2011-01-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Vad menar du med att alla inte har den reflexen idag? Ditt förslag känns väl inte heller så jättelogiskt, får jag säga.

Ah det får du jätte gärna säga, men har du läst kroppens anatomi och signal vägar i kroppen?
Det har jag och då stöter man på väldigt ofta såna " ihopsatta " rörelser som sker pga anatomin och muskler som hänger samman.

I ansiktet har vi väldigt många självständiga muskler just för att kunna göra miner osv, andra delar av kroppen är inte så specifika när det gäller rörelser och då är det vanligt att muskler hänger ihop.
dvs. spänner jag en så spänns en annan också.

En sak du kan testa är att be dina kompisar spänna ihop pekfingret och tummen, och studera hur man håller fingrarna olika " utan att tänka på det " , vissa kommer spänna dem med slutna fingrar ( lång/ring/lill fingret) andra kommer ha fingrarna utåt ( som italienare visar på att något smakar gott ).
För att göra ett lyckat experiment får du inte visa hur man spänner, utan be dem spänna bara. Risken finns att dem härmar det du gör bara.

Eller så tar du mig på orden genom exemplet att när man nyser så stänger man ögonen samtidigt ( en typ av reflex ) eller vissa ansiktsuttryck som ofrivlligt vickar öronen (som man vanligtvis inte kan kontrollera)
Citera
2011-01-31, 14:19
Medlem
Kingen_kings avatar
Om jag tar och pressar ihop tummen och pekfingret så åker lillfingret ut per automatik. Det är förmodligen individuellt.

Jag kan tänka mej att nån framstående person, en kung eller drottning kanske, hade samm reflex och på så sätt skapade ett mode i finare kretsar. Man kan ju gissa på Gustaf III eller nån runt honom.
Citera
2011-01-31, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abotiz
Ah det får du jätte gärna säga, men har du läst kroppens anatomi och signal vägar i kroppen?
Det har jag och då stöter man på väldigt ofta såna " ihopsatta " rörelser som sker pga anatomin och muskler som hänger samman.

I ansiktet har vi väldigt många självständiga muskler just för att kunna göra miner osv, andra delar av kroppen är inte så specifika när det gäller rörelser och då är det vanligt att muskler hänger ihop.
dvs. spänner jag en så spänns en annan också.

En sak du kan testa är att be dina kompisar spänna ihop pekfingret och tummen, och studera hur man håller fingrarna olika " utan att tänka på det " , vissa kommer spänna dem med slutna fingrar ( lång/ring/lill fingret) andra kommer ha fingrarna utåt ( som italienare visar på att något smakar gott ).
För att göra ett lyckat experiment får du inte visa hur man spänner, utan be dem spänna bara. Risken finns att dem härmar det du gör bara.

Eller så tar du mig på orden genom exemplet att när man nyser så stänger man ögonen samtidigt (en typ av reflex ) eller vissa ansiktsuttryck som ofrivlligt vickar öronen (som man vanligtvis inte kan kontrollera)

För min skull behöver du inte försöka rabbla upp elementära kunskaper om människans fysiologi, men du kan gärna svara på frågan jag ställde om varför du påstår att alla inte har den reflexen idag?
Citera
2011-01-31, 16:07
Medlem
Citat:
För min skull behöver du inte försöka rabbla upp elementära kunskaper om människans fysiologi, men du kan gärna svara på frågan jag ställde om varför du påstår att alla inte har den reflexen idag?

Jag svarar inte på frågor i ett ämne där jag själv frågat om något. Vill du få ett svar så skapa den frågan på forumet så kan jag svara.
Citera
2011-01-31, 16:16
Medlem
Citat:
Jag svarar inte på frågor i ett ämne där jag själv frågat om något. Vill du få ett svar så skapa den frågan på forumet så kan jag svara.

Ha ha, det var den mest pinsamma undanflykten jag hört.

Du startar en tråd, och i en kommentar till andras svar kommer du med ett tveksamt påstående som du sedan inte svarar på fråga om med hänvisning till att du är TS. Du är rolig du.
Citera
2011-01-31, 21:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Alla hade nog inte den reflexen förr heller. Appropå elementära kunskaper...
Citera
2011-01-31, 21:49
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jag håller med dem som argumenterar för att syfilis "har ett finger med i det hela".....

Nej, jag ska inte byta jobb.
Citera
2011-01-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ha ha, det var den mest pinsamma undanflykten jag hört.

Du startar en tråd, och i en kommentar till andras svar kommer du med ett tveksamt påstående som du sedan inte svarar på fråga om med hänvisning till att du är TS. Du är rolig du.

Ja, just därför. Jag kände för vara rolig.

Vet inte varför du hoppade på tanken att jag är en sån som " flyr undan " en diskussion. Men din fråga var också dum. Här är en fråga till dig, varför har inte alla stora näsor?

Hela ämnet är på gränsen till OFT, jag frågade om det fanns litteratur från medeltiden som nämnde detta, men slutade med att jag fick ge syfilis människor ett annat perspektiv, som i min mening är mer trovärdig.
Citera
2011-01-31, 22:13
Medlem
Citat:
Här är en fråga till dig, varför har inte alla stora näsor?

Där har vi din osakliga nivå i ett nötskal. Kommentarer överflödiga.
Citera
2011-01-31, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Alla hade nog inte den reflexen förr heller. Appropå elementära kunskaper...

Exakt, men om TS specifikt påstår att alla inte har reflexen idag så får man anta att han också menar att det är till skillnad från förr.
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2011-01-31 kl. 22:27.
Citera
2011-03-05, 08:47
Medlem
http://gt.expressen.se/nyheter/1.235...en-hemligheten
Citera
2011-03-05, 11:02
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravestream
http://gt.expressen.se/nyheter/1.235...en-hemligheten
Ja, en reflex helt enkelt som fint folk trodde var fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in