• 1
  • 2
2004-08-17, 20:52
Medlem
warcows avatar
Idag så var det en kille förbi och försökte sälja på mig ett larm från Securitas/aroundio. Vi hamnade in på en diskussion ang systemets svagheter. Systemet funkar ju så att man har typ 30 sek från att man har kommit in tills man ska slå koden. Mao har ev tjuvar samma tid på sig att sabba larmet. T.ex. genom att slå sönder sirenen så grannar etc. inte vaknar till. Det höll han med om. Sen blev han lite sur och gick vidare till nästa hus. Men sen i efterhand slog det mig. Skulle inte en tjuv kunna på dom 30 sekundrarna dra en slägga i hela apparaten + ev slå ner den från väggen och dra av kablar etc. och paja så den inte ringer upp någon larmcentral när tidsgränsen gått ut? Det är ju inga stadiga grejer precis.

Är det möjligt att det är så enkelt att koppla bort ett sånt typ av larm?

/Warcow
Citera
2004-08-17, 20:56
Bannlyst
Då ska man ju veta var alla sirener sitter, och ha sönder ett par st på 30 sek verkar inte lätt. Sen har dem ju alltid backup batteri, så det spelar ju ingen roll om du drar strömmen..
Citera
2004-08-17, 21:08
Medlem
warcows avatar
I det paketet som dom säljer är det ju en huvudenhet med siren på samt en trådlös detektor. Det jag pratar om är enkla hemlarm som kostar 3000 spänn att installera + 250 spänn i månaden. Min tanke var att om man slår en slägga i huvudenheten så lär ju all elektronik paja + att man drar av telelinjen med ett välriktat sidoslag.

Jag undrar egentligen om dom här larmen är värdelösa.

/Warcow
Citera
2004-08-17, 21:15
Medlem
för att sätta det ur funktion gör man så att man klipper av tele ledningen sen tar man sig in då har man 30 sek att klippa ledningen till sirenen,

sån här skit är oftast värdelöst för har man ett värd så i kåken så nog år det att sno det bästa är en stor jycke med taskig atittyd
Citera
2004-08-17, 23:31
Medlem
Hört talas om sabotagelarm?
Det går säkert, men fan vet att det är svårt!
Citera
2004-08-17, 23:42
Medlem
Azraels avatar
Jag har faktiskt ingen koll på just det aktuella larmet. Antagligen så går det ett sabotagelarm om du slår sönder enheten. Att slå sönder sirenen är väl rätt meningslöst. Larmet sitter ju inte där för att starta en siren utan för att skicka ett larm till en larmcentral.

Mer avancerade larm känner av om man tex försöker klippa teleförbindelsen eller strömmen (de ha givetvis backup-batterier) och dessutom sänder de även larmet via mobilnätet. Tror dock inte att dessa villalarm är så pass avancerade.

Villalarm har två fördelar:

1. Tjuven väljer hellre ett annat hus.
2. Om du är bortrest och någon slår in rutan så kommer det dit en väktare och lagar rutan samt meddelar dig.
Citera
2004-08-18, 00:20
Medlem
warcows avatar
Att slå sönder sirenen ger ju busarna c:a 20 min innan väktaren kommer (slipper uppmärksamhet från grannarna)

/warcow
Citera
2004-08-18, 00:24
Medlem
Vanliga hemmalarm har knappast en GSM-modul som ringer upp, nepp!

Att klippa elen är ju inte så yber heller, de går ju oftast på batterier(backup). Men den batteriebackupen, hur länge räcker den? Om en person är borta en vecka och man drar elen första dagen.. iofs så borde den borde den räcka en vecka eller två.

Jag antar att den lilla dosan med knapparna på bara är en display, countdownen finns ju i "stora" lådan.. Och att lyckas hitta den, slå upp den, slå sönder sirenen på 30 sek låter...otroligt? Dessutom finns det ofta en till siren(som låter ännu högre), om den går igång kan man inte vara inne i huset( i know ) .

mvh peakk
Citera
2004-08-18, 07:26
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Mer avancerade larm känner av om man tex försöker klippa teleförbindelsen eller strömmen (de ha givetvis backup-batterier)

De flesta, om inte alla, har denna finess nu för tiden. Det är en busenkel konstruktion: Man balanserar/dubbelbalanserar larmslingan med resistorer, och larmcentralen känner av motståndet i alla ledningar. Om man klipper av en ledning så går larmet direkt. Dessutom så finns det alltid en batteribackup som ser till att larmet kan yla även om centralen blir strömlös. Att bryta strömmen och vänta ut batteriet är nog tämligen meningslöst, eftersom det är ett kraftigt batteri och larmet knappast drar speciellt mycket ström i bevakningsläget. De flesta larmcentraler med självrespekt brukar dessutom försöka påkalla uppmärksamhet på ett eller ett annat sätt om de märker att de börjar bli strömlösa.

Och eftersom både larmcentralen och siren ska sitta skyddade och dolda (ex. på vinden), så kommer polis/väktare att vara på plats långt innan man hunnit lokalisera och förstöra dem. Dessutom så är det ofta bara 10, eller max 20 sekunder man har på sig att slå in larmkoden. Och för att ytterligare besvära det hela: Du får bara de sekunderna om du öppnar ytterdörren, krossar du ett fönster eller bryter upp en altandörr så går larmet direkt.

Jag skulle vilja påstå att det är tämligen omöjligt att ta sig förbi ett modernt larm.
Citera
2004-08-18, 07:50
Medlem
RayKrebbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warcow
Idag så var det en kille förbi och försökte sälja på mig ett larm från Securitas/aroundio.

Hade du ringt till securitas och bett killen komma förbi, eller dök han bara upp på farstukvisten med ett larm under armen och försökte nasa?

Frågan har viss betydelse eftersom securitas inte ägnar sig åt s.k. hemförsäljning. I vart fall inte i Sverige.

You do the math...
Citera
2004-08-18, 08:50
Medlem
Daves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
nog år det att sno det bästa är en stor jycke med taskig atittyd

Det finns hundar med RIKTIGT taskig attidyd att hyra. Smutt som som fan, ägaren lämnar hunden när du drar och hämtar upp den när du kommer hem.
Citera
2004-08-18, 09:22
Medlem
warcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayKrebbs
Hade du ringt till securitas och bett killen komma förbi, eller dök han bara upp på farstukvisten med ett larm under armen och försökte nasa?

Frågan har viss betydelse eftersom securitas inte ägnar sig åt s.k. hemförsäljning. I vart fall inte i Sverige.

You do the math...

Han kom från Aroundio (Securitas) som nasar på billiga hemlarm till villaägare. Han var nog äkta.

/warcow
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in