Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Gissar på högskoleingenjör.
Saken hör till den att jobbet jag vill utbilda mig för kommer vara på en firma där jag kmr jobba tätt ihop med hållfast. civing så dom kmr stå för beräkningsdelen, mitt jobb kmr vara ritningar och modeller.
Ah! Det hade man kanske kunnat lista ut om man klurat mer!?
Jag arbetar med att bygga maskiner. Vi har ett par ingenjörer som konstruerar och klurar ut i stora drag hur maskinerna skall se ut och hur de skall fungera. Sen får jag och de som skall tillverka komponenterna samt bygga ihop maskinerna, tillpassa ritningsunderlag m.m hur vi vill bara vi får det att fungera. Hållfastheter, material m.m bestäms oftast enbart baserat på erfarehet. Mycket liten firma jag jobbar på, vi bygger inga hängbroar direkt, men jag hade fått för mig att det var ungefär så proceduren var överallt.
Känns som om att det max skulle bli marginellt effektivare att förklara för någon annan exakt vad den skall rita, (vilket måste behöva göras rätt omfattande, om den som skall göra det inte har samma kompetens som konstruktören antar jag), som att göra det själv från första början. Risken för fel och missförstånd ökar väl också med ett extra led?
Förresten! Lycka till med studierna och ev. jobb TS!