• 1
  • 2
2011-01-28, 22:11
Medlem
Tjena!

Jag vet att fenomenet med att hålla ut lillfingret när man dricker ( inte bara små te koppar ) är historiskt, 90% säker iaf.

Det jag undrar om det finns någon litteratur från medeltiden (eller äldre ) som faktiskt nämner att det är för visa sin status eller nått. För det är vad som sägs ute på internet.

Den som nämner att det är homosexuellt beteende kan lämna sin adress i ett pm till mig så kan vi " prata om det " ( magnus samuelsson style )

Tack
Citera
2011-01-28, 22:21
Medlem
Har hört en saga om att de var syfilisen som i de fina kretsarna satte spår i lederna. Detta gjorde att man inte kunde hålla i glaset med lillfingret och det fingret spretade därför ut.
Lågstatus människorna såg spretandet och trodde det var fint att spreta och vips hade man en ny fluga.
Vet dock inte om detta är sant...
Citera
2011-01-28, 22:21
Medlem
Krafses avatar
Tror inte jag svarar på din fråga nu men... jag tror det är något naturligt. Jag gör så ibland och har fått det påpekat. Egentligen är det precis lika lätt att hålla fingret mot muggen precis som alla andra fingrar, men av någon vansinnig anledning händer det att det liksom åker ut i vädret utan att man tänker på det. Har funderat på om det beror på handens/underarmens anatomi, kanske att senan som ska lyfta lillfingret är lite kort, men som sagt så känns det precis lika avslappnat att hålla fingret mot muggen, så det är nog inte det. Jag kan inte förstå varför det blir så men jag kan iaf bekräfta att människor gör det okontrollerat. Vet att farsans kompis gjorde så också och folkbörjade undra om han var tvärbög.

Edit: Något annat som jag tycker är förbannat störande är folk som håller muggen med båda händerna likt en ekorre. Ser så jävla efterblivet ut!

http://www.publicdomainpictures.net/...277455FKNB.jpg
Senast redigerad av Krafse 2011-01-28 kl. 22:25.
Citera
2011-01-28, 22:23
Medlem
volym123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Har hört en saga om att de var syfilisen som i de fina kretsarna satte spår i lederna. Detta gjorde att man inte kunde hålla i glaset med lillfingret och det fingret spretade därför ut.
Lågstatus människorna såg spretandet och trodde det var fint att spreta och vips hade man en ny fluga.
Vet dock inte om detta är sant...

Exakt det jag har hört oxå.
Citera
2011-01-28, 22:24
Medlem
Vattenspanns avatar
Vill inte uttala mig om trovärdigheten i något av följande:

Citat:
Some people say that it is a survival from the times when cups didn't have any handle.

It is also said - and for some reason I like to believe this one - that in the medieval times when people still didn't know handkerchiefs, they were using their auricular and annulary fingers for blowing their noses. Therefore when drinking and eating they had to hold the fingers up not to touch the food with them. You might have noticed that usually the ring-finger - annulary - is slightly separated from the others too. The hoi polloi was blowing their noses into their sleeves, which obviously is really disgusting and impractical, (unlike blowing your nose between two fingers) - you had to wash the clothes which sometimes was impossible because of all the embroidery and beads and so, while this way all you had to do is wash your hands. Therefore it really became a sign of blue blood in one's veins, because it was practised only at the court.
- http://answers.yahoo.com/question/in...7120625AAQtZr9

Citat:
...the habit started at the dinner tables of the French medieval nobility. As hunting was the exclusive preserve of aristocrats, only they could eat meat. Meat dishes were an essential part of feasts hosted by nobility. Another culinary privilege of the nobility was that they seasoned their meat dishes with condiments such as salt, pepper, and nutmeg. These were extremely expensive luxury commodities at the time. These feasting noblemen ate with their fingers, since the use of forks and spoons at the table is a cultural development that came much later historically. It became the norm to hold one's pinky away from the meat so that it would stay dry and could be used for serving oneself from the common pots of condiment.
- http://forums.about.com/n/pfx/forum....gends&tid=9179

Citat:
How one drink tea soon became as important as when and with what.

Ladies of high fashion thought that a teacup should be held with three fingers, with the pinky extended.

This tradition went back to medieval times, when the gentry ate with three fingers, and commoners ate with five.

An extended pinky finger became a mark of elitism and is still parodied as such today.
- http://www.beveragehistory.com/2009_08_01_archive.html
Citera
2011-01-28, 22:55
Medlem
Utan att ha något stöd för det är så kan jag tänka mig att man förr ville visa att man hade fint porslin, d v s små spröda koppar. Dessa små koppar ville man kanske visa att de lätt kunde hållas (och synas) utan alla fingrar på koppen.
Citera
2011-01-29, 05:25
Medlem
Ja... Tack för era svar?

Men inget av dem var logiska, eller trovärdiga, undrade alltså om det fanns någon litteratur som skriver om det, inte citat från forum.

Dem flesta håller nog med att Adel-folk gjorde det, men behöver inte betyda att det var något som bara dem gjorde för visa upp sig. Det kan vara att de var dem enda som hade tillgång till t.ex tekoppar, och om bönderna också hade tekoppar så hade dem också hållt så ( se exempel nedan)

Frågan är nog, vad var det som var fint?
Var det direkta handlingen med att hålla ut lillfingret, eller var det en indirekt handling som gjorde så lillfingret sträckte ut sig?

Jag tänker mig exempel, man kanske var rätt stel i handleden när man drack, raka och bestämda rörelser, det var kanske en varm dryck så man ville inte spilla så man spände sin handled, och kroppens anatomi ( som någon var inne på ) gör så att lillfingret sträcker ut sig automatiskt. En reflex som inte alla har idag.

Det är för mig det mest logiska, lägg märke till det, för man drar aldrig koppen/muggen hastigt mot sig när man har lillfingret utåt, det är bara när man dricker långsamt ( vid ex. något varmt )

Testa själv, när man dricker något som vatten, så är musklerna man använder sig av vid armbågen, dem gör hela rörelsen till munnen, medans då man dricker försiktigt så är handen mer spänd, för man vill kontrollera rörelsen.
Citera
2011-01-29, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse

Edit: Något annat som jag tycker är förbannat störande är folk som håller muggen med båda händerna likt en ekorre. Ser så jävla efterblivet ut!

http://www.publicdomainpictures.net/...277455FKNB.jpg

Tack för bilden, tjejen fick sig nyss en sats i sin kopp, hon ser nöjd och belåten ut
Men det är så tjejer ska dricka, inte som män.
Citera
2011-01-29, 07:19
Medlem
Ken Drydens avatar
Precis som Krafse åker mitt lillfinger ut automatiskt om jag håller i en kopp med "öra" eller om jag dricker ur ett mindre glas.

Detta ligger faktiskt bortom min viljekontroll, och är ingenting jag kan göra något åt.

Och precis som Krafse får jag det ofta påpekat i vissa sällskap, och bögskämten börjar hagla...

Efter att ha läst inläggen kan man alltså koka ned argumenten till två "skolor" kring detta:

1) Den kulturhistoriska skolan: Vi låter lillfingret spreta ut eftersom vi vill anamma bättre folks vanor. Under medeltiden åt bättre folk kött med tre fingrar för att ha ett par i "reserv" som inte blev kladdiga. Detta lever kvar än i dag som ett slags - ofta omedvetet - socialt relikt.

2) Den anatomiska skolan: Det är lättare att använda sig av handens finmotorik om man håller ett - låt oss säga - välfylllt likörglas med tre fingrar, i stället för fem. Precisionen ökar och det blir mindre risk att du spiller när du dricker.

För att se vilken skola som har rätt kanske man borde gå utanför den västerländska kulturens gränser... Hur håller en kines eller indier i sina bägare? Om även dessa personer spretar med lillfingrarna är jag beredd att ge "anatomerna" rätt; om inte, så vinner "kulturhistorikerna"...
Citera
2011-01-29, 07:24
Medlem
Det var ett sätt att signalera till tjänstefolket att man ville ha påtår.
Så slipper man avbryta diskussionen.
Citera
2011-01-29, 11:39
Medlem
DeusSanctis avatar
Antingen så var det för att signalera att man hade syfilis, eller så var det för att signalera att man inte hade syfilis, eller så var det för att signalera att man blivit botad från syfilis. Har glömt vilket.
Citera
2011-01-29, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Ja... Tack för era svar?

Men inget av dem var logiska, eller trovärdiga, undrade alltså om det fanns någon litteratur som skriver om det, inte citat från forum.

Jag tänker mig exempel, man kanske var rätt stel i handleden när man drack, raka och bestämda rörelser, det var kanske en varm dryck så man ville inte spilla så man spände sin handled, och kroppens anatomi ( som någon var inne på ) gör så att lillfingret sträcker ut sig automatiskt. En reflex som inte alla har idag.

Det är för mig det mest logiska, lägg märke till det, för man drar aldrig koppen/muggen hastigt mot sig när man har lillfingret utåt, det är bara när man dricker långsamt ( vid ex. något varmt )

Vad menar du med att alla inte har den reflexen idag? Ditt förslag känns väl inte heller så jättelogiskt, får jag säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in