Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-01-29, 06:05
  #1
Medlem
YuriGagarins avatar
Skulle uppskatta om någon som bor eller har bott i Kristianstad kunde berätta om hur det är att leva där

Jag har barn så det skulle i så fall bli aktuellt att hitta boende i något lugnare område. Jag har själv aldrig varit i Kristianstad, eller Skåne heller för den delen, men storleken på kommunen är lagom och det ser lite så där pittoreskt lantligt ut.

Jag utgår från att det i Kristianstad finns problemområden med socfall etc. Sådant finns över allt, även i staden vi lever i nu, men är det på någotvis extra problematiskt i Kristianstad? Vill kunna känna mig relativt trygg när mina barn blir i den åldern då de är ute i samhället själva.
Citera
2011-01-29, 08:47
  #2
Medlem
Kabeltattarens avatar
Undvik Gamlegården och i viss mån Österäng.
Citera
2011-01-29, 09:40
  #3
Medlem
YuriGagarins avatar
Hur pass dåligt är Gamlegården på en skala från 1 till 10? Vad tycker du om staden i stort, är det trevligt att bo där?
__________________
Senast redigerad av YuriGagarin 2011-01-29 kl. 09:50.
Citera
2011-01-29, 12:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Hur pass dåligt är Gamlegården på en skala från 1 till 10? Vad tycker du om staden i stort, är det trevligt att bo där?

10

99% kulturberikare.

Finns tre ghetton i Kristianstad, nämligen Gamlegården, Österäng och Charlottenborg!

Ganska tråkig stad men vi har fått en ny fin idrottsarena

Har typ alla affärskedjor som finns förutom Ikea och Bauhaus. Mediamarkt och Jula kommer att byggas till våren.
Citera
2011-01-29, 13:03
  #5
Medlem
YuriGagarins avatar
Det finns som sagt även problemområden i staden där vi bor i nu med många "kulturberikare", missbrukare etc. Bara man inte spenderar allt för mycket tid där själv så har det inte så stor betydelse.

Hur är det med brottslighet och risk för överfall etc. om man bortser från nämnda problemområden? Om man rör sig mitt i samhället på kvällstid, behöver man oroa sig för problem med gäng och dylikt?

Att staden är tråkig har ingen betydelse. Prioriterar inte att gå på krogen, konserter etc utan vill främst hitta en trygg och sömnig småstad för min familj.
__________________
Senast redigerad av YuriGagarin 2011-01-29 kl. 13:07.
Citera
2011-01-29, 13:53
  #6
Medlem
Gamlegården är fint område i utseende och lägenheter är inte så dåliga, dock är det som tidigare nämt att det är folket där som sjunker området i botten tyvärr. Näsby är bättre, men skiftar beroende på vilken del man bor på. Gamla Näsby är bättre än Näsby (Näsby ligger bredvid Gamlegården, Gamla Näsby ligger vid Högskolan och Näsby). Alla dessa ligger i övre vänstra delen av Kristanstad, på vänstra delen av järnvägen.
Tråkig stad eller inte kan man tvista om. Fiinns betydligt tråkigare städer än Kristianstad, men det är ju inte som Lund, Stokholm, Malmö eler Göteborg precis. Nästan allt finns, och finns det inte är det inte så farligt långt att resa dit för att finna det man vill ha. Kulturellt finns också det mesta, och det verkar vara en rätt aktiv stad när det gäller sport och det finns vandringsleder och dylikt lite överallt omkring.
Citera
2011-01-29, 14:23
  #7
Medlem
Sh3rmans avatar
Jag har precis fyllt 20, och bott i kristianstad i hela mitt liv, vill påstå att staden är ganska tråkig, bra små barns områden är nog, Helgedal, Norra Åsum och nosaby är små mysiga "svensson"-kvarter.
Citera
2011-01-29, 14:40
  #8
Medlem
Sh3rmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
10

99% kulturberikare.

Finns tre ghetton i Kristianstad, nämligen Gamlegården, Österäng och Charlottenborg!

Ganska tråkig stad men vi har fått en ny fin idrottsarena

Har typ alla affärskedjor som finns förutom Ikea och Bauhaus. Mediamarkt och Jula kommer att byggas till våren.

Gamlegården, är ju inte farligt, eller ett "jätte" oroligt område, visst det är ett ghetto, men vilken stad har inte ett ghetto?,

Nej inte så farligt 4 kanske,
Citera
2011-01-29, 18:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anifas
Gamlegården är fint område i utseende och lägenheter är inte så dåliga, dock är det som tidigare nämt att det är folket där som sjunker området i botten tyvärr. Näsby är bättre, men skiftar beroende på vilken del man bor på. Gamla Näsby är bättre än Näsby (Näsby ligger bredvid Gamlegården, Gamla Näsby ligger vid Högskolan och Näsby). Alla dessa ligger i övre vänstra delen av Kristanstad, på vänstra delen av järnvägen.
Tråkig stad eller inte kan man tvista om. Fiinns betydligt tråkigare städer än Kristianstad, men det är ju inte som Lund, Stokholm, Malmö eler Göteborg precis. Nästan allt finns, och finns det inte är det inte så farligt långt att resa dit för att finna det man vill ha. Kulturellt finns också det mesta, och det verkar vara en rätt aktiv stad när det gäller sport och det finns vandringsleder och dylikt lite överallt omkring.

Finns inget som heter "Gamla Näsby" utan endast Näsby. Det är bara det att folk inte vill förknippas med Gamlegården så det låter finare om man säger "Gamla Näsby".
Citera
2011-01-31, 17:32
  #10
Medlem
Kristianstad är en mycket vacker gammal stad, man hade den goda smaken att inte riva sönder allt under 1960-talet utan la all sextiotalsbetong (sjukhuset, Skånehuset och regionala myndigheterna) utanför dåvarande stadsgränsen. Vilket man nu ångrar då de byggdes på gammal havsbotten och ligger sådär -1-2 meter under havets yta.


Om du flyttar in till själva staden är den inte särskilt stor och går att cykla igenom på 10-15 minuter, många pendlar in till staden från ganska långa avstånd vilket gör att det finns ett stort affärsutbud i stadskärnan (det finns två stadsbusslinjer). Tyvärr finns väldigt lite av villaområden i staden, istället bor många i trista samhällen 1-2 mils omkrets (Åhus, Tollarp, Önnestad et al)som ingår i Kristianstads kommun och pendlar in till stan. Skulle jag flytta till kommunen hade jag dock satsat på att bo i själva staden eller precis i utkanten som Långebro, speciellt i dessa peak-oil tider är det bra om man slipper lägga pengar på bilpendling och/eller busskort utan kan cykla in till stadskärnan. Huspriserna är ingenting jämfört med storstäderna, skulle tro att de i Kösta stigit med prisindex.


Gäng och våld är inte mer eller mindre än i andra städer av den storleken, skulle nog säga att det är mindre slagsmål nu än när det fanns regementen i staden.
Citera
2011-02-01, 09:08
  #11
Medlem
Största problemet med C4 är väl kommunikationerna? E22 är fortfarande en jävla bonnaväg, och tågen har Hässleholm som knutpunkt. Alltså blir det en hyfsad omväg om man ska till Malmö/Lund/KBH. Måste man inte byta också?

Annars en jävligt mysig stad. Fan så mycket charmigare än grannstaden Hässleholm (där hela stan känns som den smälldes upp på 20 år, med start någon gång på 50-talet).

Hur är det förresten med ryktena om stroppighet och storstadskomplex? Har fått höra en del från folk som bor i andra delar av NÖ-Skåne. Någon sanning i dem?
Citera
2011-02-01, 16:18
  #12
Medlem
Screwattacks avatar
Kommer inte ursprungligen från Kristianstad, men har bott inne i stan i ca 6-7 år och bor fortfarande i kommunen, men en bit ifrån själva stan. Kristianstad kallas i folkmun för "lilla Paris", och det är som regel mer i negativ än positiv bemärkelse. "Inne-folket" på stan verkar ha något slags storstads-komplex, och huvudgatorna inne i stan toppar listorna på flest antal överfall/rån/fall av misshandel i Sverige. Personligen har jag dock aldrig råkat illa ut i stan, och kände mig tryggare i utelivet där på tiden det begav sig än vad jag gjorde när jag bodde i exempelvis Malmö.

Jag vet ju inte vad du har att jämföra med, men jag har bott i ett antal större (skånska) städer, och jag skulle nog rekomendera Kristianstad före alla de andra, även om Ystad också har sin charm. Kristianstad är liksom lagom stort, och pendlingsmöjligheterna är ändå ok för jobb i närliggande kommuner och orter. Du skriver att ni är en barnfamilj, så letar ni lägenghet inne i stan skulle jag rekomendera ställen som Söder, Näsby (inte för långt norrut då, Gamlegården har redan nämnts), Hammar eller ev. Östermalm. Sistnämnda samt Söder ligger ganska centralt, så det kanske inte är jätteaktuellt för en barnfamilj. Ifall ni letar efter hyresrätt är det antagligen ABK som gäller, men med deras kösystem får ni nog vänta 5 år till. Finns privata alternativ, men kommer inte på några i huvudet just nu. Bostadsrätter har jag dålig koll på, men antagligen övervärderade. Som barnfamilj kan Kristianstad vara intressant även ur skolperspektiv då det finns ganska många skolor inom själva orten, men även i resterande kommun. Samma sak här dock, inte jättebra koll.

Letar ni hus i staden så ta även en titt på närliggande orter som Önnestad, Vä, Fjälkinge, Nosaby, Norra Åsum och Balsby. Har ingen ordentlig koll på den sociala stämningen i dessa orter, men har svårt för att tänka mig att det är sämre än alternativen inne i stan, prismässigt inräknat och med en barnfamilj i åtanke.

Nu blev det ju ett jävla långt inlägg igen, får sluta med svart kaffe, men fråga om det är nått..
__________________
Senast redigerad av Screwattack 2011-02-01 kl. 16:32.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback