Citat:
Ursprungligen postat av ...---...
Om vi t.ex. lter X vara antalet kglor man fr ner i frsta kastet och Y antalet kglor man fr ner i andra kastet s r det vi sker P(X+Y=10). Dock br sannolikhetsfunktionen fr Y bero p utfallet i frsta kastet fr att modellen ska vara rimlig. I frsta posten skrev du att sannolikheten att f ner 10 kglor med ett klot r 0.2 dvs. att sannolikheten att f ner 10 kglor ven i andra kastet r 0.2 oberoende vad hur mnga du slog ner i frsta kastet. Drfr tycker jag att din modell r orimlig.
Men ven om vi anvnder din modell s r indelningen av utfallsrummet fr grov vilket gr det omjligt att berkna den efterskta sannolikheten.
(har lst en del sannolikhetsteori)
Nu r det ju omjligt att f ner tio kglor med ett klot om man ftt ner ngon innan, s det r klart att det verkar orimligt om man tnker s
Citat:
Ursprungligen postat av James Dean
Har funderat ver problemet en bra stund och r bengen att hlla med dig. Min fregende berkning bygger p att det rder oberoende mellan kasten, det mste vi anta fr att f fram en lsning med given information, men detta knns fr det frsta orimligt och fr det andra har vi inte tillrckligt med information fr att betinga p frsta kastet. Var kommer problemet ifrn?
Det r en gammal tentafrga, varsgod (sannolikheten fr de enskilda kasten finns i frsta inlgget):
Proba de faire tomber toutes les quilles aprs les deux lancers :
= P(tt avoir au premier lanc) x 1 + P(1-5 quilles au premier lanc) x P(le reste au 2ieme lanc) + P(6-9 quilles au premier lanc) x P(avoir le reste au 2ieme lanc) + P(avoir 0 au premier lanc) x P(tt avoir au 2ieme lanc) = 20% x 1 + 25% x 15% + 50% x 30% + 5% x 20% = 39.75%
Problemet jag har r allts att frst hur fan man hittar 15 respektive 30 % med hjlp av den information som givits. Formeln som anvnds r multiplikationstjofrset dr P(AnB)=P(A)*P(B|A). Om man ska dra en kung ur en kortlek blir sannolikheten att dra en andra kung allts (4/52)*(3/51). Det ska vara samma teori hr, men jag lyckas fan inte och jag blir tokig p frgan.