Citera
2015-03-12, 15:21
  #14
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6112806

En i sanning mångfacetterad kommun där segregationen nu sägs öka mest i Sverige ...
Citera
2018-09-17, 19:18
  #15
Medlem
Vilken ödesvecka för Kristianstad kommun!
I morgon tisdag ska kommunfullmäktige säga nej till vindkraftparken Taggen i Hanöbukten.
Citat:
De små ö-staterna i Stilla havet, vars existens hotas av stigande havsnivåer, går i spetsen för att minska de globala utsläppen. Men också stora delar av Kristianstads kommun är lågt belägna med vattnet nära samhället i form av hav, åar, sjöar och våtmarker. Kommunen skriver på sin hemsida om ”det ständigt närvarande översvämningshotet”.
http://www.kristianstadsbladet.se/de...limatpaverkan/
Riktigt imponerande retorik där måste jag säga! Kristianstad och Maldiverna liksom.

Och på torsdag öppnar C4 shopping vilket blir en "utmaning" för Kristianstads USP – att stadskärnan är möjlig att både vistas i och uträtta ärenden i. Vilken tajming! Nu går vi samman med e-handeln och knäcker stadskärnan liksom!
Citera
2018-10-18, 15:43
  #16
Medlem
trueforgoods avatar
Har inte bott här själv men är på besök nu, och måste säga att det är en jäkla fin stad om än lite liten. Körde en dagstur till Åhus (tog en halvtimma max) och blev imponerad av stränderna som är var väldigt fina för att vara på östsidan av landet, och det är ju helt klart en tillgång om man skulle få för sig att flytta hit.

Jäkla fin natur och mycket vatten i och kring Kristianstad också, om man som jag uppskattar det. Snålt med restauranger dock, och har inte testat annat än hotellkäket ännu. Ska dock på nån italiensk ikväll som verkar okej, men man hade ju klart tröttnat efter ett tag pga det dåliga utbudet.

Nåväl, jag har aldrig bott här och kommer aldrig göra heller, men verkar vara en fin och lugn stad i alla fall!
Citera
2018-10-18, 15:59
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Har inte bott här själv men är på besök nu, och måste säga att det är en jäkla fin stad om än lite liten. Körde en dagstur till Åhus (tog en halvtimma max) och blev imponerad av stränderna som är var väldigt fina för att vara på östsidan av landet, och det är ju helt klart en tillgång om man skulle få för sig att flytta hit.

Jäkla fin natur och mycket vatten i och kring Kristianstad också, om man som jag uppskattar det. Snålt med restauranger dock, och har inte testat annat än hotellkäket ännu. Ska dock på nån italiensk ikväll som verkar okej, men man hade ju klart tröttnat efter ett tag pga det dåliga utbudet.

Nåväl, jag har aldrig bott här och kommer aldrig göra heller, men verkar vara en fin och lugn stad i alla fall!

Åhus är riktigt trevligt. Bra kombination av semesterort och villaförort(även om det är en egen "stad"). Bästa restaurangen i Kristianstad kommun har de också i Gästis. I staden tyckte jag köttrestaurangen Bar B Ko var bäst. Det italienska kan kanske vara Finestra Italiana, vilka i alla fall brukade ha stenugnspizzor klart över genomsnittet.
Kristianstadtrakten är/har det annars lite knepigt. Det är svenska klassamhället i ett nötskal med väldigt utpräglade representanter av hela skalan från godsägare, egenföretagare, småborgare, ordinär medelklass, arbetarklass och både den etniskt svenska och invandrade varianten av underklass. De olika delarna vill inte ha så mycket med varandra att göra, vilket kanske är anledningen till att de inte så ofta går ut och sätter sig på "lokal" där de riskerar att träffa någon från de andra "stånden". Vilket i sin tur leder till det magra krogutbudet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback