• 1
  • 2
2004-08-18, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warcow
Skulle inte en tjuv kunna på dom 30 sekundrarna dra en slägga i hela apparaten + ev slå ner den från väggen och dra av kablar etc. och paja så den inte ringer upp någon larmcentral när tidsgränsen gått ut?
/Warcow

Med tanke på att de flesta larmsystem vill (måste/bör) sitta på det första telefonuttaget i huset är det ganka enkelt att hitta centralenheten. Hall eller kök brukar vara Felias älsklingplacering av dessa uttag.. =)

Lite dyrare installationer gömmer centralenheten och drar fram en kabel till telefonuttaget men dessa "billiga" paket skall installeras snabbt och då finns det inte tid för avancerade installationer. Har tre bekanta som har Aroundio´s larm hemma och jag blev riktigt mörkrädd när jag såg installationen. En av dom har centralenheten fullt synlig från ett fönster på bottenvåningen. Telefonuttaget sitter strax under centralen så där kan man säga att 30 sekunder räcker mer än väl för att göra det systemet VÄRDELÖST !

Hade man tänkt lite (som i större system) så hade det suttit en IR-sensor i utrymmet framför centralenheten så att man inte kommer åt den utan aktivera larmet. Men detta lyxet unnar dom sig inte i billiga hemlarm.. =) och den vanliga hemanvändaren vet inte tillräckligt för att ställa dessa krav!
Citera
2004-08-18, 09:51
Medlem
warcows avatar
Griffin: Precis min tanke.

Är det någon som vet ett larm som trots allt ger ett hyggligt skydd utan att kosta skjortan? (bortsett från boaormar, pitbulls, "polare")

/warcow
Citera
2004-08-18, 12:09
Medlem
ljungbackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
bla bla bla....Jag skulle vilja påstå att det är tämligen omöjligt att ta sig förbi ett modernt larm.
Fel, du kan om du har tur komma in genom ett obevakat fönster/dörr etc iklädd i aluminiumfolie och går väldigt väldigt sakta genom huset.
Citera
2004-08-18, 16:35
Medlem
Citat:
Griffin: Precis min tanke.
Är det någon som vet ett larm som trots allt ger ett hyggligt skydd utan att kosta skjortan? (bortsett från boaormar, pitbulls, "polare")
/warcow

Lägg ner lite energi med ett av dessa larmpaket så blir det bättre. Riktigt bra blir det inte utan att koppla in (tex) Securitas Teknikavdelning och be dom ta fram ett paket, men det blir DYRT.

(1) En variant är att "gömma" larmcentralen så att den inte syns när man traskar runt i huset (förråd, garderob eller liknande).
(2) Se även till att du larmar området "framför" larmcentralen (en extra IR-detektor).
(3) Fråga om du kan komplettera med en GSM-uppringare (5.000kr).
(4) En siren som monteras högt inne i huset och då INTE nära centralenheten.
(5) samt en siren på utsidan.

(6) Vill du vara extra säker så monterar du inte in "vanliga" IR-detektorer utan en speciell kombo-variant (IR & ultraljud eller Microvåg) som reagerar på två olika principer. Svårare att lura mao.
Citera
2004-08-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacka
Fel, du kan om du har tur komma in genom ett obevakat fönster/dörr etc iklädd i aluminiumfolie och går väldigt väldigt sakta genom huset.

Går med billiga IR-detektorer men plockar du in en dubbel-deckare med Ultraljud/Microvåg så lär du få problem.
Citera
2004-12-01, 18:02
Medlem
Molbs avatar
Citat:
Idag så var det en kille förbi och försökte sälja på mig ett larm från Securitas/aroundio. Vi hamnade in på en diskussion ang systemets svagheter. Systemet funkar ju så att man har typ 30 sek från att man har kommit in tills man ska slå koden. Mao har ev tjuvar samma tid på sig att sabba larmet. T.ex. genom att slå sönder sirenen så grannar etc. inte vaknar till. Det höll han med om. Sen blev han lite sur och gick vidare till nästa hus. Men sen i efterhand slog det mig. Skulle inte en tjuv kunna på dom 30 sekundrarna dra en slägga i hela apparaten + ev slå ner den från väggen och dra av kablar etc. och paja så den inte ringer upp någon larmcentral när tidsgränsen gått ut? Det är ju inga stadiga grejer precis.

Är det möjligt att det är så enkelt att koppla bort ett sånt typ av larm?

/Warcow

Självklart har tjuven inte 30 sek och gå runt i HELA huset. Och självklart ska centralen sitta i ett direktlarmat utrymme !

Så nä, så enkelt är det inte om personen som installerar larmet till dig är smart ! Securitas aroundio, inte världens bästa larm. Inget slår ju trådbundet !
Citera
2004-12-01, 21:16
Bannlyst
Har ni någon ute från en lokal larmfirma så försök att använda er egen hjärna än att tillförlita sig på dennes.

Exempel: En nära väns far skaffade larm till sin firma. Vid besök upptäckte jag att dom inte hade satt upp någon IR-deckare i något av rummen förutom i en korridor. Anledningen var att tjuven skulle komma från korridoren och att det då var onödigt att sätta upp något i rummen. Nu kanske det stämmer om företaget låg i en källarlokal utan fönster men saken är den att företaget ligger på bottenvåningen med fönster runt om och i rummen står det datorer.

Securitas larm: I 9/10 där folk (i min omgivning) har skaffat securitas hemlarm (som dom så flitigt har annonserat om) så har dom fått följande: 1st IR-deckare, 1st siren samt 1st Magnetkontakt. Standard för detta är att dom monterar Larmcentralen i närheten av ytterdörren och IR-deckaren i närheten.
Allting väldigt centralt och enligt en polisbekant är detta något som flera tjuvar mycket VÄL vet om..

Och vad hände då i somras. Jo, ett par tjuvar tog sig in i min väns villa genom att använda en stege och på så sätt kom in via en balkong. Sen hade dom tagit sig ner för en trappa och helt sonika (med en jävla fart antar jag) kastat sig över central såväl som siren.

Så när ni ska skaffa larm, tänk över saken en eller två gånger. Tillförlita er inte på någon "expert" och framförallt, snåla inte.

Bor du i en villa lite utsides och ni vill ha larm, kontrollera vad ett MultiCom paket kostar. På så sätt kan man inte bråka med telefonledningarna utan att ditt larmbolag får vetskap om det.
Citera
2004-12-02, 17:37
Medlem
Molbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prestige2k
Har ni någon ute från en lokal larmfirma så försök att använda er egen hjärna än att tillförlita sig på dennes.

Exempel: En nära väns far skaffade larm till sin firma. Vid besök upptäckte jag att dom inte hade satt upp någon IR-deckare i något av rummen förutom i en korridor. Anledningen var att tjuven skulle komma från korridoren och att det då var onödigt att sätta upp något i rummen. Nu kanske det stämmer om företaget låg i en källarlokal utan fönster men saken är den att företaget ligger på bottenvåningen med fönster runt om och i rummen står det datorer.

Securitas larm: I 9/10 där folk (i min omgivning) har skaffat securitas hemlarm (som dom så flitigt har annonserat om) så har dom fått följande: 1st IR-deckare, 1st siren samt 1st Magnetkontakt. Standard för detta är att dom monterar Larmcentralen i närheten av ytterdörren och IR-deckaren i närheten.
Allting väldigt centralt och enligt en polisbekant är detta något som flera tjuvar mycket VÄL vet om..

Och vad hände då i somras. Jo, ett par tjuvar tog sig in i min väns villa genom att använda en stege och på så sätt kom in via en balkong. Sen hade dom tagit sig ner för en trappa och helt sonika (med en jävla fart antar jag) kastat sig över central såväl som siren.

Så när ni ska skaffa larm, tänk över saken en eller två gånger. Tillförlita er inte på någon "expert" och framförallt, snåla inte.

Bor du i en villa lite utsides och ni vill ha larm, kontrollera vad ett MultiCom paket kostar. På så sätt kan man inte bråka med telefonledningarna utan att ditt larmbolag får vetskap om det.

Allt beror ju på hur mycket pengar man vill lägga på sitt larm. 1 mk och 1 deccare, som brukar vara standard paketet. Räcker oftast inte i en villa. Men man kan inte heller larma ALLA rum och varje liten del av huset.
Ett par tusen extra för 2-3 deccar till hade jag iallafall lagt för att larma så mycket som möjligt. Framförallt smart.

Men det e sant som du säger. Övervåningen brukar oftast vara olarmad. Men centralen borde ha något larm. (eller sitta i larmatutrymme)

Multicom paket e väldigt dyrt. Smartare och installera GSM modul.

"Better safe Then sorry"
Citera
2009-01-28, 08:38
Medlem
taskig attityd...

Citat:
Ursprungligen postat av Dave
Det finns hundar med RIKTIGT taskig attidyd att hyra. Smutt som som fan, ägaren lämnar hunden när du drar och hämtar upp den när du kommer hem.
...måste skratta lite...skulle aldrig lita på att bara ha en hund med taskig attityd i min villa- det må vara det sårbaraste som finnes en lite eller stor dreglandes jycke på fyra ben...-hur svårt kan det vara att knäppa den med rätt verktyg????
Citera
2009-06-19, 03:38
Medlem
royahls avatar
Citat:
Idag så var det en kille förbi och försökte sälja på mig ett larm från Securitas/aroundio. Vi hamnade in på en diskussion ang systemets svagheter. Systemet funkar ju så att man har typ 30 sek från att man har kommit in tills man ska slå koden. Mao har ev tjuvar samma tid på sig att sabba larmet. T.ex. genom att slå sönder sirenen så grannar etc. inte vaknar till. Det höll han med om. Sen blev han lite sur och gick vidare till nästa hus. Men sen i efterhand slog det mig. Skulle inte en tjuv kunna på dom 30 sekundrarna dra en slägga i hela apparaten + ev slå ner den från väggen och dra av kablar etc. och paja så den inte ringer upp någon larmcentral när tidsgränsen gått ut? Det är ju inga stadiga grejer precis.

Är det möjligt att det är så enkelt att koppla bort ett sånt typ av larm?

/Warcow

Det beror helt på vad du har för larm. Har du skalskydd till larmet så går det iväg ett sabotagelarm till larmcentralen så fort du pillar på systemet utan behörighetskod (unika för alla kunder). Man får vad man betalar för skulle jag säga, Securitas har bra larm, det kan jag säga av egen erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in