• 1
  • 2
2011-01-27, 23:56
Medlem
lundagrens avatar
vad finns det för utbildningar och finns det på halvtid? Vilka har folk gått/hört om och kan rekommendera?
Mvh
Citera
2011-01-28, 00:04
Medlem
MrVisstos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
vad finns det för utbildningar och finns det på halvtid? Vilka har folk gått/hört om och kan rekommendera?
Mvh

För att bli CAD-konstruktör antar jag att man först måste gått någon form av ingenjörslinje. Förmodar att det inte går att gå en sådan omfattande utbildning på halvfart.
Citera
2011-01-28, 00:21
Medlem
om du är outbildad men ändå kan programmet så är det många företag som anställer folk som ritar med CAD. Jag har 3 kompisar som gick direkt från gymnasiet till Vectura och något arkitektföretag (en av dom är nu geotekniker). Eftersom många företag inte har råd att utbilda sina arkitekter och ingenjörer så ber dom andra företag att rita åt dom, eller så är det dyrt att be dom göra så enkla saker Många har inte fattat att det är smart att anställa en billig och outbildad människa.

nu vet jag ju inte vilken sits du är i eller vad du vill ha för arbete. men mitt tips är att du lär dig CAD hemma och gå till alla företag som måste ha ritningar i diverse CADprogram.
Citera
2011-01-28, 00:21
Medlem
Derecks avatar
En polare till mej gick CAD-konstruktion på KY. Han tyckte de va bra, men han failade med konstruktionsdelen och hoppade av. Han kom in i princip direkt efter gymnasiet. Tror inte den går på halvtid dock. 2 år lång.
Citera
2011-01-28, 00:49
Medlem
MrVisstos avatar
Jag gick 2st kurser i autocad på 50 gymnasiepoäng vardera när det begav sig för min del. Men då lär man sig ju bara att rita och jag har svårt att se att man har någon större nytta av de kunskaperna om man inte kan konstruera el. dyl? Om man konstruerar något så ritar man ju upp det samtidigt eller menar ni att det finns folk som bara sitter och riar sådant som andra konstruerat?
Citera
2011-01-28, 01:01
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrVissto
Jag gick 2st kurser i autocad på 50 gymnasiepoäng vardera när det begav sig för min del. Men då lär man sig ju bara att rita och jag har svårt att se att man har någon större nytta av de kunskaperna om man inte kan konstruera el. dyl? Om man konstruerar något så ritar man ju upp det samtidigt eller menar ni att det finns folk som bara sitter och riar sådant som andra konstruerat?

Ritningsdelen är inte det svåra - sitt med programmet i någon månad, börja med tutorials och gör modeller av saker omkring dig så kommer det. Det svåra är att dimensionera skiten efter säkerhetsfaktorer, hållfasthet för materialet i fråga, värmeexpandering och dylik trist skit.

Pros:
  • Rendering är nice, då kan man dricka kaffe
  • Snusa är ball
  • Sitta vid en dator kan vara trevligt
  • Så jävla jobbigt är det inte, faktiskt

Cons:
  • Du sitter vid en djävla dator hela tiden
  • Du rör dig inte (om du inte har ett stort lager och trevliga kamrater som låter dig låna sparkcyklar under renderingstiden)
  • Kontorsjobb
  • Monitorglasögon är inte speciellt fly (om än ganska bekvämt för ögonen)

Jag gick Teknikprogrammet inrikting högskola (MaA-E, Fysik A+B, Konstruktion A+B samt grundläggande verkstadskurs) Degar i Solidworks. Autocad kan vara det hemskaste och är något för veteranerna.
Senast redigerad av OggeOJ 2011-01-28 kl. 01:04.
Citera
2011-01-28, 01:40
Medlem
MrVisstos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Ritningsdelen är inte det svåra - sitt med programmet i någon månad, börja med tutorials och gör modeller av saker omkring dig så kommer det. Det svåra är att dimensionera skiten efter säkerhetsfaktorer, hållfasthet för materialet i fråga, värmeexpandering och dylik trist skit.

Ja det är ju det jag menade. Om man inte har kunskaper inom t.ex hållfasthet/materiallära eller bygg/säkerhets-bestämmelser så har man ju ingen större nytta av att kunna rita. Har själv jobbat mycket med cad/cam och just själva handhavandet av cadprogramen står för en väldigt liten av kompetensen som krävs för att få mitt jobb gjort.

Skulle tippa på att en minst 2-årig högskoleutbildning krävs för att TS skall kunna bli CAD-konstruktör. 4år på halvfart då om det ens finns som en möjlighet.
Citera
2011-01-28, 02:25
Medlem
lundagrens avatar
Tackar för svaren, får väl bli 2-årig KY då. Pro/engineer är väl det program jag vill lära mig primärt.

Hade gärna jobbat och läst samtidigt dock, men finns det inte så är det så =)
Citera
2011-01-28, 04:31
Medlem
Micromats avatar
Klart det finns kvällskurser o liknande i cad, du får väll leta ordentligt bland lokala annonser eller kolla upp på nätet
Citera
2011-01-28, 19:48
Medlem
orkaskaffanicks avatar
Citat:
Om man konstruerar något så ritar man ju upp det samtidigt eller menar ni att det finns folk som bara sitter och riar sådant som andra konstruerat?

Ja. Tämligen vanligt att civare designar och konstruerar och hingare ritar och modellerar. Att sätta de högsta produktutvecklarna på tradigt CAD:ande i stora, komplexa assemblies skulle vara ett slöseri utan dess like.

Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ

Detta är sällan sysslor för en CAD-ritare dock. Beror mycket på hur avancerad produkten är. Om en hingare sätts på att göra beräkningar så kan du vara så säker på att det rör sig om att mata in siffror i excel-script och köra makron på rutin.

Om man bara aspirerar till att CAD:a hela dagarna så skulle nog en KY-kurs vara fullt duglig, förutsatt att personen i fråga har kunskaper i tillverkningsmetoderna. Nybakade ingenjörer utan erfarenhet av industrigolvet som konstruerar skit som är omöjligt att tillverka är snarare regel än undantag; misstag gamle outbildade Svante, 47 vårar, vid CNC:n aldrig skulle göra.
Citera
2011-01-28, 23:01
Medlem
MrVisstos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkaskaffanick
Ja. Tämligen vanligt att civare designar och konstruerar och hingare ritar och modellerar. Att sätta de högsta produktutvecklarna på tradigt CAD:ande i stora, komplexa assemblies skulle vara ett slöseri utan dess like.

Detta är sällan sysslor för en CAD-ritare dock. Beror mycket på hur avancerad produkten är. Om en hingare sätts på att göra beräkningar så kan du vara så säker på att det rör sig om att mata in siffror i excel-script och köra makron på rutin.

Om man bara aspirerar till att CAD:a hela dagarna så skulle nog en KY-kurs vara fullt duglig, förutsatt att personen i fråga har kunskaper i tillverkningsmetoderna. Nybakade ingenjörer utan erfarenhet av industrigolvet som konstruerar skit som är omöjligt att tillverka är snarare regel än undantag; misstag gamle outbildade Svante, 47 vårar, vid CNC:n aldrig skulle göra.

Jaha där ser man! Är det mest på riktigt stora företag rutinerna ser ut så här eller även på mindre? Trodde ärligt talat att den typen av tjänster inte behövdes i någon större utsträckning, men nu när jag börjar förstå att så är fallet, så blir man ju lite sugen på att pröva yrket. Verkar soft som någon sade innan. Vad kan man tänkas tjäna som "hingare"?

Vad betyder hingare förresten?
Citera
2011-01-28, 23:48
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Jaha där ser man! Är det mest på riktigt stora företag rutinerna ser ut så här eller även på mindre? Trodde ärligt talat att den typen av tjänster inte behövdes i någon större utsträckning, men nu när jag börjar förstå att så är fallet, så blir man ju lite sugen på att pröva yrket. Verkar soft som någon sade innan. Vad kan man tänkas tjäna som "hingare"?

Vad betyder hingare förresten?

Gissar på högskoleingenjör.

Saken hör till den att jobbet jag vill utbilda mig för kommer vara på en firma där jag kmr jobba tätt ihop med hållfast. civing så dom kmr stå för beräkningsdelen, mitt jobb kmr vara ritningar och modeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in