Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Vad menar du med att alla inte har den reflexen idag? Ditt förslag känns väl inte heller så jättelogiskt, får jag säga.
Ah det får du jätte gärna säga, men har du läst kroppens anatomi och signal vägar i kroppen?
Det har jag och då stöter man på väldigt ofta såna " ihopsatta " rörelser som sker pga anatomin och muskler som hänger samman.
I ansiktet har vi väldigt många självständiga muskler just för att kunna göra miner osv, andra delar av kroppen är inte så specifika när det gäller rörelser och då är det vanligt att muskler hänger ihop.
dvs. spänner jag en så spänns en annan också.
En sak du kan testa är att be dina kompisar spänna ihop pekfingret och tummen, och studera hur man håller fingrarna olika " utan att tänka på det " , vissa kommer spänna dem med slutna fingrar ( lång/ring/lill fingret) andra kommer ha fingrarna utåt ( som italienare visar på att något smakar gott ).
För att göra ett lyckat experiment får du
inte visa hur man spänner, utan be dem spänna bara. Risken finns att dem härmar det du gör bara.
Eller så tar du mig på orden genom exemplet att när man nyser så stänger man ögonen samtidigt ( en typ av reflex ) eller vissa ansiktsuttryck som ofrivlligt vickar öronen (som man vanligtvis inte kan kontrollera)