• 1
  • 2
2011-01-27, 11:06
Medlem
jumpcuts avatar
Sannolikheterna som fljer r att sl ner noll, en till fem, sex till nio respektive alla tio kglor med ett klot. Frgan r vad sannolikheten r att ha slagit ner tio kglor efter tv kast.

P(0) = 0,05
P(1-5) = 0,25
P(6-9) = 0,5
P(10) = 0,2

Exempel: ingen kgla + alla kglor r 0,05*0,2 och strike p frsta r 0,2

Jag har svaret, jag har formeln, men jag lyckas inte manipulera den p rtt stt fr att komma hela vgen fram.
Citera
2011-01-27, 12:32
Medlem
P(0) = 0,05
P(1-5) = 0,25
P(6-9) = 0,5
P(10) = 0,2

1. P(0)*P(10)=0.01
2. P(1)*P(9)=0.125
3. P(2)*P(8)=0.125
4. P(3)*P(7)=0.125
5. P(4)*P(6)=0.125
6. P(5)*P(5)=0.0625

Summan av alla=0.5725

Rtt? Fel? Ingen aning, gillar inte sannolikhetsteori.
Citera
2011-01-27, 12:34
Medlem
James Deans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Sannolikheterna som fljer r att sl ner noll, en till fem, sex till nio respektive alla tio kglor med ett klot. Frgan r vad sannolikheten r att ha slagit ner tio kglor efter tv kast.

P(0) = 0,05
P(1-5) = 0,25
P(6-9) = 0,5
P(10) = 0,2

Jag har svaret, jag har formeln, men jag lyckas inte manipulera den p rtt stt fr att komma hela vgen fram.

Fljande utfall r mjliga:

Kast 1 Kast 2
10 -
0 10
1-5 1-5
6-9 1-5
1-5 6-9

Detta ger sannolikheten fr tio kglor nere efter (som mest) 2 kast
0.2+0.05*0.2+0.25*0.25+0.5*0.25+0.25*0.5=0.5225

Rimligt?
Citera
2011-01-27, 13:19
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James Dean
Fljande utfall r mjliga:

Kast 1 Kast 2
10 -
0 10
1-5 1-5
6-9 1-5
1-5 6-9

Detta ger sannolikheten fr tio kglor nere efter (som mest) 2 kast
0.2+0.05*0.2+0.25*0.25+0.5*0.25+0.25*0.5=0.5225

Rimligt?
Svaret r 20% x 1 + 25% x 15% + 50% x 30% + 5% x 20% = 39.75%

Problemet jag har r att f fram 0,15 och 0,3...
Citera
2011-01-27, 20:16
Medlem
jumpcuts avatar
Jag bumpar den hr eftersom att jag fortfarande r nyfiken p hur fan man fr fram svaret...
Citera
2011-01-27, 22:27
Medlem
Citat:

P(0) = 0,05
P(1-5) = 0,25
P(6-9) = 0,5
P(10) = 0,2

Dessvrre har du inte tillrcklig information fr att kunna lsa problemet. Fr att kunna lsa problemet skulle du t.ex. behva sannolikheterna fr de olika kombinationerna att i tv slag sl ner 10 kglor.

Sedan verkar dessa sannolikheter orimliga att glla i det andra kastet. Sg att du slr ner 6-9 kglor i frsta kastet. Sannolikheten att i andra kastet f ner 10 kglor br rimligtvis vara 0.
Citera
2011-01-27, 23:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ...---...
Dessvrre har du inte tillrcklig information fr att kunna lsa problemet. Fr att kunna lsa problemet skulle du t.ex. behva sannolikheterna fr de olika kombinationerna att i tv slag sl ner 10 kglor.

Sedan verkar dessa sannolikheter orimliga att glla i det andra kastet. Sg att du slr ner 6-9 kglor i frsta kastet. Sannolikheten att i andra kastet f ner 10 kglor br rimligtvis vara 0.
Sannolikheten fr att f ner tio kglor i tv slag fr man fram genom att anvnda informationen man redan har, och det r rtt givet att det r omjligt att f ner tio kglor p ett kast om man redan ftt ner en eller flera. Tack fr din input, fr jag frga hur mycket sannolikhetslra du lst?

Kan ingen (typ evolute) hjlpa mig?
Senast redigerad av jumpcut 2011-01-27 kl. 23:47.
Citera
2011-01-28, 12:40
Medlem
Citat:
Sannolikheten fr att f ner tio kglor i tv slag fr man fram genom att anvnda informationen man redan har, och det r rtt givet att det r omjligt att f ner tio kglor p ett kast om man redan ftt ner en eller flera. Tack fr din input, fr jag frga hur mycket sannolikhetslra du lst?

Kan ingen (typ evolute) hjlpa mig?

Om vi t.ex. lter X vara antalet kglor man fr ner i frsta kastet och Y antalet kglor man fr ner i andra kastet s r det vi sker P(X+Y=10). Dock br sannolikhetsfunktionen fr Y bero p utfallet i frsta kastet fr att modellen ska vara rimlig. I frsta posten skrev du att sannolikheten att f ner 10 kglor med ett klot r 0.2 dvs. att sannolikheten att f ner 10 kglor ven i andra kastet r 0.2 oberoende vad hur mnga du slog ner i frsta kastet. Drfr tycker jag att din modell r orimlig.

Men ven om vi anvnder din modell s r indelningen av utfallsrummet fr grov vilket gr det omjligt att berkna den efterskta sannolikheten.

(har lst en del sannolikhetsteori)
Citera
2011-01-28, 15:48
Medlem
James Deans avatar
Citat:
Om vi t.ex. lter X vara antalet kglor man fr ner i frsta kastet och Y antalet kglor man fr ner i andra kastet s r det vi sker P(X+Y=10). Dock br sannolikhetsfunktionen fr Y bero p utfallet i frsta kastet fr att modellen ska vara rimlig. I frsta posten skrev du att sannolikheten att f ner 10 kglor med ett klot r 0.2 dvs. att sannolikheten att f ner 10 kglor ven i andra kastet r 0.2 oberoende vad hur mnga du slog ner i frsta kastet. Drfr tycker jag att din modell r orimlig.

Men ven om vi anvnder din modell s r indelningen av utfallsrummet fr grov vilket gr det omjligt att berkna den efterskta sannolikheten.

Har funderat ver problemet en bra stund och r bengen att hlla med dig. Min fregende berkning bygger p att det rder oberoende mellan kasten, det mste vi anta fr att f fram en lsning med given information, men detta knns fr det frsta orimligt och fr det andra har vi inte tillrckligt med information fr att betinga p frsta kastet. Var kommer problemet ifrn?
Citera
2011-01-28, 16:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Nu r det ju omjligt att f ner tio kglor med ett klot om man ftt ner ngon innan, s det r klart att det verkar orimligt om man tnker s

Citat:
Ursprungligen postat av James Dean
Har funderat ver problemet en bra stund och r bengen att hlla med dig. Min fregende berkning bygger p att det rder oberoende mellan kasten, det mste vi anta fr att f fram en lsning med given information, men detta knns fr det frsta orimligt och fr det andra har vi inte tillrckligt med information fr att betinga p frsta kastet. Var kommer problemet ifrn?
Det r en gammal tentafrga, varsgod (sannolikheten fr de enskilda kasten finns i frsta inlgget):

Proba de faire tomber toutes les quilles aprs les deux lancers :
= P(tt avoir au premier lanc) x 1 + P(1-5 quilles au premier lanc) x P(le reste au 2ieme lanc) + P(6-9 quilles au premier lanc) x P(avoir le reste au 2ieme lanc) + P(avoir 0 au premier lanc) x P(tt avoir au 2ieme lanc) = 20% x 1 + 25% x 15% + 50% x 30% + 5% x 20% = 39.75%

Problemet jag har r allts att frst hur fan man hittar 15 respektive 30 % med hjlp av den information som givits. Formeln som anvnds r multiplikationstjofrset dr P(AnB)=P(A)*P(B|A). Om man ska dra en kung ur en kortlek blir sannolikheten att dra en andra kung allts (4/52)*(3/51). Det ska vara samma teori hr, men jag lyckas fan inte och jag blir tokig p frgan.
Citera
2011-01-28, 16:31
Medlem
Citat:
Det r en gammal tentafrga, varsgod (sannolikheten fr de enskilda kasten finns i frsta inlgget):

Proba de faire tomber toutes les quilles aprs les deux lancers :
= P(tt avoir au premier lanc) x 1 + P(1-5 quilles au premier lanc) x P(le reste au 2ieme lanc) + P(6-9 quilles au premier lanc) x P(avoir le reste au 2ieme lanc) + P(avoir 0 au premier lanc) x P(tt avoir au 2ieme lanc) = 20% x 1 + 25% x 15% + 50% x 30% + 5% x 20% = 39.75%

Problemet jag har r allts att frst hur fan man hittar 15 respektive 30 % med hjlp av den information som givits. Formeln som anvnds r multiplikationstjofrset dr P(AnB)=P(A)*P(B|A). Om man ska dra en kung ur en kortlek blir sannolikheten att dra en andra kung allts (4/52)*(3/51). Det ska vara samma teori hr, men jag lyckas fan inte och jag blir tokig p frgan.

Det r inte s att sannolikheterna i frsta inlgget gller fr frsta kastet och att det i talet ven presenterats sannolikheter fr sprr givet att man ftt ner 0, 1-5 eller 6-9 kglor?
Citera
2011-01-28, 16:37
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Det r inte s att sannolikheterna i frsta inlgget gller fr frsta kastet och att det i talet ven presenterats sannolikheter fr sprr givet att man ftt ner 0, 1-5 eller 6-9 kglor?
Nej, det r de tv sannolikheterna fr sprr (0,15 efter ett 1-5-kast respektive 0,3 efter ett 6-9-kast) som r "mlet" med vningen. Nr jag har undrat om hur man ska komma fram till dem med den information som finns tillgnglig blir jag bara ombedd att lsa igenom kurslitteraturen. Men jag har gjort det och jag lyckas fortfarande inte...

Man ska anvnda samma resonemang som nr man sger att plockandet av en andra kung ur en kortlek r (4/52)*(3/51).

Det r en bra frustrerande frga, nnu mer s eftersom att det inte r ngon som vet som vill visa, och de som vill hjlpa str lika frgande som jag. Det var min frsta reaktion, att det var information som saknades...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in